معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: یک هزار و ۴۵۹ طرح و پروژه با اعتبار ۲ هزار و ۵۴۰ میلیارد تومان همزمان با دهه فجر امسال در این استان افتتاح می‌شود.

سید کمال‌الدین میرجعفریان روز پنجشنبه در نشست خبری که معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی نیز حضور داشت، افزود: همچنین در این مدت عملیات اجرایی ۱۵۵ طرح در استان آغاز می‌شود.

وی محل تامین اعتبار پروژه‌ها را اعتبارات ملی، تسهیلات دولتی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی عنوان کرد و گفت: در مجموع یک هزار و ۶۱۴ طرح و پروژه همزمان با دهه فجر در استان آماده بهره‌برداری و کلنگ‌زنی است.

وی افزود: برای پروژه‌های قابل افتتاح ۲ هزار و ۵۴۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده و برای پروژه‌هایی که عملیات اجرایی آنها در دهه فجر آغاز خواهد شد در مجموع یک هزار و ۱۵۸ میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده است.

معاون استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: از مجموع اعتبارات هزینه شده پروژه‌های قابل افتتاح ۹۷۵ میلیارد تومان از محل اعتبارات دولتی و یک هزار و ۵۶۵ میلیارد تومان از محل تسهیلات تامین شده است.

وی افزود: همچنین از مجموع اعتبار پروژه‌های قابل کلنگ‌زنی، ۶۳۶ میلیارد تومان از محل دولتی و ۵۲۲ میلیارد تومان از محل تسهیلات دولتی تامین خواهد شد.

میرجعفریان با بیان اینکه برخی از پروژه‌های دهه فجر مربوط به مصوبات سفر استاندار به شهرستان‌های استان است تصریح کرد: از مجموع پروژه‌های قابل افتتاح، ۹۴ پروژه با اعتبار ۱۷۸ میلیارد تومان و از مجموع پروژه‌هایی که کلنگ‌زنی می‌شود، ۱۲ پروژه با اعتبار ۱۱۳ میلیارد تومان مربوط به مصوبات سفر استاندار است.

وی گفت: برخی از این پروژه‌ها با حضور مقامات کشوری و مدیران استانی به صورت میدانی افتتاح می‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به پروژه‌های شاخص برخی دستگاه‌های اجرایی افزود: ۱۲ پروژه با هزینه کرد ۳۲۸ میلیارد تومان در قالب افتتاح باند دوم و راه‌های روستایی اصلی و فرعی و آغاز عملیات اجرایی برخی پروژه‌های راهسازی توسط اداره کل راه و شهرسازی افتتاح خواهد شد.

وی گفت: شرکت گاز استان تعداد ۴۷۲ پروژه با اعتبار ۳۸۲ میلیارد تومان گازرسانی به روستاها و صنایع را برای افتتاح و کلنگ‌زنی در دستور کار دارد که از این تعداد ۳۸۸ پروژه افتتاح و ۸۴ پروژه کلنگ‌زنی است.

میرجعفریان اظهار داشت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ۱۶ طرح و پروژه با هزینه کرد بیش از ۶۹ میلیارد تومان، کمیته امداد امام خمینی (ره) ۴۹ طرح با اعتبار بیش از ۸۵ میلیارد تومان و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری ۸۷ پروژه در قالب ۳۶ طرح آبخیزداری را در برنامه دارند.

وی با اشاره به افتتاح و کلنگ‌زنی ۲۵ طرح و پروژه توسط اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گفت: شرکت آب و فاضلاب روستایی نیز ۲۱ پروژه با اعتبار ۱۴ میلیارد تومان و شرکت آب و فاضلاب شهری هشت پروژه با اعتبار ۱۲ میلیارد تومان را آماده افتتاح و کلنگ‌زنی دارند.

معاون استاندار خراسان جنوبی افتتاح سد سیاهو سربیشه با ظرفیت ۱۷ میلیون مترمکعب را یکی از پروژه‌های تاثیرگذار در اشتغال و مهاجرت معکوس روستاییان دانست و گفت: این سد ۴۰۰ هکتار از اراضی پایاب خود را آبیاری خواهد کرد که تولید محصولات کشاورزی را چهار برابر افزایش خواهد داد.

وی افتتاح خط انتقال آب شهر اسدیه و برخی روستاهای شهرستان درمیان را از دیگر پروژه‌های شاخص استان در دهه فجر ۹۸ برشمرد و افزود: از این طریق بخشی از مشکلات آب شرب این شهرستان رفع خواهد شد.

میرجعفریان از آغاز عملیات اجرایی حذف مدارس کانکسی در استان همزمان با دهه فجر خبر داد و گفت: همچنین استانداردسازی سیستم گرمایشی یک هزار و ۸۶ کلاس در ۲۲۷ مدرسه و بهره‌برداری از ۲۰ مدرسه با ۱۰۶ کلاس هم در استان برنامه ریزی شده است.