مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: در بارندگی اخیر از ۲ هزار و ۲۰۰ سازه آبخیزداری استان، بیش از هزار و ۶۰۰ سازه آبگیری و میزان استحصال آب در این سازه‌ها خوب گزارش شده است.

علیرضا نصرآبادی افزود: بارندگی‌های سه روز متوالی هفته جاری در همه شهرستان‌های خراسان جنوبی به وقوع پیوست و بیشتر سازه‌های این مناطق آبگیری شده است به طوری که طی ۷۲ ساعت، ۱۵ میلیون متر مکعب آب در سازه‌های آبخیزداری استان ذخیره‌سازی شد.

وی با اشاره به اهمیت سازه‌های آبخیزداری و نقش برجسته این سازه‌ها در کاهش تاثیرات خشکسالی و سیلاب گفت: کنترل سیلاب، کاهش سرعت روان‌آب‌ها و تخریب آنها، جلوگیری از رسوب خاک در سدها همچنین کمک به افزایش حجم آب سفره‌های زیرزمینی از جمله مزایای این سازه‌ها است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی عنوان کرد: ماهیت بارش‌های فصل بهار رگباری است و حجم زیادی روان‌آب را در لحظه داریم که فقط با سازه‌های آبخیزداری می‌توانیم این حجم آب را جمع‌آوری و در سایر روزهای سال استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه بیشتر این سازه‌ها در بالادست قنات‌ها ساخته شده تا سبب افزایش دبی آنها شود افزود: آبگیری سازه‌های آبخیزداری سبب می‌شود تا در آینده دبی آب قنات‌های حدود ۷۰۰ روستا افزایش یابد.

نصرآبادی حجم سالانه روان‌آب در استان خراسان جنوبی را حدود ۷۰۰ میلیون متر مکعب برآورد و تصریح کرد: با وجود اقدامات انجام شده، فقط ۸۰ میلیون متر مکعب از آب‌های سطحی در پشت سازه‌های آبخیزداری مهار می‌شود.

وی گفت: از سال ۹۷ و از محل صندوق توسعه ملی نهضت آبخیزداری در خراسان جنوبی آغاز شد و قرار است امسال هم به میزان سه برابر سال گذشته یعنی حدود ۲۲ میلیارد تومان برای ساخت سازه‌های آبخیزداری استان اختصاص یابد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی افزود: سال ۹۹ اعتبار مصوب و در حال اجرای حوزه بیابان و آبخیزداری استان از محل دولتی و استانی در مجموع ۸۷ میلیارد تومان بوده که در حال اتمام است.

استان مرزی و کویری خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند ۱۱ شهرستان دارد و بارش بهاری روزهای اخیر ضمن اینکه باعث خوشحالی مردم به خصوص کشاورزان و دامداران شد، خساراتی را نیز در این استان برجا گذاشت.

افزایش سازه‌های آبخیزداری خراسان جنوبی با حمایت دولت و اختصاص اعتبار از صندوق توسعه ملی، نقشی موثری در مهار آب‌های سطحی و پیشگیری از خسارات سیل داشته است.

بارش‌های اخیر استان میانگین بارندگی‌ را در سال آبی جاری از ۴۰ به ۶۰ میلیمتر افزایش داد اما به گفته مسوولان تاثیر چندانی بر منابع آبی نداشته و خراسان جنوبی همچنان با خشکسالی درگیر است.