مسوول دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر هفت هزار نفر عضو شبکه نظارت استان هستند که در انتخابات ۲۸ خرداد چهار هزار و ۷۰۰ نفر فعالیت داشتند.

حجت الاسلام مهدی یعقوبی روز شنبه در نشست خبری به مناسبت ۲۶ تیر سالروز تاسیس شورای نگهبان افزود: با توجه به اقتضای وضعیت کرونا در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ۷۰۰ نفر جدید جذب شدند و روند آموزش به صورت مجازی شکل گرفت.

وی گفت: شورای نگهبان یکی از نهادهایی است که قدمت فراوانی در کشور دارد و از قدیمی‌ترین نهادهای قانونی است که  ‌قدمت آن به ۱۲۸۶ شمسی می‌رسد یعنی سالی که متمم قانون اساسی مشروطه تصویب شد.

مسوول دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان خراسان جنوبی اظهار داشت: اعضای این هیات از علمای تراز اول بودند که بر مصوبات شورای ملی آن زمان نظارت داشتند و شهید آیت الله شیخ فضل الله نوری زحمات زیادی را در این راه کشیدند و این اصل مهم را در قانون مشروطه تصویب کردند.

وی افزود: عمل به قانون از دغدغه‌های مهم امام راحل قبل از پیروزی انقلاب بود و اینکه نظام حاکم باید به قانون اساسی عمل کند، در ۳۰‌ بهمن ۵۸ نیز امام خمینی (ره) طی حکمی ۶ نفر از فقهای معاصر را به عنوان فقهای شورای نگهبان برگزیدند و بعد از برگزاری اولین دوره انتخابات مجلس اول و مرحله دوم انتخابات در تیر ماه ۵۹ شورای عالی قضایی وقت ۱۲ حقوقدان را معرفی کرد که ۶ نفر توسط نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی معرفی شدند.

حجت الاسلام یعقوبی گفت: اهمیت شورای نگهبان بر ‌کسی پوشیده نیست و اصل وجودی این نهاد هم منطقی و هم اسلامی است.

وی از مهمترین وظایف شورای نگهبان را نظارت بر انتخابات برشمرد و گفت: شورای نگهبان در کنار نظارت بر مصوبات مجلس شورای اسلامی بر حسن اجرای انتخابات نیز نظارت دارد.

مسوول دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان خراسان جنوبی اظهار داشت: اصل تشکیل دفاتر استانی شورای نگهبان به سال ۷۹ برمی‌گردد و نظارت انتخابات برعهده هیات‌های نظارت گذاشته شده که در استان‌ها پنج نفر از معتمدین مشخص می‌شوند و این هیات‌ها با اعضای سه نفره در شهرستان‌ها و بخش‌ها هم تشکیل می‌شود.

وی با بیان اینکه هیات‌های نظارت در محدوده انتخابات فعال و بعد از انتخابات منحل می‌شود افزود: شبکه نظارت بر انتخابات در کشور کاملا مردمی است و افراد مورد اعتماد انتخاب، جذب و به عنوان عضو رسمی شبکه نظارت ثبت می‌شوند.

یعقوبی توضیح داد: یکی از وظایف مهم دفاتر استانی و شهرستانی آموزش ناظران انتخابات است که از طریق همایش‌های فصلی این آموزش انجام می‌شود اما در شرایط فعلی به دلیل شیوع ویروس کرونا به صورت مجازی برگزار شد.

وی گفت: جلسات ناظر نهاد هم به صورت مرتب برگزار می‌شود و قبل از انتخابات علاوه بر این جلسات مستمر در رده‌های مختلف برگزار می‌شود.

مسوول دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان خراسان جنوبی درباره الکترونیکی شدن انتخابات گفت: شورای نگهبان هنوز نتوانسته زیر بار الکترونیکی شدن برود زیرا بستر اینترنتی کشور شاید نتواند اعتماد کافی را ایجاد کند.

وی افزود: در انتخابات گذشته در حوزه شوراها چون شورای نگهبان وظیفه‌ای ندارد و برعهده مجلس است وزارت کشور و ‌مجلس توافق کردند که در برخی مراکز استان‌ها انتخابات‌ الکترونیک برگزار شود اما در ارتباط با ریاست جمهوری بخشی از روند به صورت الکترونیک و بقیه دستی است.

حجت الاسلام یعقوبی گفت: امسال صبح روز انتخابات تمامی دستگاه‌های الکترونیکی دچار مشکل شد که مقام معظم رهبری هم به اختلالات روز رای‌گیری اشاره داشتند.

وی اظهار داشت: در کل کشور این مشکل وجود داشت و استان ما با کمترین تاخیر توانست روند رای‌گیری را به حالت عادی برگرداند و متوسط تاخیر کمتر از نیم ساعت در استان و در شهرستان بیرجند ۴۵ دقیقه بود.

وی گفت: وقتی این مسایل اتفاق می‌افتد شورای نگهبان را به این جمع‌بندی می‌رساند که بستر برای برگزاری انتخابات تمام الکترونیک در کشور مهیا نیست و هنوز شورای نگهبان به این نظر کلی نرسیده است.

مسوول دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان خراسان جنوبی گفت: یکی از علت‌های اصلی تاخیر در انتخابات صندوق‌های تمام الکترونیک بود اما پیش‌بینی شده بود که اگر به هر دلیلی مشکل ایجاد شود، انتخابات دستی انجام شود.

وی افزود: با توجه به پیشگیری‌های صورت گرفته خوشبختانه پرونده‌ای برای تخلف انتخاباتی در استان تشکیل نشد اما تخلفات کوچکی به صورت محلی در انتخابات شوراهای شهر و روستا بین هواداران صورت گرفت که با توجه به وجود برخی حساسیت‌های محلی طبیعی است.