استاندار خراسان جنوبی گفت: با امضای تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری “هلدینگ معدنی خاوران” در ۲ دوره کوتاه مدت و بلندمدت، ۲۲۹ معدن نیمه فعال استان به چرخه فعالیت کامل بر می‌گردد.

“حمید ملانوری” روز پنجشنبه در هفتمین نشست ستاد توسعه خاوران که با امضای ۲ تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری همراه بود، افزود: عملیات اجرایی کارخانه فروسیلیس با اعتبار ۵۵۰ میلیارد تومان از خرداد سال جاری آغاز می‌شود و با اشتغالزایی برای ۲۲۰ نفر در مدت ۲ سال به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی گفت: پروژه هلدینگ معدنی خاوران نیز در قالب راه‌اندازی معادن نیمه فعال در ۲ دوره کوتاه مدت ۳۰ ماهه و بلندمدت ۶۰ ماهه، ۲۲۹ معدن استان را به چرخه فعالیت کامل بر می‌گرداند.

وی تصریح کرد: در دوره اول ۶۰۰ میلیارد تومان و در دوره دوم هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری می‌شود و برای پنج هزار نفر اشتغالزایی به همراه دارد.

استاندار خراسان جنوبی شناسایی سرمایه‌گذار دارای اهلیت را بسیار مهم دانست و گفت: وجود ۲۲۹ معدن نیمه فعال و غیرفعال استان نشان می‌دهد که باید در واگذاری طرح‌ها به سرمایه‌گذاران، افراد دارای سابقه خوب و با صلاحیت در صدر فعالیت‌های ما قرار گیرد.

وی با اشاره به لزوم بهره‌گیری از ظرفیت مطلوب آستان قدس رضوی در توسعه استان افزود: در دیداری که بتازگی با تولیت آستان قدس رضوی صورت گرفت، مقرر شد ستاد توسعه خاوران در هفته‌های آتی با حضور کارشناسان و معاونان آستان قدس برگزار شود.

ملانوری به سرمایه‌گذاری‌های ایمیدرو در خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: به منظور بررسی پروژه بسیار مهم و بزرگ انتقال آب از خلیج فارس به استان و سرمایه‌گذاری‌هایی که در قالب تفاهم‌نامه‌های سال‌های قبل در حوزه راه‌ها، برق، معدن و صنعت معطل مانده، هفته آینده ستاد توسعه خاوران با حضور مجری انتقال آب و مدیرعامل ایمیدرو به صورت ویدئو کنفرانس برگزار می‌شود تا موارد ۱۴ گانه ایمیدرو قطعی شود.

وی از برگزاری نشست با مدیرعامل شرکت هواپیمایی ماهان برای ورود به سرمایه‌گذاری در خراسان جنوبی خبر داد و افزود: هواپیمایی ماهان شرکتی بزرگ در حوزه سرمایه‌گذاری و یکی از ایرلاین‌های بزرگ کشور است لذا با رایزنی صورت گرفته مقرر شد این شرکت در حوزه سرمایه‌گذاری در استان ورود پیدا کند تا هم استان از سرمایه‌های این شرکت بهره‌مند شود و هم پروازهای ماهان به خراسان جنوبی تقویت شود.

استاندار خراسان جنوبی نامگذاری سال‌ها از سوی رهبر معظم انقلاب را عالمانه خواند و گفت: این شعارها براساس نیازهای کشور و با نگاه عالمانه مقام معظم رهبری تعیین می‌شود و از آن جایی که نیاز امروز کشور تولید است، مانع‌زدایی و پشتیبانی از آن نقش مهم و تعیین کننده‌ای دارد.

وی اضافه کرد: قرارگاه تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها با محوریت معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری راه‌اندازی می‌شود.

ملانوری با بیان اینکه شهروندان باید سفیران خوبی برای معرفی ظرفیت‌ها و محصولات استان باشند گفت: ستاد توسعه خاوران به منظور تسهیل در انجام امور اداری در رده بالای مدیریتی استان و با همراهی همکاران شهرستانی و در فضایی هم‌افزا شکل گرفته است.

وی با تقدیر از کمیته اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی ستاد توسعه خاوران افزود: کمیته اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی با محوریت صدا و سیمای مرکز استان، ورود بسیار خوب و مطلوبی به موضوع معرفی ستاد توسعه خاوران در سطح منطقه و کشور داشته و حضور بنده در برنامه صبح بخیر ایران در این راستا صورت گرفت.

استاندار خراسان جنوبی، ناشناخته بودن استان و ظرفیت‌های بی‌بدیل آن را از مهمترین موانع تولید نام برد و گفت: به عنوان نماینده عالی دولت در استان اعلام می‌کنم هیچ مانعی در مسیر سرمایه‌گذاری در استان وجود ندارد.

وی تصریح کرد: بزرگترین ایراد موجود، ناشناخته بودن ظرفیت‌های عظیم استان است که در این راه کمیته اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی ستاد توسعه خاوران، وظیفه بسیار سنگینی به عهده دارد.

ملانوری با تاکید بر اینکه ظرفیت‌های گمنام استان باید به‌درستی معرفی شوند گفت: سنگ استفاده شده در جایگاه هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی و سازمان ملل از سنگ‌های گرانیت نهبندان است که در کمتر جایی به آن اشاره شده است.

وی با بیان اینکه توسعه استان باید همه جانبه، پایدار و متوازن رقم بخورد افزود: تلاش ما بر این است که بر محور شعار سال “تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها”، همه بحث‌های پیرامون تولید را پشتیبانی و مانع‌زدایی کنیم که این مهم با شناسایی، اطلاع‌رسانی و جذب سرمایه‌گذار محقق می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی بر لزوم بهره‌گیری از ایده‌های نوجوانان و جوانان تاکید کرد و گفت: باید از ظرفیت دانش‌آموزان که بسیار خلاق و پرانرژی هستند، به‌درستی بهره‌برداری شود و تلاش کنیم ایده‌های این گروه مؤثر در مسیر سرمایه‌گذاری قرار گیرد.

وی اظهار داشت: در همین راستا ایده‌ها، نوآوری‌ها و اختراعات جوانان آینده‌ساز استان در قالب ۲ جلد به دبیرخانه ستاد توسعه تقدیم شده است.

۲ تفاهم‌نامه “تولید فروسیلیس” و “هلدینگ معدنی خاوران” برای راه‌اندازی معادن نیمه فعال امروز با حضور استاندار خراسان جنوبی و سرمایه‌گذاران این طرح‌ها در ستاد توسعه خاوران به امضا رسید.

این تفاهم‌نامه‌ها در هفتمین نشست ستاد توسعه خاوران بین استاندار خراسان جنوبی، سرمایه‌گذار اصلی هلدینگ معدنی خاوران و مدیرعامل شرکت فروسیلیس امضا و مبادله شد.

همچنین سه تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری در بخش‌های تولید لاستیک، روغن لانولین و صنایع چوب با ارزش ۸۴۰ میلیارد تومان به عنوان نخستین ثمرات ستاد توسعه خاوران هجدهم اردیبهشت امسال بین استاندار خراسان جنوبی و سرمایه‌گذاران طرح‌ها در محل استانداری امضا و مبادله شد.

این طرح‌ها که در جلسات قبلی ستاد توسعه خاوران به جمع‌بندی رسیده بود در قالب تفاهم‌نامه با مجموع سرمایه‌گذاری ۸۴۰ میلیارد تومان به امضا رسید و قرار است به‌زودی عملیات اجرایی آنها آغاز شود.

ستاد توسعه خاوران به ابتکار استاندار خراسان جنوبی سال گذشته با هدف ایجاد سهولت و سرعت در روند فعالیت سرمایه‌گذاران راه‌اندازی شد و متعاقب آن در شهرستان‌های استان هم آغاز به کار کرد.

این طرح امسال به عنوان یک الگو از سوی وزارت کشور به همه استان‌ها ابلاغ شده است.