۲۰۰ هکتار گلخانه در طرح نهضت گلخانه داری خراسان جنوبی، در شهرستان فردوس احداث می شود.

نماینده مردم فردوس، طبس، بشرویه و سر‌ایان در مجلس شورای اسلامی در ستاد توسعه گلخانه های فردوس گفت: از هزار هکتاری که قرار است در قالب نهضت گلخانه داری در خراسان جنوبی احداث شود ۲۰۰ هکتار مربوط به شهرستان فردوس است.

امیرحسنخانی افزود: باید روستای هدف برای ایجاد گلخانه مشخص شود و هر واحد گلخانه حداقل یک هکتار باشد و همچنین مشکل گلخانه داران فعلی نیز حل شود تا با رغبت بیشتری کار کنند.

وی با تاکید بر مدیریت صحیح ‌در گلخانه ها گفت: تولید گلخانه ها در شهرستان فردوس کم است و هر واحد گلخانه ای باید حداقل ۵۰۰ تن در هکتار تولید داشته باشد و لازم است گلخانه داران به گلخانه های موفق در شهر های یزد و ارس سری بزنند تا بتوانند تولید خود را افزایش دهند.

وی از حضور سرمایه‌گذار بخش خصوصی برای احداث ۴۰ هکتار گلخانه در شهرستان فردوس خبر داد و افزود: باید حداکثر توانمان را بگذاریم و بخش خصوصی را به فضای اقتصادی استان وارد کنیم.

‌مدیر شرکت شهرک های گلخانه ای خراسان جنوبی نیز گفت: ‌با توجه به آغاز نهضت گلخانه ای در استان خراسان جنوبی ، تغییر الگوی کشت یکی از ضروریت هاست چرا که با هر هزار لیتر آب در کشت غیرگلخانه ۷۰۰ گرم محصول برداشت و در کشت گلخانه ای ۱۷ کیلوگرم محصول تولید می شود.

اکبری افزود: برای احداث مجتمع گلخانه ای می توان اراضی ملی ، دولتی و شهرک های خصوصی را در اختیار سرمایه‌گذار قرار داد و با توجه به منابع آبی موجود باید با اجرای آبیاری تحت فشار و تغییر الگوی کشت از منابع فعلی درست استفاده کنیم.

مدیر جهاد کشاورزی فردوس هم گفت: هم اکنون از ۶۶ واحد گلخانه ای این شهرستان تعداد ۴۰ واحد آن فعال است.

سلیمانی ‌علت تعطیلی برخی از واحدهای گلخانه‌ای را مشکلات بانکی و عدم تأمین سوخت لازم عنوان کرد و افزود: پارسال خط انتقال گاز به واحدهای گلخانه‌ای شهرستان فردوس اجرا شده و گلخانه داران می تواند در سال جاری کشت زمستانه داشته باشد.

وی از خسارت ۹ میلیارد تومانی سیل به واحدهای گلخانه‌ای فردوس در سال زراعی جاری اشاره کرد و گفت: تاکنون مبلغی برای خسارت گلخانه ها به شهرستان فردوس اختصاص نیافته تا بتوانیم از گلخانه داران حمایت کنیم.