استاندار خراسان جنوبی گفت: دولت عراق هیچ گونه زائر از مرز زمینی را نمی‌پذیرد لذا مردم استان به سمت مرزهای عراق عزیمت نکنند.

حمید ملانوری روز چهارشنبه در دومین نشست ستاد اربعین استان خراسان جنوبی در سال جاری افزود: دستگاه‌های مختلف و رسانه‌ها در زمینه اقناع‌سازی مردم از هیچ تلاشی چشم‌پوشی نکنند و سامانه‌های پیامکی برای اطلاع‌رسانی به روز اقدام کنند.

وی گفت: پیاده‌روی اربعین به عنوان یکی از بزرگترین وقایعی است که در تاریخ انقلاب اسلامی به ثبت رسیده و مقام معظم رهبری همواره بر هرچه باشکوه برگزار شدن این فریضه تاکید داشته‌اند زیرا اربعین در سال‌های گذشته تاثیر بزرگی بر قدرت مسلمانان منطقه گذاشته است.

استاندار خراسان جنوبی افزود: مراسم اربعین در این سال‌ها به غیر از اینکه زمینه را برای حضور عاشقان اهل بیت و امام حسین (ع) فراهم ساخته، باعث حرکت‌های بزرگ جهادی و مقاومت شده است.

وی گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و هزینه‌های سنگینی که این بیماری برای کشورها ایجاد کرده است باید جلوگیری از هرگونه تجمع مدیریت شود.

ملانوری اظهار داشت: وقتی مقام معظم رهبری عزاداری محرم را به تنهایی برگزار می‌کنند اهمیت این موضوع را می‌رساند زیرا حفظ جان مردم از اهمیت والایی برخوردار است.

وی افزود: تمامی برنامه‌های این ایام در استان باید با رعایت دستورالعمل‌های ستاد کرونا برگزار شود زیرا وجود هرگونه تجمع، غفلت از مدیریت بیماری خواهد بود.

استاندار خراسان جنوبی گفت: باید مدیریت شود که نذورات مردم را به سمت ستاد عتبات عالیات استان هدایت کرد تا خرج امور زیربنایی عتبات و تکمیل زایرسرای خراسان جنوبی در مشهد مقدس شود و افرادی که به زیارت می‌روند، دغدغه اسکان نداشته باشند.

وی اضافه کرد: تمامی افرادی که از استان به صورت هوایی عازم عراق می‌شوند باید طبق ضوابط ۲ دز واکسن کرونا را دریافت کرده باشند و قبل از آن آزمایش پی سی آر را انجام داده باشند که هماهنگی‌ها برای آزمایش انجام می‌شود.

رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: با توجه به هماهنگی‌های انجام شده ۱۰ موکب از این استان با تعداد ۳۲۴ نفر مجوز حضور در مراسم اربعین را خواهند داشت.

موسی جوینده افزود: زائران امسال فقط از طریق هوایی می‌توانند در مراسم اربعین حضور یابند و از آنجا که امکان حمل تجهیزات موکب‌ها به صورت زمینی وجود ندارد، موکب‌هایی که از قبل انبار در عراق داشتند، اعزام خواهند شد.

وی گفت: از آنجا که هزینه‌های سفر برای هر نفر حدود ۱۰ میلیون تومان است امسال متقاضیان کمتری خواهیم داشت.

رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات خراسان جنوبی اظهار داشت: وضعیت عراق از نظر شیوع کرونا خوب نیست و در رسانه‌ها کمتر اعلام می‌شود.

وی افزود: در حرم‌ها نماز جماعت برگزار نمی‌شود و برخلاف آنچه تصور می‌شود، پروتکل‌ها رعایت نمی‌شود.

جوینده بیان کرد: امسال برنامه‌ریزی ما بیشتر در زمینه نیازسنجی‌ها است که برای فصل گرم ۱۰۰ دستگاه مه‌پاش تفاهم‌نامه بسته شده و برای تهیه ۲ دستگاه یخ‌ساز سیار و و یک سردخانه نیز برنامه‌ریزی شده است.

وی گفت: با توجه به استقرار سایت کاظمین برخی از موکب‌ها می‌توانند در این سایت اقدام به خدمات‌رسانی کنند اما تلاش ما تامین زیرساخت‌ها است تا در سال آینده مشکلی در این زمینه وجود نداشته باشد.

وی با بیان اینکه باید از خروج زائران از خراسان جنوبی جلوگیری شود اظهار داشت: ورود به مرزهای عراق ضمن ممانعت این کشور سوء‌استفاده‌هایی را در پی خواهد داشت که باید مدیریت شود.