مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌ جنوبی گفت: سطح زیرکشت گندم آبی و دیم در خراسان جنوبی ۲۱ هزار هکتار است که پیش‌بینی می‌شود امسال از این سطح ۴۳ هزار تن گندم برداشت شود.

سید مجتبی حسینی  افزود: سطح زیرکشت گندم در استان خراسان جنوبی امسال نسبت به سال قبل کاهش نیافته است اما پیش‌بینی می‌شود که برداشت محصول به دلیل کاهش بارندگی، افزایش شوری خاک، حمله آفات و بیماری‌ها و افزایش خسارت سرما که همه متاثر از خشکسالی است، بیش از ۳۰ درصد کاهش یابد.

وی گفت: سال زراعی گذشته ۶۵ هزار تن گندم از مزارع آبی و دیم استان برداشت شد که امسال به‌دلیل بارش‌های کم، برداشتی از مزارع دیم نداشتیم و پیش‌بینی ما برای برداشت از مزارع آبی ۴۳ هزار تن است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: امسال با توجه به گرمای زودرس هوا و کاهش شدید نزولات جوی، برداشت گندم زودتر از سال‌های گذشته و اوایل اردیبهشت آغاز شد که همچنان ادامه دارد.

وی افزود: بیشترین سطح زیرکشت گندم در خراسان جنوبی مربوط به شهرستان قاینات با سه هزار و ۲۳۵ هکتار و کمترین سطح زیرکشت مربوط به بیرجند با ۲۵۰ هکتار است.

حسینی گفت: در برداشت محصول جو هم شاهد کاهش ۳۰ درصدی محصول به دلیل اثرات خشکسالی خواهیم بود و سطح زیرکشت جو در سال جاری ۲۱ هزار هکتار است که پیش‌بینی می‌شود از این میزان سطح، حدود ۴۵ هزار تن محصول برداشت شود.

وی ادامه داد: بیشترین سطح زیرکشت جو در استان مربوط به شهرستان بشرویه با هفت هزار و ۴۰۰ هکتار است و سال گذشته از ۲۰ هزار و ۴۳۵ هکتار سطح زیرکشت جو در خراسان جنوبی ۶۵ هزار و ۳۹۱ تن محصول برداشت شد.

سطح زیرکشت محصولات زراعی خراسان جنوبی ۷۲ هزار و ۱۷۰ هکتار است که سالانه از این سطح ۶۷۰ هزار تن محصول برداشت می‌شود.

خرید تضمینی گندم در خراسان جنوبی از ۲۲ اردیبهشت آغاز شد و پیش‌بینی می‌شود در سال جاری ۱۴ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان استان خریداری شود.

قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم پنج هزار تومان است و امسال ۱۵ مرکز خرید تشکل‌های تعاون روستایی در ۹ شهرستان و ۲ مرکز مکانیزه خرید در بیرجند و قاین متعلق به اداره کل شرکت غله و بازرگانی دولتی ایران نسبت به خرید تضمینی گندم اقدام می‌کنند.