معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه صبح پنجشنبه با هدف بررسی میزان پیشرفت پروژه‌هایی که در قالب سند توسعه میان مدت استان تدوین شد، همچنین افتتاح چند طرح عمرانی و امضای تفاهم‌نامه‌های توسعه‌ای وارد خراسان جنوبی در شهرستان طبس شد.

محمدباقر نوبخت بدو ورود به فرودگاه طبس مورد استقبال استاندار خراسان جنوبی و جمعی از مسوولان استانی و محلی قرار گرفت.

امضای تفاهم‌نامه‌های توسعه‌ای از برنامه های سفر یک روزه رییس سازمان برنامه و بودجه به خراسان جنوبی است و از جمله در تفاهم‌نامه‌ای که بین استانداری و سازمان برنامه و بودجه منعقد می‌شود، تعداد سه هزار شغل ثابت و پایدار در حوزه صنایع دستی ایجاد خواهد شد.

بر این اساس چرخه محصولات صنایع دستی از آموزش تا تولید، بسته‌بندی و فروش متناسب با ظرفیت‌های هر منطقه تکمیل می‌شود و پرداخت وام قرض‌الحسنه ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومانی و بیمه رایگان یکساله از مزایای این طرح است.

همچنین با حضور دکتر نوبخت در خراسان جنوبی، تفاهم‌نامه احداث هفت هزار و ۵۰۰ نیروگاه خورشیدی خانگی ۵ کیلوواتی با اختصاص ۵۰ درصد یارانه دولتی و ۵۰ درصد وام قرض‌الحسنه امضا می‌شود که حدود ۴۰ هزار کیلووات در استان تولید برق به دنبال دارد و حداقل یک میلیون تومان در ماه برای هر خانواده ایجاد درآمد می‌کند.

به گفته استاندار خراسان جنوبی در این طرح از حمایت‌های نهادهای حمایتی کمیته امداد امام خمینی (ره)، بسیج سازندگی، بنیاد برکت و بنیاد علوی نیز استفاده می‌شود و افراد بهره‌مند از این طرح در مناطق کمتر برخوردار از تسهیلات و کمک‌های بلاعوض برخوردار می‌شوند.

بازدید از نمایشگاه صنایع دستی در باغ گلشن طبس و حضور در آیین بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی ۱۴۵ کیلومتر باند دوم راه‌های استان از برنامه‌های معاون رییس جمهوری در طبس است و ۳۷ کیلومتر باند دوم در پنج محور به بهره‌برداری می‌رسد.

افتتاح همزمان پنج هزار واحد مسکن روستایی و بازسازی ۲۴۸ واحد خسارت دیده از سیل نیز با حضور رییس سازمان برنامه و بودجه انجام می‌شود. این تعداد واحد مسکونی در قالب تفاهم‌نامه سازمان برنامه و بودجه، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و کمیته امداد امام خمینی (ره) برای ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی در استان خراسان جنوبی تکمیل و آماده بهره‌برداری شده است.

نوبخت در ادامه این سفر ۱۲ ایستگاه دیجیتال صدا و سیما را برای بهره‌مندی ۱۸ روستا از شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی افتتاح و از بیمارستان در حال ساخت شهرستان بشرویه بازدید خواهد کرد.

افتتاح کارخانه کنسانتره زغال سنگ که از واحدهای تولیدی بزرگ استان در شهرستان طبس است از دیگر برنامه‌های لحاظ شده در سفر رییس سازمان برنامه و بودجه به خراسان جنوبی است.

این پروژه‌ها در سطح استان خراسان جنوبی پراکنده هستند اما بخش عمده آنها در ۲ شهرستان طبس و بشرویه قرار دارند، به همین دلیل معاون رییس جمهوری امروز (پنجشنبه) از طریق فرودگاه طبس وارد استان شد تا در مراسم افتتاح و کلنگ‌زنی همزمان پروژه‌ها حضور داشته باشد.

سفر امروز رییس سازمان برنامه و بودجه سومین سفر وی طی ۱۴ ماه گذشته به خراسان جنوبی است.

سفرهای معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه به خراسان جنوبی در اسفند ۹۷ و دی ماه ۹۸ آورده‌های فراوانی برای این استان مرزی به همراه داشت.

یکی از مهمترین این رهاوردها امضای تفاهم‌نامه سه جانبه سازمان برنامه و بودجه، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و کمیته امداد امام خمینی (ره) و با پیگیری استاندار در اسفند ۹۷ برای ساخت ۱۰ هزار واحد مسکن نیازمندان در خراسان جنوبی بود که بلافاصله وارد فاز عملیاتی شد و رییس سازمان برنامه و بودجه در سفر دی ماه سال گذشته به این استان ۲ هزار واحد از این تعداد را که تکمیل شده بود، افتتاح کرد.

سند توسعه میان مدت استان نیز در سفر اسفند ۹۷ دکتر نوبخت تدوین و رونمایی شد که امروز میزان پیشرفت پروژه‌های آن بررسی می‌شود.

استان خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند با ۱۱ شهرستان علاوه بر همجواری با ۶ استان کشور، به طول ۳۳۱ کیلومتر با افغانستان مرز مشترک دارد.