معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: چهار هزار و ۸۰ خانوار مرزنشین استان در چهارمین دوره پرداخت عواید حاصل از فروش سوخت که هفته جاری انجام شد، از این ظرفیت بهره‌مند شدند.

مشیرالحق عابدی افزود: طبق مصوبه هیات دولت خانوارهایی که در روستاهای شعاع ۲۰ کیلومتری مرز قرار دارند از این مزیت منتفع می‌شوند و خدمات این دوره به ۶۹ روستای مرزنشین استان خراسان جنوبی ارایه شد.

وی با بیان اینکه در دوره قبل ۲ هزار و ۹۷۳ خانوار مرزنشین از عواید فروش سوخت منتفع شدند تصریح کرد: تاکنون در قالب این طرح مردم روستاهای مرزنشین شهرستان‌های سربیشه، درمیان، نهبندان و زیرکوه منتفع شده‌اند.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: خانوارهای ۱۰ روستا شهرستان زیرکوه، پنج روستا شهرستان درمیان، ۳۲ روستا شهرستان سربیشه و ۲۲ روستا شهرستان نهبندان از عواید حاصل از فروش سوخت در این دوره بهره‌مند شدند.

وی اعلام کرد: در این دوره به ازای هر خانوار مرزنشین ۷۱۴ هزار تومان پرداخت شد.

با توجه به قیمت پایین سوخت در ایران و وجود تقاضا در افغانستان همواره شاهد قاچاق سوخت به اشکال مختلف از مناطق شرق کشور بوده‌ایم اما از سال گذشته تلاش شد به صورت قانونی از جمله مشارکت مرزنشینان، سوخت مورد نیاز کشور همسایه به طور رسمی تامین شود.

این اقدام دولت و مسئولان کاهش قاچاق سوخت و جلوگیری از خروج میلیاردها ریال سرمایه کشور را در پی داشت.

مصوبه هیات وزیران در صدور مجوز فروش سوخت توسط اتحادیه تعاونی‌های مرزرنشینان و توزیع سود آن بین خانوارهایی که تا فاصله ۲۰ کیلومتری مرز سکونت دارند در عین حال که موجب تامین سوخت موردنیاز کشور همسایه از روش قانونی می‌شود به معیشت و اقتصاد خانوارهای مرزنشین نیز کمک می‌کند.

استاندار خراسان جنوبی فروردین امسال در جمع مردم شهر حاجی‌آباد شهرستان مرزی زیرکوه گفت: در پی رایزنی با وزارت نفت سهمیه سوخت فروردین ماه امسال مرزنشینان استان با افزایش ۱۰۰ درصدی نسبت به قبل به ۱۵ میلیون لیتر رسید.

محمدصادق معتمدیان افزود: در گذشته از عواید فروش سوخت در مرز ۱۵ درصد به مرزنشینان می‌رسید اما اکنون این رقم به ۲۰ درصد افزایش یافته است.

وی با اشاره به قوانینی که می تواند بخشی از مشکلات مرزنشینان را حل کند گفت: ساکنان تا شعاع ۲۰ کیلومتری مرز می‌توانند درصدی از فروش سوخت بهره‌مند شوند.

افزایش سهمیه فروش سوخت مرزنشینان یکی از عوامل ماندگاری جمعیت و مهاجرت معکوس نیز به شمار می‌رود.

استان مرزی خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند ۱۱ شهرستان دارد.