استاندار خراسان جنوبی گفت: تکمیل پروژه‌های عمرانی شهر بیرجند در بخش فرهنگی از اولویت‌های استانداری است.

محمدصادق معتمدیان روز شنبه در حاشیه بازدید از چند پروژه فرهنگی و آموزشی نیمه تمام شهر بیرجند در جمع خبرنگاران اظهار داشت: گزارش‌های رسیده حاکی از تعلل و کندی در روند اجرای پروژه‌های فرهنگی مرکز استان است که در بازدید از این پروژه‌ها مشکلات مطرح و راهکارهایی برای سرعت گرفتن روند اجرای آنها مطرح شد.

وی گفت: تمرکز پروژه‌های فرهنگی در منطقه شمال شهر بیرجند است لذا به دلیل کمبود زیرساخت‌ها و تراکم جمعیت، اجرای این پروژه‌ها جزو اولویت‌ها است تا با تزریق اعتبارات بتوانیم مشکلات و موانع را رفع کنیم.

وی با اشاره به وجود برخی موانع و مشکلات در روند اجرای پروژه‌های عمرانی در بخش فرهنگی گفت: بخشی از این مشکلات به ناهماهنگی بین دستگاه‌های مختلف بر می‌گردد که مربوط به حوزه شهرداری است.

استاندار خراسان جنوبی افزود: بخشی از مشکلات به تخصیص اعتبارات و کمبود نقدینگی مربوط می‌شود که بنا شد در معاونت عمرانی استانداری جلساتی برگزار شود و با همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان موانع و مشکلات را بررسی تا بتوانیم ناهماهنگی بین دستگاه‌ها را حل کنیم و روند تکمیل پروژه‌ها سرعت بیشتری بگیرد.

یکی از مشکلات مطرح شده در بازدید امروز استاندار، پلمب پروژه‌ها توسط شهرداری به دلیل نداشتن پروانه کار بود که استاندار خراسان جنوبی در این خصوص گفت: شهرداری طبق قانون باید پروانه صادر کند و ما نمی‌توانیم مقابل قانون بیاستیم بلکه برای نحوه پرداخت هزینه پروانه‌های ساختمانی این قبیل پروژه‌ها نیاز است دستگاه‌های مجری با شهرداری جلساتی را برگزار کنند و درخصوص نحوه پرداخت هزینه پروانه به تفاهم و توافق برسند.

وی همچنین در بازدید از پروژه‌های فرهنگی شهر بیرجند، خواستار دعوت از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای سفر به خراسان جنوبی شد تا مشکلات برخی پروژه‌های نیمه تمام مطرح و کمک‌های لازم از سطح وزارتخانه جذب شود.

معتمدیان با اشاره به وجود لزوم داشتن مشاور اجرایی در روند اجرای طرح گفت: اجرای چند پروژه فرهنگی در مجموعه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز دارای اشکال است که بهره‌برداری همزمان از آنها در آینده موجب بروز مشکلات ترافیکی خواهد شد لذا باید از قبل این پیش بینی‌ها انجام شود.

وی پیشرفت پروژه تالار شهر بیرجند را خوب ارزیابی کرد و افزود: با توجه به جانمایی مناسب این پروژه که بین بافت قدیم و جدید بنا شده، اقدام خوبی در دست انجام است.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: محوطه‌سازی این پروژه به نحوی بود که پارکینگ با طراحی به روز در آن پیش بینی و پیشرفت پروژه نیز تاکنون خوب گزارش شده است.

وی با بیان اینکه مشاوره و ناظران حقوقی برای اجرای پروژه‌ها باید تقویت شوند تاکید کرد: مدیریت مالی و زمانی برای اتمام پروژه‌های نیمه تمام باید مدنظر باشد تا با منابع محدود بتوانیم اجرای آن را در کمترین زمان به اتمام برسانیم.
معتمدیان درباره مشکل مطرح شده از سوی برخی مجریان پروژه‌ها از بروز مشکلاتی که در سطوح کارشناسی دستگاه‌ها پیش می‌آید گفت: وقتی تفاهم بین ۲ دستگاه انجام شده و کارمند یا معاون دستگاه از آن تمرد کند، تخلف است و باید شخص معرفی شود تا برخورد کنیم.

وی اظهار داشت: پیمانکارانی که پروژه‌ها را به دست می‌گیرند باید شرایط موجود کشور را درک کنند و با اسناد و اوراق خزانه کار را پیش ببرند.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه در چند سال گذشته بخش زیادی از پروژه‌های کشور با اسناد خزانه اداره شده است افزود: اسناد خزانه یکی از ظرفیت‌های خوب مالی است که باید پیمانکاران آن را قبول کنند.

وی با اشاره به مشکل کمبود نیرو برای اجرای پروژه‌های عمرانی در استان اظهار داشت: نداشتن تیم کاری قابل قبول نیست، اگر نیرو در مرکز استان وجود ندارد باید به شهرستان‌ها فراخوان داد و گرنه خارج از استان نیروی مورد نیاز تامین شود.

وی گفت: برای کارشناسان برخی دستگاه‌ها همچون فرهنگ و ارشاد اسلامی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که کار تخصصی عمرانی انجام نمی‌دهند نیاز است جلسات آموزشی برگزار شود تا در زمینه قراردادها با مشکل مواجه نشوند.

استاندار خراسان جنوبی امروز (شنبه) با همراهی معاون عمرانی استاندار، فرماندار و شهردار بیرجند و جمعی از مسئولان استان از پروژه‌های ساخت سالن آمفی تئاتر علامه فرزان، خانه مطبوعات، خانه فرهنگ، تالار بزرگ شهر بیرجند، مجتمع آموزشی حیات طیبه و مرکز شماره (۴) کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در بیرجند بازدید کرد.