مدیر اکتشافات سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران( ایمیدرو) گفت: از سال ۹۲ تاکنون بیش از ۶۶۰ هزار کیلومتر مربع پهنه معدنی در ۳۰ استان کشور، فازهای اکتشافی آن شروع شده و تا پایان سال گذشته ۴۰۰ هزار کیلومتر مربع از این پهنه‌ها شناسایی و پی‌جویی شده است.

علی اصغرزاده روز سه‌شنبه در نشست شورای معادن خراسان جنوبی که با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی برگزار شد افزود: ایمیدرو در کل کشور برای تامین خوراک صنایع معدنی موجود فعالیت‌های گسترده اکتشافی شروع کرده است.

وی ادامه داد: ماحصل این اکتشافات، ۴۰۰ هزار کیلومتر مربع در ۷۶۰ محدوده اکتشافی جدید بوده که ایمیدرو از این تعداد ۲۸۰ مورد برای ادامه کار انتخاب کرده و بقیه در اختیار سازمان صمت استان‌ها واگذار شده است.

وی یادآور شد: برای این تعداد محدوده در اختیار  ایمیدرو ۷۲ پروانه اکتشافی صادر شده و از این تعدد ۱۲ محدوده به گواهی کشف رسیده است که بر اساس سیاست ایمیدرو به بخش‌های خصوصی واگذار می‌شود.

مدیر اکتشافات ایمیدرو گفت: ایمیدرو تلاش می‌کند محدوده‌های جدید را شناسایی و در راستای فلزات استراتژیک مورد نیاز کشور سرمایه‌گذاران بخش خصوصی را جذب حوزه معدن کند.

وی تصریح کرد: خراسان جنوبی به جهت خصوصیت زمین‌شناسی یکی از مهمترین اولویت‌های اکتشافی در کشور است که هم اکنون در ۱۱ پهنه اکتشافی کار می‌شود که چهار مورد توسط ایمیدرو، ۶ پهنه توسط شرکت تهیه و تولید و یک مورد توسط  کنسرسیوم پایا در حال کار است.

اصغرزاده ادامه داد: چهار پهنه نواری مرزی استان، فردوس – قاین، لوت و پهنه ایران مرکزی توسط ایمیدرو در خراسان جنوبی در حال شناسایی است.

وی با بیان اینکه در پهنه نوار مرزی سه محدوده دارای پروانه وجود دارد گفت: این محدوده‌ها شامل لیتیوم، مس و طلا است.

مدیر اکتشافات سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) افزود: در فردوس- قاین ۴۷ محدوده، در پهنه لوت ۲۷ محدوده و ایران مرکزی ۹ محدوده دارای پتانسیل جدید شناسایی شده است.

وی یادآور شد: عمده این محدوده‌ها شامل فلزاتی از قبیل مس طلا و سرب و روی است و در برخی نقاط آهن نیز وجود دارد.

اصغرزاده با اشاره به برنامه ایمیدرو در سال جهش تولید گفت: با توجه به پهنه‌های متعدد ژئوفیزیک هوایی در خراسان جنوبی سرمایه‌گذاری سنگینی انجام شده و بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه اکتشاف ژئوفیزیک هوایی پرداخت شده و امسال هم بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان هزینه اکتشافی پروژه‌ها در حال کار است.

وی با بیان اینکه هر پروانه اکتشاف تا تبدیل شدن به معدن بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد اظهار داشت: با انجام این هزینه‌ها توسط ایمیدرو، رسیک سرمایه‌گذاری کاهش یافته و مورد اشتیاق بخش خصوصی خواهد بود لذا به سمت واگذاری محدوده‌ها خواهیم رفت.

مدیر اکتشافات سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران( ایمیدرو )گفت: اعتقاد داریم بهترین نیروها در این استان هستند و اگر بتوانیم با این نیروها ادامه کار اکتشافات را انجام دهیم از لحاظ کیفیت کار و هزینه‌ها موفقیت‌های خوبی خواهیم داشت.

وی افزود: اما با توجه به دولتی بودن ایمیدرو در بهره‌گیری از نیروها و شرکت‌های بومی دچار مشکلات قانونی هستیم و از این رو سازمان بازرسی ایراداتی داشته است.

اصغرزاده عنوان کرد: اکنون هم در حال برگزاری جلساتی با سازمان بازرسی هستیم که بتوانیم از نیروهای بومی برای بحث اکتشافات در استان بهره ببریم.

مدیر اکتشافات ایمیدرو گفت: تا آن زمان که بتوانیم سازمان بازرسی را متقاعد کنیم می‌توانیم به ۲ روش از نیروهای بومی استفاده کنیم.

وی افزود: یک روش این است که در راستای همان جمع‌بندی کارهای انجام شده و بررسی نواحی دانشگاه‌ها با استفاده از نیروهای تخصصی استان پروپزال‌های پژوهشی ارایه دهند.

اصغرزاده این مهم را در همکاری مشترک نیروهای تخصصی و علمی موثر دانست و گفت: راهکار دیگر هم این است که از طریق اکتشافات پروژه‌های دانشجویی تعریف شود لذا پایان نامه‌های دکترا در زمینه‌هایی که مشغول کار هستیم دنبال شود زیرا این مهم به پیشرفت کار کمک خوبی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه یکی از مزیت‌های اکتشاف تولید داده است عنوان کرد: این داده‌ها برای پایان نامه‌ها فوق‌العاده موثر است لذا با این ۲ روش فعلا می‌توانیم با استان خراسان جنوبی در زمینه اکتشاف معدن همکاری مشترکی را شروع کنیم.

مدیر اکتشافات ایمیدرو یادآور شد: در صورت متقاعد کردن سازمان بازرسی می‌توان از شرکت‌های بومی استان در ادامه پروژه‌ها استفاده کنیم.