#در_خانه_میمانیم

#شکست_کرونا_مردم_همدلی

#کرونا_را_شکست_میدهیم

#رعایت_بهداشت_فردی

 

 دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در خراسان جنوبی با اشاره به آمار یک ساله کرونا در خراسان جنوبی، گفت: تاکنون ۱۵ هزار و ۵۰۵ نفر در استان به کرونا مبتلا شده‌اند.

غلامرضا شریف زاده  گفت: در حال حاضر ۱۴۳ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد ۷ بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه بستری بوده و حال عمومی یک نفر مساعد نیست.

وی با بیان اینکه تعداد شهرستان‌های زرد و نارنجی نسبت به هفته گذشته افزایش یافته است، افزود: در حال حاضر قاین در وضعیت نارنجی کرونا و ۵ شهرستان بیرجند، زیرکوه، فردوس، نهبندان و طبس در وضعیت زرد کرونا قرار دارند.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در خراسان جنوبی اظهار کرد: در ۲۴ ساعت گذشته مورد جدید فوت ناشی از کرونا در استان گزارش نشده و شمار فوتی‌های ناشی از این ویروس در استان همان ۷۵۳ مورد است.

شریف زاده تصریح کرد: همچنین ۵ شهرستان خوسف، درمیان، بشرویه، سرایان و سربیشه در وضعیت آبی کرونا قرار دارند.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در خراسان جنوبی اظهار کرد: تغییر رنگ بندی‌ها نشانه زنگ خطر افزایش موارد ابتلا در استان بوده، بنابراین از شهروندان می‌خواهیم رعایت دستورالعمل‌ها و محدودیت‌ها را جدی بگیرند.

آقایان در صدر فوتی‌ها

شریف زاده با بیان اینکه حدود ۲۰ درصد از افراد مبتلا به کرونا در استان در گروه سنی ۳۰ تا ۴۰ سال هستند، بیان کرد: ۸۲ درصد فوتی‌های ناشی از کرونا در استان بالای ۶۰ سال سن داشته‌اند؛ حدود ۶۴ درصد از بیماران مبتلا به کرونا کمتر از ۶۰ سال سن داشته و حدود ۳۶ درصد نیز بیشتر از ۶۰ سال سن دارند.

وی با بیان اینکه حدود ۴۲ درصد فوتی‌های کرونایی استان مربوط به بانوان و حدود ۵۸ درصد مربوط به آقایان بوده است، تصریح کرد: علت آن عدم رعایت پروتکل‌ها توسط مردم و ساده بینانه فکر کردن در مورد اینکه بیماری کرونا تمام شده است.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در خراسان جنوبی بیان کرد: در مدت ماه‌های اخیر، میزان استفاده مردم استان از ماسک، ۸۵ درصد بوده، اما اکنون میزان رعایت پروتکل‌ها کاهش یافته است.

شریف زاده ادامه داد: رعایت موارد بهداشتی، استفاده مداوم از ماسک و رعایت پروتکل‌های مربوط به ماه محرم از مهم‌ترین توصیه‌ها به مردم است.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل ویروس کرونا در خراسان جنوبی تصریح کرد: با وجود اینکه آمار مرگ و میر و ابتلا به کرونا در هفته‌های گذشته کاهش خوبی داشته، اما وضعیت شکننده است و در صورت عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی احتمال برگشت به آمار فاجعه بار گذشته وجود دارد.

شریف زاده یادآور شد: بدین ترتیب برگزاری هرگونه مراسم اجتماعی، مذهبی، فرهنگی و همایش‌ها، فعالیت قهوه خانه‌ها، استخرها و باشگاه‌های ورزشی، آموزشگاه‌ها، کتابخانه‌ها سینماها، دانشگاه‌ها، مدارس و تالارهای پذیرایی در این شهرستان ممنوع است.