معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه سامانه‌هایی راه‌اندازی شده که افرادی که نیاز به انسولین دارند این نیاز خود را از داروخانه‌های منتخب دریافت کنند، گفت: با این روش، هرکس براساس نیاز خود انسولین دریافت می‌کند.

از اسفند ۹۸ تاکنون، انسولین قلمی برای بیماران دیابتی به سختی پیدا می‌شود. بیماران مبتلا به دیابت در برابر ویروس کرونا آسیب‌پذیرتر هستند و کمبود انسولین، می‌تواند آسیب‌های مرگباری برای این افراد به دنبال داشته باشد.

سازمان غذا و دارو می‌گوید این افراد می‌توانند از نمونه‌های دیگر انسولین استفاده کنند و این کمبود به‌زودی برطرف می‌شود.

حال که این کمبود رسانه‌ای شده، رسانه‌های معاند در آتش این مشکل می‌دمند و به گونه‌ای جریان‌سازی کرده‌اند که بسیاری از بیماران نیازمند انسولین را نگران کرده‌اند.

غلامرضا آهنی، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: میزان انسولین در دسترس به دلیل مسائل ارزی و تحریم مانند قبل نبوده و به وفور پیدا نمی‌شود.

وی با بیان اینکه با تدابیر انجام شده اکنون این موضوع در حال هدفمند شدن است، افزود: انسولین از جمله داروهای وارداتی است که واردکنندگانی که مجوز واردات گرفته آن را تحویل شرکت‌های پخش که عمدتا در تهران است، می‌دهند و سپس در استان‌ها توزیع می‌شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه سامانه‌هایی راه‌اندازی شده که افرادی که نیاز به انسولین دارند این نیاز خود را از داروخانه‌های منتخب دریافت کنند، تصریح کرد: این گونه و با این روش، هرکس براساس نیاز خود انسولین دریافت می‌کند.

آهنی با بیان اینکه اگر شرایط به گونه‌ای شود که نیاز به سهمیه‌بندی شود، براساس نیاز بیماران انسولین توزیع خواهد شد، افزود: واقعیت این است که در برهه‌ای که سایر استان‌ها در تامین انسولین دچار مشکل شده بودند، خراسان جنوبی از این حیث مشکلی نداشت، اما اکنون دچار مشکلاتی شده‌ایم.

وی یادآور شد: تمام تلاش‌ها بر هدفمند شدن توزیع انسولین است و سعی خواهیم کرد حتما انسولین مورد نیاز بیماران تامین شود.

جلیل میرمحمدی، رییس کمیته اقتصادی سلامت و تجهیزات پزشکی کمیسیون بهداشت نیز چندی پیش گفت: بخشی از کمبود انسولین قلمی در کشور به دلیل تحریم‌هاست که نمی‌توان ارز به آن اختصاص داد، یعنی هم کمبود ارز داریم و هم در نوع تخصیص ارز هم دچار مشکل هستیم. انسولین‌های‌ وارداتی تحت پوشش بیمه هستند و نسبت به خارج از کشور با قیمت مناسب توزیع می‌شود همین قیمت پایین نسبت به کشورهای همجوار باعث قاچاق معکوس انسولین قلمی شده است، یعنی این نوع انسولین وارد کشور می‌شود و بعد به خاطر قیمت کم آن به کشورهای دیگر قاچاق می‌شود؛ اینها بخشی از علت کمبود انسولین در کشور است.

وی ادامه داد: در حال حاضر یک پارت از انسولین قلمی وارد کشور شده و قرار است از طریق داروخانه‌های معتبر به مردم با ارائه‌ی کارت ملی یا شرایط دیگر انسولین بدهند. ان‌شاءالله پارت دوم و سوم آن نیز در راه است. کارهای آن صورت گرفته و در حال ورود به کشور است. با وارد شدن این دو پارت بخش قابل توجهی از مشکل انسولین در کشور حل خواهد شد.

رییس کمیته اقتصادی سلامت و تجهیزات پزشکی کمیسیون بهداشت ابراز امیدواری کرد که با توزیع مناسب انسولین قلمی به دست افراد اهل و راه‌اندازی خطوط جدید تولید انسولین داخلی در کشور بتوان در آینده نزدیک به خودکفایی در تولید انسولین قلمی برسیم، فکر می‌کنم با توجه به قول‌ها، تسهیلات و حمایت‌ها این اتفاق خواهد افتاد. در این شرایط ضمن تامین نیاز کشور حتی می‌توان بخشی از آن را صادر کرد و درآمدهای ارزی به دست آورد.

حیدر محمدی، مدیر کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو از توزیع ۶۰۰هزار انسولین قلمی در داروخانه‌ها از امروز(شنبه) خبر داد.