میز توسعه صادرات زرشک که در  جشنواره ملی زرشک به میزبانی اتاق بازرگانی بیرجند برگزار شد.مدیر کل دفتر هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری خراسان جنوبی با بیان اینکه جلسات اتاق بازرگانی بصورت کاملا تخصصی و کارشناسی برگزار می شود، گفت:مطالب مطرح شده در میز صادرات هم کاربردی و کارشناسی شده است.
«شریعتی فرد» افزود: وزارت کشور سال گذشته مصوب کرد در هر استان دو زنجیره ارزش راهبردی تعریف شود و هر استان روی این موضوعات ویژه کار کند.
وی افزود: این مصوبه به دستور رییس جمهور اعلام شده است و در خراسان جنوبی مقرر شد این دو زنجیره اجتماع محور باشد به این منظور زرشک و سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی انتخاب شد زیرا چون یک سوم جمعیت استان با تولید زرشک مرتبط هستند.
وی افزود:در همین راستا راهبرد زنجیره ارزش مشخص شد و در زمینه تامین، تولید و بازاریابی، نظام مسائل زرشک استان احصا و ذی نفعان این حوزه هم دخیل داده می شود.
وی تاکید کرد: بدنبال تهیه سندی برای تعیین افق محصول زرشک هستیم و تلاش می شود تسهیلات را به سمت زنجیره ارزش سوق دهیم. همچنین درصدد فعال کردن واحدهای راکد با اعطای تسهیلات هستیم که در این راستا ۵ واحد استان حمایت شده اند.
شریعتی فرد به آمادگی برای حمایت از واحدهای راکد در حوزه زرشک هم در قالب اعطای تسهیلات و تسهیل و رفع موانع اخذ مجوزها اشاره و اضافه کرد: از سال گذشته تاکنون اکثر شرکت های دانش بنیان برای فعالیت در حوزه زرشک رغبت پیدا کرده اند.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور