استاندار خراسان جنوبی گفت: در حوزه نرم افزاری و سخت افزاری حین انجام کار و تقویت زیرساخت‌های انتخابات نیاز به توجه و حمایت بیشتر وزارت کشور داریم.

واد قناعت روز یکشنبه در نشست ستاد انتخابات استان که با حضور معاون سیاسی وزیر و رئیس ستاد انتخابات کشور برگزار شد، افزود: حمایت وزارت کشور به تقویت زیرساخت‌ها در این استان کمک خواهد کرد.

وی با اشاره به راهبردهای سلامت، امنیت، مشارکت و رقابت مورد تاکید رهبر معظم انقلاب برای انتخابات گفت: راهبرد مشارکت و رقابت انتخاباتی شامل سه ضلع حاکمیت، نخبگان سیاسی و مردم است اما سلامت و امنیت تنها در حیطه حاکمیت و دولت باید تامین شود.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه اشراف کامل امنیتی در استان وجود دارد، افزود: بیشترین مرز مشترک را با کشور افغانستان داریم اما از امنیت پایدار برخورداریم و مشکل و دغدغه‌ای در این زمینه نداریم.

وی اظهار داشت: مؤلفه سلامت به اجرائیات یعنی تامین نیروی انسانی، مباحث اعتباری، ایاب و ذهاب و پوشش آنتن دهی بر می‌گردد که امیدوارم نواقص اندک موجود تا انتخابات رفع شود.

قناعت گفت: در حوزه اجرا و نرم افزاری برای پوشش اینترنت و آنتن دهی، جلسات دیگری برای رفع کاستی‌ها برگزار می‌شود تا بدانیم ۹۶ درصد پوشش جغرافیایی اینترنت، چقدر از جمعیت را شامل می‌شود.

وی افزود: براساس قانون علیه یا به نفع کسی نباید کار شود که تاکنون در این مورد گزارشی در استان نداشتیم و این موضوع مهم و کلیدی باید توسط مسئولان رعایت شود.

استاندار خراسان جنوبی گفت: حدود ۱۰ یا ۱۵ پروژه استان برای تکمیل نیاز به منابع اعتباری اندکی دارند که با افتتاح آنها شاهد امیدآفرینی در جامعه خواهیم بود.

وی اضافه کرد: فرمانداران، معاونان و بخشداران باید اولین نفراتی باشند که در حوادث روایت اول را بازگو کنند تا خوراک بیگانگان نشود.

قناعت گفت: از آنجایی که رئیس جمهور از استان ما نامزد انتخابات مجلس خبرگان رهبری شده، خراسان جنوبی مورد توجه است، خراسان جنوبی، استانی آرام و متدین است و هرچه فضای تعاملی بیشتر باشد بهتر است.

وی بیان کرد: درصد مشارکت مردم استان خراسان جنوبی بالاست و برای این مشارکت بیشتر باید اشراف بر کار، حل مشکلات، مدیریت در صحنه، افتتاح پروژه‌ها و تعامل با مردم بیشتر مدنظر باشد.

استاندار خراسان جنوبی افزود: در حال حاضر ۷۹۰ شعبه اخذ رأی در استان پیش بینی شده که با همین روند اجرایی شاهد انتخابات سالم، باشکوه و خوب در سطح استان خواهیم بود.

خراسان جنوبی در روند اجرایی انتخابات عقب ماندگی ندارد

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: در روند اجرایی انتخابات در خراسان جنوبی کوچکترین عقب ماندگی نداریم و حتی شعب شهرستانی و خودروها در حال مشخص شدن است.

سید محمدرضا طالبی اظهار داشت: خراسان جنوبی ۱۵۱ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد که ۵۰ هزار کیلومتر سکونتگاهی و بخش دیگر آن کویری و لم یزرع است.

وی با بیان اینکه ۹ درصد مساحت کل کشور را خراسان جنوبی به خود اختصاص داده یعنی سومین استان پهناور کشور است افزود: ۳۳۱ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان داریم.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: این استان ۱۱ شهرستان، ۲۸ بخش، ۳۳ شهر، ۶۶ دهستان و سه هزار و ۵۷۱ آبادی دارد که هزار و ۷۹۲ آبادی دارای سکنه و هزار و ۷۷۹ آبادی به دلیل خشکسالی پی در پی خالی از سکنه هستند.

وی ادامه داد: رتبه ۲۸ کشوری را به لحاظ جمعیت داریم اما وسعت استان زیاد است که این پراکندگی جمعیت نیازمند ایجاد شعبات اخذ رأی بیشتری است و با توجه به وسعت و پراکندگی اعتبارات بیشتری نیاز داریم.

طالبی گفت: خراسان جنوبی با وجود مردم ولایتمدار، در صحنه‌های سیاسی و انتخابات همواره استان اول یا دوم بوده است و در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰، درصد مشارکت ۷۴.۱۸ را ثبت کردیم.

وی با بیان اینکه با وجود کویر گسترده بالاترین ضریب امنیتی را داریم اظهار داشت: به لحاظ اقتصادی ۵۳ ماده معدنی و کانی‌های با ارزش و نیز رتبه اول تولید زرشک و زعفران و رتبه‌های برتر در گل نرگس، بادام، عناب، گیاهان دارویی و پسته را داریم.

رئیس ستاد انتخابات استان خراسان جنوبی با بیان اینکه پنج جلسه ستاد انتخابات در مرکز استان برگزار شده است گفت: در شهرستان‌های بشرویه، فردوس، سرایان، زیرکوه و قاینات هم ستاد انتخابات برگزار کرده‌ایم تا مشکلات رفع شود.

وی افزود: اطلس امنیتی انتخابات را تدوین کرده و در شورای تامین به تصویب رسانده‌ایم، هیات‌های بازرسی انتخابات هم شکل گرفته‌اند.

طالبی با بیان اینکه کارگاه‌های توجیهی و آموزشی برگزار شده و در شهرستان‌ها هم برگزار خواهد شد، اظهار داشت: نقاط فاقد پوشش آنتن دهی و مناطق صعب العبور بررسی شده تا نیروی انسانی و شعب اخذ رأی و صندوق‌ها مشخص شوند.

وی با بیان اینکه به لحظه قوانین انتخاباتی ابلاغ شده را به رده‌های پایین‌تر ابلاغ کردیم گفت: به جهت امید بخشی دلیل عقب ماندگی پروژه‌ها صادقانه به مردم اطلاع رسانی شده است.

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی همزمان با انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری ۱۱ اسفند امسال در سراسر کشور برگزار خواهد شد.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور