مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی گفت: همزمان با گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس ۱۰۰ برنامه محوری در استان با شعار«ما قوی هستیم» اجرا می‌شود.

سرهنگ غلامرضا فلاحی روز سه‌شنبه در نشست خبری تشریح برنامه‌های چهلمین سالگرد هفته دفاع مقدس افزود: چهلمین سالگرد دفاع مقدس از سوم خرداد امسال آغاز شد و تا پایان سال ادامه خواهد داشت که در این مدت ۲ هزار برنامه در هفته‌های مختلف برنامه‌ریزی شده است.

وی گفت: حضرت امام خمینی (ره) در بحث جنگ تحمیلی، دفاع مقدس را نامگذاری کردند و راهبرد ذیل این سخن را به عنوان دفاع همه جانبه آوردند که همین راهبرد باعث پیروزی در جنگ شد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی اظهار داشت: دشمن جنگ‌ را آغاز کرد تا نظام اسلامی را از بین ببرد اما با رهبری امام و ولایتمداری مردم باعث این نتیجه بزرگ شد و قدرت بازدارندگی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی به جهانیان به اثبات رسید که از دستاوردهای دفاع مقدس بود.

وی سخنرانی ویدیو کنفرانسی رهبر معظم انقلاب در ۳۱ شهریور ماه و افتتاح نمایشگاه اقتدار ۴۰ را از مهمترین برنامه‌های این هفته بیان کرد و گفت: نمایشگاه اقتدار ۴۰ با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان اجرا خواهد شد و ‌سعی خواهیم کرد از طریق فضای مجازی و صدا و سیما این نمایشگاه را به خانه‌های مردم ببریم.

فلاحی اظهار داشت: امسال به دلیلی انتشار ویروس کرونا رژه نیروهای مسلح برگزار نخواهد شد اما تجلیل از یک میلیون رزمنده در سراسر کشور و همزمان پنج هزار رزمنده در خراسان جنوبی انجام می‌شود که به صورت سازمانی و عمومی مورد تجلیل قرار می‌گیرند.

وی غبارروبی مزار شهدا، رونمایی از ۱۰ کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس، رونمایی از تمبر چهلمین سالگرد دفاع مقدس را از دیگر برنامه‌های محوری در این هفته بیان کرد.

وی از آغاز ساخت مرکز موزه دفاع مقدس در شهر بیرجند خبر داد و افزود: ساخت این موزه از مطالبه‌های خانواده شهدا و ایثارگران است که امیدواریم با نگاه ویژه ملی و استانی به سرانجام برسد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی با بیان اینکه در برآورد اولیه این موزه ۳۵ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده است تصریح کرد: با توجه به افزایش قیمت‌ها این رقم افزایش پیدا کرده است.

وی یادآور شد: هرچند تاکنون ۲ میلیارد به صورت ملی و استانی برای این پروژه در نظر گرفته شده است اما به طور قطع ناکافی و نیاز به نگاه ویژه است.

فلاحی در ارتباط با موزه طبس گفت: اجرای این پروژه به صورت ملی صورت می‌گیرد و تاکنون پنج میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته است.

وی از کلنگ‌زنی ساخت ۱۴ یادمان شهدای گمنام در استان خبر داد و افزود: نشست‌های مشترک فرماندهان نظامی، پخش فیلم و مستند از بستر صدا و سیما از دیگر برنامه‌ها است که با هدف اطلاع‌بخشی به قشر جوانی که جنگ را درک نکردند انجام خواهد شد.

۳۱ شهریورماه همزمان با آغاز جنگ تحمیلی در سال ۵۹ به عنوان آغاز هفته دفاع مقدس نامگذاری شده است.