#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

مدیر امور عشایر شهرستان سربیشه گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۵۰ میلیارد ریال تسهیلات برای عشایر این شهرستان در راستای جبران خسارات خشکسالی پرداخت شده است.

حسن مالکی ر افزود: از این مقدار ۲۰ میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه ۲ درصد و ۳۰ میلیارد ریال تسهیلات ۱۰ درصد زنجیره تولید گوشت قرمز بوده است.

وی بیان کرد: همچنین ۸۴۰ تن جو یارانه‌ای برای نگهدای دام مولد عشایر در فصل زمستان با قیمت هر کیلوگرم ۲ هزار و ۳۵۰ تومان بین عشایر منطقه توزیع شد.

مدیر امور عشایر شهرستان سربیشه گفت: از ابتدای سال جاری در سه مرحله ۴۰۰ تن جو یارانه‌ای دیگر بین عشایر شهرستان توزیع شده است، همچنین ماهانه به‌صورت مستمر ۱۸۰ تن کنسانتره یارانه‌ای بین عشایر توزیع می‌شود.

وی عنوان کرد: درخواست ما از مسوولان این است که با توجه به فقر مراتع و افزایش تغذیه دستی دام در فصل زمستان در راستای کاهش دغدغه عشایر، نهاده‌های دامی یارانه‌ای تا اوایل سال آینده بین عشایر توزیع شود.

مالکی با اشاره به اینکه آبرسانی سیار به‌صورت مستمر به ۸۰ محله عشایری شهرستان سربیشه انجام می‌شود افزود: ماهانه ۱۲۰ سرویس آب به حجم هزار و ۴۴۰ متر مکعب برای عشایر حمل می‌شود که حجم آب ارسالی در فصل زمستان نسبت به فصل تابستان کاهش یافته است.

وی از اجرای پنج طرح آبرسانی در راستای کاهش دغدغه کم‌آبی عشایر با اعتبار هفت میلیارد و ۵۰ میلیون ریال خبر داد و گفت: از این تعداد چهار طرح از جمله آبرسانی به روستاهای عشایری چاه حیدر و نرگسک، بهسازی چاه مالداری و نصب تلمبه بادی در حوضه کسراب و انتقال آب و اجرای شبکه آبرسانی روستای محمد لاله تکمیل شده و آماده افتتاح رسمی در دهه فجر است.

مدیر امور عشایر سربیشه اظهار داشت: طرح حفره چاه در تگ درح و لوله‌گذاری آن با اعتبار سه میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال در دست اجراست، علاوه بر این دیوار حفاظتی روستای عباس‌آباد به طول ۱۰۰ متر و با اعتبار ۹۵۰ میلیون ریال انجام شده است.

سه هزار و ۲۰۰ خانوار عشایر در شهرستان مرزی سربیشه زندگی می‌کنند که ۱۱۰ هزار راس دام سبک و سنگین را پرورش می‌دهند.

خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و سربیشه در فاصله ۶۶ کیلومتری بیرجند است.