معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر حدود ۸۰ پروژه مرمتی در این استان تعریف شده که همگی مربوط به بناهای تاریخی است.

علی شریعتی اظهار داشت: امسال سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بودجه برای مرمت بناهای تاریخی و میراثی استان تعیین و حدود ۵۰ درصد آن تاکنون جذب شده است.

وی گفت: با توجه به شرایط آب و هوایی و قرارگیری بناهای میراثی استان در معرض تخریب و حوادثی از جمله سیل، مرمت و استحکام بخشی آنها مستمر و پرهزینه است.

وی با بیان اینکه اعتبار جذب شده در ۱۰ طرح مرمتی هزینه شده است یادآور شد: نیاز خراسان جنوبی برای مرمت بناهای تاریخی و میراثی بیش از اعتبارات تعیین شده است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی افزود: سال گذشته ۳۵ پروژه مرمت بناهای تاریخی استان با اعتبار بالغ بر ۵۰ میلیارد ریال انجام شد.

وی اظهار داشت: امسال ۵۰۰ شی فرهنگی تاریخی استان ساماندهی و در سامانه جامع اموال منقول فرهنگی و تاریخی «جام» ثبت شده است.

شریعتی منش از وجود ۱۸ موزه فعال در استان خبر داد و گفت: هر شی‌ که در سامانه جام قرار گیرد به‌ منزله ثبت در اموال دولتی است و دستیابی به آمار دقیق از اشیا را آسان می‌کند.

استان خراسان جنوبی دارای بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ اثر شناسایی شده تاریخی است که از این تعداد تاکنون ۹۱۵ اثر ثبت ملی شده است.