استاندار خراسان جنوبی گفت: تعاون روستایی، شرکت غله و بانک کشاورزی، مقدمات کار را برای خرید تضمینی گندم کشاورزان فراهم کرده‌اند و همه اقدامات در راستای خریداری هرچه بیشتر گندم تولیدی استان است.

حمید ملانوری روز یکشنبه در نخستین نشست ستاد برداشت غلات افزود: همه تلاش ما باید بر این موضوع متمرکز شود که با توجه به نیاز موجود، گندم تولیدی از استان خارج نشود و این کار باید با حفظ حرمت و مراعات زحمات کشاورز صورت گیرد.

وی با تشکر از اقدامات صورت گرفته در راستای کاشت غلات و خرید گندم گفت: با توجه به فصل برداشت گندم و ضرورت حضور کمباین‌ها و دروگرها در مسیرهای اصلی، نیروی انتظامی، پلیس راه و اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای باید شرایط را برای تردد این ماشین‌آلات تسهیل و تسریع کنند.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: از آنجایی که رانندگان این خودروها از دیگر مناطق وارد استان می‌شوند و به جهت شرایط کاری با کشاورزان مراوداتی چند روزه خواهند داشت، لازم است متولیان با هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی نسبت به آزمایش این افراد و پایش شرایط در راستای مدیریت کرونا اقدام کنند تا از ورود افراد ناقل و مبتلا به استان جلوگیری شود.

وی افزود: شرکت نفت استان نیز برای تامین سوخت مورد نیاز ماشین‌آلات کشاورزی آمادگی دارد.

ملانوری بخش کشاورزی را یکی از پیشران‌های توسعه‌ استان عنوان کرد و گفت: باید از مزرعه تا سفره در کنار کشاورز باشیم و کاری کنیم که سودآوری کشاورز و بهره‌بردار از دسترنج خود افزایش یابد.

وی به وضعیت بارندگی‌های استان اشاره کرد و گفت: با وجود کاهش بارندگی‌ها و خشکسالی حاکم بر خراسان جنوبی که منابع آبی را متاثر ساخته، استان در برخی محصولات کشاورزی دارای نشان و برند و دارای رتبه است.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: رتبه‌های استان در تولید عناب، زرشک، زعفران، گندم، پسته، انار و گل نرگس قابل تحسین است و این محصولات، اقتصاد، اشتغال و درآمدهای استان را پوشش می‌دهد و بخشی از مباحث توسعه‌ای خراسان جنوبی را رقم می‌زند.

وی گفت: سه موضوع کاشت، داشت و برداشت بسیار مهم است و ما باید در همه این مراحل مداخله جدی داشته باشیم تا نتیجه بهتری حاصل شود.

ملانوری ادامه داد: تامین به موقع کود، آفت کش‌ها و آب کافی از مواردی است که در میزان تولید موثر است و مداخله ما با فرهنگ‌سازی در این زمینه و در دسترس قرار دادن آنها، دلگرمی کشاورز را به همراه دارد.

وی بر ضرورت برنامه‌ریزی برای دوره کشت سال آینده تاکید کرد و گفت: ما از الان باید برای سال آینده برنامه‌ریزی کنیم و بدانیم چه رقمی در چه سطحی و با چه شرایطی کشت شود تا تولید محصول ما در واحد سطح افزایش یابد.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه همراهی ما با کشاورز، انگیزه ایجاد می‌کند گفت: ایجاد انگیزه، ترغیب برای رعایت نکات فنی و در نتیجه افزایش سطح تولید را به همراه دارد که نتیجه نهایی آن درآمدزایی برای کشور است.

وی بیان کرد: دانشکده کشاورزی، شرکت آب منطقه‌ای، مرکز تحقیقات کشاورزی، بانک کشاورزی و سایر دستگاه‌ها همه باید در کنار جهاد کشاورزی به این موضوع ورود کنند.

ملانوری افزود: همه باید با رویکرد مثبت تلاش کنیم تا شرایط به نفع کشاورز رقم بخورد.

مدیران حوزه‌های مرتبط که در این نشست حضور داشتند نیز به ارائه توضیحاتی درخصوص اقدامات و برنامه‌های استان در زمینه کاشت غلات و خرید تضمینی گندم پرداختند.

برنامه‌ریزی برای برداشت و خرید تضمینی غلات از کشاورزان مهمترین دستور کار نخستین نشست ستاد برداشت غلات به ریاست استاندار بود که با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار، رییس سازمان جهاد کشاورزی و مدیران دستگاه‌های اجرایی مرتبط برگزار شد.