#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

شهردار بیرجند گفت: بهار سال گدشته ۱۰ ِالمان (نماد) با ۹۹۷ میلیون تومان و امسال ۱۶ نماد با اعتبار ۱۹ میلیون تومان در میادین شهر نصب شد که با این کار بودجه‌های میلیاردی المان‌های نوروزی را حذف کردیم.

مهدی بهترین روز پنجشنبه در نشست خبری افزود: ِالمان‌های نوروزی امسال شامل هفت سازه جدید و ۹ مورد بازسازی شده است.

وی با اشاره به فعالیت شهرداری برای استقبال از بهار ۱۴۰۱ گفت: آنچه روشن است اینکه شروع فرایند استقبال از بهار در خرداد و تیر ماه انجام می‌شود و سپس به مراحل دیگر شامل فراخوان‌ها می‌رسد در حالی که نیمه دوم سال گذشته به عنوان شهردار بیرجند منصوب شدم.

شهردار بیرجند اجرای نوروزخوانی، برگزاری جشن شادی، سفره‌های هفت سین، نورپردازی، نصب پرچم و ریسه، نقاشی دیواری و دیوارنگاری را از دیگر اقدامات برشمرد و افزود: با کمال صداقت به مردم بیرجند اعلام می‌کنم آنچه در بضاعت داشتیم در خدمت مردم به‌کار گرفتیم.

وی اظهار داشت: در برخی موارد از جمله برگزاری جشن‌های نوروزی به دلیل محدودیت‌های کرونایی، برگزاری جشن‌ها اطلاع‌رسانی نشد در حالی که با همین شرایط نیز سالن فرهنگسرای شهر تکمیل می‌شد.

بهترین با بیان اینکه شهردار مخالفان هم هستم گفت: با صداقت بگویم آنچه بضاعت‌مان بود برای نوروز ۱۴۰۱ در بیرجند به‌کار بستیم.

وی ادامه داد: بودجه پیشنهادی شهرداری در سال ۱۴۰۱ به شورای شهر ۴۵۰ میلیارد تومان بود که با ۴۰۰ میلیارد تومان موافقت شده و نسبت به متمم سال قبل ۱۶ درصد افزایش داشته است.

شهردار بیرجند گفت: بودجه شهرداری سال قبل ۲۶۵ میلیارد تومان بود که با متمم به ۳۴۳ میلیارد تومان افزایش یافت.

وی اظهار داشت: منابع درآمدی شهرداری محدود است در حالی که از بودجه عمرانی پیش‌بینی شده شهرداری ۵۰ میلیارد تومان کسر شد.

بهترین بیان کرد: تعرفه، عوارض، فروش وجوه اموال شهرداری، کمک‌های دولتی و کمک‌های خصوصی از جمله منابع درآمدی شهرداری است که تعرفه و عوارض با ۲۰ تا ۲۵ درصد مصوب شد.

وی گفت: بحث کمک‌های دولتی را تقریبا در بودجه هیچ وقت جدی نمی‌گیریم چون بسیار محدود است، کمک‌های خصوصی هم که بسیار محدود و کم است در نتیجه یکی از مواردی که می‌توان عملیات اجرایی را براساس آن انجام داد تولید زمین است یعنی باید قدرالسهم شهرداری گرفته شود و از این محل برای فروش املاک استفاده کنیم.

شهردار بیرجند تصریح کرد: برای فروش زمین ۱۵۰ میلیارد تومان تعیین کرده بودیم تا از این طریق بتوان پروژه‌های عمرانی را انجام داد اما به دلایل مختلف محقق نشد.

وی افزود: بهسازی و مناسب‌سازی پارک آزادی، مطالعه و احداث پارک جنب موزه دفاع مقدس، بهسازی و زیباسازی آیلند صیاد شیرازی، پارک مهرشهر، اجرای پل برای اتصال اراضی موسوی به مدرس از جمله مهمترین پروژه‌های امسال است.

بهترین گفت: خرید و نوسازی ناوگان اتوبوس‌رانی از اقدامات مهمی است که با توجه به فرسوده بودن ناوگان، ۶۰ میلیارد ریال برای خرید و نوسازی این ناوگان در نظر گرفته شده است.

وی افزود: بهسازی و نوسازی ناوگان آتش‌نشانی که با جان مردم سر و کار دارد از دیگر برنامه‌های مهم است زیرا آتش‌نشانی برای مردم بسیار حیاتی و از اهمیت زیادی برخوردار است که باید ناوگان آن نوسازی شوند.

شهردار بیرجند بیان کرد: اینکه شهردار در گام نخست شهر را در چه شرایطی تحویل گرفت، مهم است لذا زمان به دست گرفتن سکان شهرداری، پروژه‌های عمرانی زیادی متوقف یا پروژه‌های افتتاح شده دارای نواقص بود که باید برطرف می‌کردیم.

وی یکی از پروژه‌های دارای نواقص را فرهنگسرای شهر بیرجند عنوان کرد و گفت: این مجموعه زمان تحویل ۲۳ اشکال فنی و ایمنی داشته و دغدغه ما برطرف کردن مسائل ایمنی بوده است.

بهترین افزود: همان هفته‌های نخست کاری سیل نامه‌ها به سمت شهرداری بیرجند روانه شد و در کمتر از یک ماه مسائل فنی، ایمنی ساختمان تازه ساخت فرهنگسرای شهر را رفع کردیم.

وی گفت: باغ پرندگان، پارک بانوان و شهربازی بوستان کاجستان نیز افتتاح شده بود اما از چهار ماه گذشته و با آغاز به‌کار در شهرداری تاکنون هنوز مشغول کار و رفع نواقص آن هستیم.

شهردار بیرجند عنوان کرد: بوستان‌های انقلاب و نشاط مانند چند پروژه دیگر به ظاهر افتتاح شده بود اما نواقص عمقی داشت که با توجه به منابع و زمان محدود مجبور بودیم پروژه‌ها را اولویت‌بندی کنیم.

وی افزود: بر این اساس ۶ پروژه از جمله سایت پسماند، بوستان طبیعت بند دره، راستگردهای مدرس و پاسداران، بوستان مهرشهر و آیلند ظفر را به عنوان پروژه اولویت‌دار انتخاب کردیم و در مدت این چهار ماه تکمیل شد.

بهترین گفت: پروژه بوستان احمدی روشن در خیابان الهیه پیشرفت خوبی دارد اما به دلیل مشکلات حقوقی با پیمانکار در دوران شهردار قبل، همچنان پیگیر هستیم تا فاز اول آن در مدار عملیات عمرانی قرار گیرد.

وی از بدهی ۸۵ میلیارد تومانی شهرداری بیرجند در دوره قبل خبر داد و افزود: مانده بدهی بازار و پیمانکاران و تملکی ۱۹۵ میلیارد ریال، بدهی بانک‌ها بابت تسهیلات ۲۷۰ میلیارد ریال، بدهی پیمانکاران از محل اعتبارات ۱۸ میلیارد ریال، بدهی به آب و فاضلاب بابت تهاتر آب بهای فضای سبز ۵۹ میلیارد ریال، کمک به کتابخانه‌ها ۱۵ میلیارد ریال و کمک به آموزش و پرورش ۱۸ میلیارد ریال از جمله این بدهی است.

شهردار بیرجند گفت: همچنین سهم شورای شهر ۱۰ میلیارد ریال، بازنشستگان ۱۲ میلیارد ریال، سخت و زیان‌آور بودن کار ۲۷ میلیارد ریال، بدهی به کارشناسان رسمی دادگستری ۳۶۰ میلیون ریال، آسفالت، مطالبه هزینه مصالح مصرفی آسفالت چهار میلیارد ریال، خلع ید ۱۲۰ میلیارد ریال، قلع و قمع ۴۰ میلیارد ریال و اشخاص و ورثه ۷۰ میلیارد ریال است.

وی بیان کرد: شهرداری را در شرایط سختی تحویل گرفتم، ۱۰۸ میلیارد تومان هم تعهدات ایجاده شده در شهرداری است که مجموع بدهی‌ها و این تعهدات کنونی شهرداری بیرجند ۱۹۳ میلیارد تومان است.

بهترین با بیان اینکه طرح تفصیلی بر مبنای جمعیت بازبینی می‌شود افزود: اگر در هر ساختمان یک طبقه اضافه باشد، سرانه افزایش می‌یابد از طرفی شبهه‌ای مبنی بر افزایش افسارگسیخته قیمت مسکن مطرح است که عوامل مختلفی در آن دخیل هستند.

وی گفت: سال گذشته شاهد افزایش ۶۰ درصدی قیمت مصالح ساختمانی، افزایش حقوق کارگری، هزینه‌های نظام مهندسی و سایر موارد بودیم در حالی که عوارض پروانه ساختمانی در شهرداری ۲۵ درصد است پس در این افزایش قیمت‌ها در بازار مسکن باید رابطه بین قیمت‌ها را پیدا کنید.

شهردار بیرجند اضافه کرد: میدان میوه و تره‌بار بیرجند یکی از اقدامات بی‌نظیر شهرداری در سال قبل بود به عبارتی انحصار در این بازار شکست و در روز بازار شهرداری ۱۱ غرفه وجود دارد که ۴۹ تن میوه و تره‌بار با قیمت کلی عرضه می‌شود.

وی درباره اراضی پادگان ۰۴ بیرجند گفت: نظر شهرداری همان فرمان مقام معظم رهبری مبنی بر انتقال پادگان به خارج از شهر است که باید تمامی اراضی تحویل راه و شهرسازی شود و امیدواریم با جابه‌جایی که در مدیریت فرماندهی ارشد ارتش در استان انجام شده این موضوع هرچه زودتر محقق شود.

بهترین با اشاره به پروژه مجتمع هلال بیرجند عنوان کرد: اواخر سال گذشته جلسات خوبی در حوزه معاونت عمرانی استانداری در این خصوص برگزار و مقرر شد شرکت سرمایه‌گذاری هلال واحدها را تحویل شرکت‌ها و متقاضیان بدهد.

وی افزود: همچنین در هیات تطبیق مصوبات هم مصوبه تاسیس پارکینگ هلال دچار مشکل بود که برای حل آن قدم‌های خوبی برداشتیم تا کلاف سردرگم برداشته شود و باید با تغییر لایحه، کارها را انجام دهیم تا مزایده زمین‌ها انجام شود.