رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی گفت: این سازمان تلاش می‌کند با در نظر گرفتن واقعیات، ظرفیت‌ها را شناسایی و منابع موجود را به نحو عادلانه با پیش‌بینی آینده استان توزیع کند.

مجید پورعیسی روز شنبه در جمع خبرنگاران ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای والامقام دولت به ویژه شهیدان رجایی و باهنر افزود: مسیر رسیدن به توسعه باید همراه با تعیین هدف و برنامه‌ریزی مناسب باشد و در دولت جدید با استفاده از ظرفیت‌های موجود در استان و بهره‌گیری از توان دلسوزان و مدیران توانمند، مسیر توسعه استان به صورت ویژه و مطلوب همچنان دنبال شود.

وی اظهار داشت: هفته دولت، فرصت مغتنمی است برای مرور دستاوردهای گرانبهای تلاشگرانی که با کوشش جهادگونه و خدمت خالصانه، عشق و ایمان را به مردم و سرزمین خود هدیه داده‌اند.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی گفت: یکی از کارهای مهم سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان این است که با اجرای طرح‌های سرشماری یا اجرای طرح‌های مختلف آماری، اطلاعات و آمار استانی را تهیه، استخراج و تحلیل کند.

وی ادامه داد: این اطلاعات و آمار بعد از اینکه با دقت بررسی شد با صحت و سقم تعیین شده، در اختیار افرادی قرار می‌گیرد که می‌خواهند برای استان برنامه‌ریزی کنند.

پورعیسی گفت: همچنین نقشه‌هایی توسط این سازمان تهیه و اطلاعات مختلف استان روی آن بارگذاری شده که به صورت فضایی امکان رصد استان را فراهم می‌سازد.

وی اظهار داشت: سال گذشته سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اقدام به تدوین و به‌روزرسانی سند راهبردی آمایش استان، یکپارچه‌سازی اطلاعات مکانی استان، تدوین اسناد توسعه اقتصادی و اشتغالزایی روستایی، تکمیل پایگاه داده‌های مکانی استان و امکان مشاهده مکانی اطلاعات مطالعات آمایش استان، اجرای سیاست‌های کلان اقتصاد مقاومتی در استان و اجرای سیاست‌های جهش تولید در استان کرد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی گفت: همچنین فعالیت‌هایی مثل انجام بررسی شاخص‌های توسعه هر یک از شهرستان‌ها، بررسی درخواست اعتبار دستگاه‌های اجرایی، ورود اطلاعات اولیه و شارژ اعتبارات برای موافقت‌نامه‌های مختلف، بازدید میدانی از پروژه‌های عمرانی دستگاه‌های اجرایی و تهیه گزارش پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها، برگزاری کمیته برنامه‌ریزی شهرستان‌ها و تصویب پروژه‌های عمرانی شهرستان‌ها از جمله اقدامات انجام شده است.

وی ایجاد بانک اطلاعاتی و مستندسازی تجربیات فنی و اجرایی، بازدید از کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی مصالح، تاسیسات و تجهیزات برقی و مکانیکی استان به منظور حمایت از مصالح تولیدی دارای نشان استاندارد بومی، بازدید مستمر از پروژه‌های عمرانی سطح استان، بررسی پرونده‌های درخواستی تشخیص صلاحیت و بررسی شرکت‌ها و صدور گواهینامه تشخیص صلاحیت مشاوران و پیمانکاران را از دیگر اقدامات انجام شده در این سازمان عنوان کرد.

پورعیسی گفت: همچنین تامین نیروی انسانی کارآمد، انجام فرآیند ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی استان، رتبه‌بندی دستگاه‌ها و برگزاری جشنواره شهید رجایی و تقدیر از دستگاه‌های برتر، انجام تمامی فرآیندهای درخواست شماره مستخدم برای کارکنان و نظارت بر آزمون‌های استخدامی در استان و متعاقب آن نظارت بر مصاحبه‌های استخدامی از جمله فعالیت‌هایی است که در سازمان انجام شده است.

وی فعالیت‌های پژوهشی، آموزش‌های ضمن خدمت کارکنان دولت، برگزاری دوره‌های آموزشی توسعه شایستگی عمومی مدیران، اعلام فراخوان اولویت‌های پژوهشی مصوب شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان را از جمله اقدامات انجام شده توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در خراسان جنوبی برشمرد.

پورعیسی با اشاره به نقش دبیری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در دو شورای مهم استان افزود:  توزیع اعتبارات استانی به تفکیک شهرستان، بررسی و تصویب سند ارتقای وضعیت زنان استان، اسناد اقتصادی و اشتغالزایی روستایی استان، تعیین تکلیف محدوده طرح جامع منطقه نمونه گردشگری بند دره بیرجند و نیز بررسی اولویت‌های پژوهشی استان از عمده دستور کارهای شورای برنامه‌ریزی و توسعه در سال ۱۳۹۹ بوده که اثرات مفید جلسات آن در حوزه‌های مختلف استانی مشاهده می‌شود.

وی گفت: از جمله وظایف مهم و ملموس انجام گرفته توسط شورای فنی استان در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، تعیین ضوابط تشخیص صلاحیت و رتبه‌بندی پیمانکاران و معماران محلی در استان، بررسی اشکالات و موانع اجرایی طرح‌های مطروحه توسط عوامل مربوطه در نظام فنی و اجرایی کشور با توجه به ویژگی‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، اداری و منطقه‌ای استان و تعیین راه‌حل‌های لازم به منظور رفع اشکالات و اعمال آنها بوده است.

وی افزود: فراهم آوردن امکان حداکثر استفاده از توان فنی و مهندسی عوامل اجرایی موجود در استان و ایجاد زمینه مشارکت تشکل‌های غیردولتی استانی (صنفی – تخصصی) در تصمیمات شورا، همکاری در تصمیم‌گیری و ساماندهی شروع پروژه‌های عمرانی جدید استانی از دیگر اقدامات انجام شده است.