رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: ساخت ۱۷ هزار واحد مسکونی برای کمیته امداد در نظر گرفته شده است که در استان‌های مختلف کشور ساخته می‌شود.

سید مرتضی بختیاری عصر جمعه در آیین بهره‌برداری از ۲ هزار واحد مسکن روستایی استان خراسان جنوبی که با حضور معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه در روستای «هج و نج» شهرستان بیرجند برگزار شد اظهار داشت: از این تعداد پنج هزار واحد در خراسان جنوبی، پنج هزار واحد در کرمان، ۶ هزار واحد در سیستان و بلوچستان و یک هزار واحد هم طبق تفاهم‌نامه در استان دیگر ساخته می‌شود.

وی با بیان اینکه معادل این تعداد بنیاد مسکن نیز تعهد ساخت ۱۷ هزار واحد مسکونی در سراسر کشور را دارد گفت: استان‌های بهره‌مند از این تفاهم‌نامه نیز خراسان جنوبی، کرمان و سیستان و بلوچستان خواهند بود.

رییس کمیته امداد ساخت مسکن برای نیازمندان را کاری بسیار بزرگ توصیف کرد و افزود: اگر در فکر توانمندسازی هستیم اشتغال و مسکن باید در عرض هم حرکت کنند و این اتفاق با ساخت واحدهای مسکونی روستایی رخ داد.

وی با اشاره به تعهد کمیته امداد برای ساخت پنج هزار واحد مسکونی در خراسان جنوبی افزود: مراحل شناسایی و محل یابی انجام و نفرات واجد شرایط در پهنه استان شناسایی شدند.

بختیاری گفت: امروز ۵۰۰ واحد سهم کمیته امداد آماده بهره‌برداری شد و تا دهه فجر یک هزار واحد تکمیل می‌شود و بقیه واحدها را هم طبق وعده‌ای که دادیم به پایان می‌رسانیم.

وی از تلاش استاندار خراسان جنوبی، بنیاد مسکن، فرمانداران و شوراهای اسلامی روستاها در روند اجرای طرح ساخت مسکن محرومان قدردانی کرد و گفت: احداث پنل‌های خورشیدی یا نیروگاه‌های خرد نیز برای ماندگاری جمعیت در روستاها بسیار موثر است.

رییس کمیته امداد اظهار داشت: ۲ ماه قبل برای ایجاد ۲۰ هزار پنل خورشیدی با اولویت روستاهای مناطق محروم تفاهم‌نامه‌ای مبادله شد که تعدادی در اختیار سازمان بهزیستی قرار می‌گیرد.

وی افزود: علیرغم خشکسالی‌های متوالی و مشکلات دیگر در خراسان جنوبی اما مردم همیشه در صحنه هستند.

بختیاری ساخت واحدهای مسکونی نیازمندان را دلگرم کننده برای مردم خواند و گفت: این اقدام نشان می‌دهد علیرغم تحریم‌های ظالمانه دشمنان اما دولت، مجلس، نهادها و مردم در صحنه هستند.

وی با اشاره به سال‌هایی که در منطقه خراسان مسؤولیت داشته است گفت: توفیق سفر به اکثر روستاهای این استان را داشتم و مردم خراسان جنوبی، خونگرم، قانع، مقتصد و پرکار هستند و این استان ۲ هزار شهید را تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.

فاز اول ساخت مسکن محرومان در استان خراسان جنوبی شامل ۲ هزار واحد مسکن روستایی با حضور معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه در این استان به بهره‌برداری رسید.

آیین بهره‌برداری از این واحدهای مسکونی در سراسر خراسان جنوبی عصر جمعه در ادامه سفر یکروزه محمدباقر نوبخت به این استان در روستای «هج و نج» از توابع شهرستان بیرجند برگزار شد و رییس کمیته امداد امام خمینی (ره)، رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، استاندار خراسان جنوبی، نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مدیران کشوری و استانی نیز در این آیین حضور داشتند.

یکی از مصوبات سفر اسفند سال گذشته نوبخت به استان خراسان جنوبی، ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی مقاوم در این استان مرزی بود که بعد از گذشت ۱۰ ماه از این سفر، ۲ هزار واحد مسکونی روستایی به بهره برداری رسید.

براساس تفاهم نامه سازمان برنامه و بودجه، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و کمیته امداد امام خمینی (ره)، ساخت پنج هزار واحد از این تعهد به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و پنج هزار واحد نیز به کمیته امداد امام خمینی (ره) واگذار شد که در مراحل مختلف ساخت قرار دارند.

همچنین سفر سال گذشته نوبخت به خراسان جنوبی منجر به تصویب سند توسعه میان مدت استان شد و یکی از اهداف سفر امروز وی بررسی میزان پیشرفت برنامه‌های توسعه خراسان جنوبی و پیگیری مصوبات سفر قبلی است.