معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: واحدهای تولیدی دارای توان بازگشت به تولید را حمایت می‌کنیم اما واحدهای بدهکار بانکی که با وجود حمایت‌های مکرر تمایلی به بازگشت ندارند، تعیین تکلیف می‌شوند.

 جواد اشرفی روز سه‌شنبه در نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان خراسان جنوبی افزود: برخی واحدهای تولیدی در دهه‌های گذشته به دلایل متعدد تعطیل شدند و به‌رغم حمایت‌های مکرر از قبیل استمهال و تقسیط تسهیلات هنوز اقدامی انجام نداده و بدهی داشته‌اند لذا تمایلی برای بازگشت به تولید یا فعال کردن واحد ندارند.

وی تصریح کرد: واحدهایی در استان وجود دارد که ۱۰ تا ۱۵ سال پیش با دریافت تسهیلات از بانک‌ها فعالیت خود را آغاز کرده اما به دلایل متعدد حتی بدهی‌های بانکی و دستگاه‌های خدمات‌رسان را پرداخت نمی‌کنند.

معاون استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر حمایت از واحدهایی که قادر به بازگشت تولید هستند گفت: واحدهایی که تمایلی برای بازگشت به تولید یا فعال کردن واحد تولیدی ندارند را از طریق مراجع قانونی، تعیین تکلیف خواهیم کرد.

وی افزود: مصوبات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید جنبه قانونی داشته و برای کمک به رفع موانع واحدهای تولیدی در استان لازم‌الاجرا است.

اشرفی عنوان کرد: آن دسته از واحدهای تولیدی در بخش‌های مختلف صنعتی، کشاورزی و خدماتی که دچار مشکل هستند باید در سامانه ستاد تسهیل مربوط به وزارت صمت ثبت‌نام کنند.

وی گفت: ابتدا مشکل واحد تولیدی در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید شهرستانی مورد بررسی قرار می‌گیرد و اگر قابل حل نبود در ستاد استانی با حضور دستگاه‌های مربوط بررسی و برای رفع مشکل تصمیم‌گیری می‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: بعد از گذشت چند سال هنوز برخی از مدیران واحدهای تولیدی با ساز و کار ستاد تسهیل و رفع موانع تولید آشنا نیستند و برای رفع مشکل از این طریق اقدام نمی‌کنند.

وی افزود: جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید یا بقیه جلسات متفاوت است و در این نشست واحدمحور عمل می‌کنیم در حالی که حل مشکلات به‌صورت موضوع‌محور مربوط به جلسات دیگر است.

در این نشست مشکلات هشت واحد تولیدی از جمله سنگبری نهبندان، تولید جواهرآلات از فلزات قیمتی سربیشه، شرکت شیر آنا قاینات، شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی خراسان جنوبی، شرکت لوله و اتصالات مهراس کویر بیرجند، هتل سپهر بیرجند، طرح کنسانتره آهن زیرکوه و تولید فراورده‌های لبنی خضری قاینات با حضور نمایندگانی از بانک‌ها، تامین اجتماعی، امور مالیاتی، شرکت توزیع برق، دانشگاه علوم پزشکی، شرکت آب و فاضلاب و شهرداری بیرجند بررسی شد.