#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: از ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ تا ۱۵ فروردین امسال ۶۷ پرونده تخلف به ارزش ۱۶۸ میلیون ریال برای نانوایی‌های استان تشکیل شده است.

مهدی جعفری  در نشست کارگروه گندم، آرد و نان خراسان جنوبی افزود: در این مدت پنج هزار و ۸۹۴ مورد بازرسی از نانوایی‌های استان انجام شد که منجر به اخذ تعهد برای ۱۳۶ واحد شد.

وی ادامه داد: همچنین در بازه زمانی یاد مذکور چهار هزار و ۱۹۸ شکایت مردمی به سامانه ۱۲۴ گزارش شد که به سه هزار و ۱۷۵ مورد پاسخ داده شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: رعایت نکردن زمان‌پخت، تعطیلی غیرمجاز، عرضه خارج از شبکه آرد، رعایت نکردن توزیع نان، درج نکردن قیمت و تهیه کیک و کلوچه از جمله تخلفات در حوزه نان بوده است.

وی اظهار داشت: از مجموع پرونده‌های تخلف نانوایی‌های استان، ۵۴ مورد مربوط به شهرستان بیرجند، ۶ مورد طبس، پنج مورد سربیشه و ۲ فقره مربوط به شهرستان بشرویه بوده است.

جعفری تصریح کرد: کارگروه‌های استانی ساماندهی گندم، آرد و نان در حوزه نظارت با سه بخش شیوه‌نامه‌های بازدید از واحدهای خبازی، شیوه‌نامه نظارت بر توزیع آرد خام روستایی و نظارت بر تولید و فروش گندم و آرد کارخانجات آردسازی باید تشکیل ‌شود.

وی عنوان کرد: سامانه‌ای به منظور نظارت بر توزیع آرد در مناطق روستایی و عشایری توسط سازمان تعاون روستایی استان طراحی شده که بعد از موافقت با طرح در سطح استان اجرایی خواهد شد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان جنوبی هم گفت: کیفیت نان، آرد و گندم دارای استاندارد مشخص بوده و همیشه مدنظر بازرسان سازمان غله، غذا و دارو و جهاد کشاورزی بوده و قرار دارد.

مجید اسداللهی افزود: با توجه به اینکه محصول گندم وارداتی و به صورت یکدست است در این زمینه کمترین مشکل را داریم.

وی بیان کرد: با توجه به شرایط خاص خراسان جنوبی در حوزه حمل و نقل و انتقال گندم به استان با مشکلاتی مواجه‌ایم در حالیکه در اکثر استان‌ها حمل و نقل به صورت واحد و متمرکز انجام می‌شود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان جنوبی اظهار داشت: با توجه به اینکه قالب تخلفات عرضه خارج از شبکه و قاچاق در پوشش شبکه‌های حمل و نقل اتفاق می‌افتد این مستلزم این است در حوزه حمل و نقل یکپارچگی داشته باشیم که این مهم وجود ندارد و آسیب جدی محسوب می‌شود.

وی عنوان کرد: ممکن است بخشی از تخلفات در قالب ماشین‌های حمل مجاز آرد تخلف کنند که قابل شناسایی نیست.

اسداللهی یادآور شد: در اکثر استان‌ها یک شرکت پیمانکار حمل و نقل در این خصوص فعالیت دارد در حالیکه در استان ما هفت شرکت شهری و ۳۵ شرکت حمل و نقل روستایی در این خصوص فعال هستند.

وی ادامه داد: درخواست داریم یکپارچکی در حوزه حمل و نقل لحاظ شده یا تعداد شرکت‌ها تا حد ممکن کاهش یابد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان جنوبی گفت: متولی حمل و نقل آرد باید حوزه شهری در قالب مناقصه به یک شرکت واگذار و متولی توزیع آرد روستایی نیز تعاون روستایی تعیین شود.