نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت: اربعین تنها یک حرکت فیزیکی نیست بلکه در دل هر انسانی وجود دارد.

حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی روز چهارشنبه در نشست کمیته فرهنگی آموزشی ستاد اربعین خراسان جنوبی افزود: اربعین تلالو نظام عدالتخواهی و به عنوان یک فرهنگ در برابر ظلم و ستم متجاوزان و ستمگران است.

وی اظهار داشت: امروز استعمار تنها زانوی خود را روی گردن یک سیاه‌پوست آمریکایی نمی‌گذارد بلکه آن را بر حلق همه ملت‌ها گذاشته است و اربعین و کربلا در مقابل چنین تفکری قرار دارد.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا اگر همه دوستداران اربعین هم جزو واماندگان باشند اما فرهنگ اربعین وجود دارد و تا سرنگونی ظلم خواهد بود.

وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی برای برگزاری اربعین باید با قوت ادامه داشته باشد تصریح کرد: آیین اربعین به هر شکلی که برگزار شود باید ساماندهی شده باشد.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی گفت: اربعین حالت نمادین دارد والا تمام زمین کربلا است و مراسم اربعین به هر شکلی برگزار شود به محتوای آن ضربه‌ای وارد نمی‌کند.

وی افزود: اربعین حسینی نه تنها دارای جایگاه خاص بلکه یک معجزه است و زیارت اربعین در کنار زیارت‌های وحی‌گونه مانند زیارت عاشورا آمده است و زیارت‌هایی همچون جامعه کبیره و امین الله که معرف شیعه هستند.

امام جمعه بیرجند بیان کرد: در زمانی هستیم که نصف دنیا را ظلم و ستم فراگرفته و نصف دیگر آن در آتش ظلم می‌سوزد و فریادی که از عدالت به گوش مردم جهان رسیده، رمز آن در اربعین است.

وی گفت: اگر امسال اربعین حسینی را از نظر فیزیکی تعطیل کنند اما اربعین با قدرت سر جای خود هست و تا نظام‌های ظلم را به نابودی نکشاند به راهش ادامه می‌دهد.

وی افزود:  اینکه شما زحمت می‌کشید و برنامه‌ریزی می‌کنید، آمادگی لازم را برای هر احتمالی صورت می‌دهید تا در هر شکلی به وظیفه خود عمل کنید، کار عاقلانه‌ای را انجام می‌دهید اما با حفظ همه این موارد بیش از هر چیزی فرهنگ‌سازی اربعین را مورد توجه قرار دهید و بر روی آن کار کنید.

مسوول کمیته آموزش ستاد اربعین خراسان جنوبی هم گفت: برای برگزاری اربعین حسینی چند موضوع و راهکار در سطح کلان مورد بررسی است.

حجت الاسلام مجتبی اوحدی افزود: محور اول این است که اربعین مانند سال‌های گذشته اما با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام شود.

وی گفت: در محور دوم ممکن است مراسم اربعین با حضور عراقی‌ها و تعداد محدودی از کشورها برگزار شود و در محور سوم احتمال برگزار نشدن آن برای مردم عراق و سایر کشورها وجود دارد.

اوحدی اظهار داشت: کمیته‌های اربعین مانند سال‌های گذشته فعالیت خود را آغاز کردند که در صورت برگزاری مراسم دغدغه‌ای وجود نداشته باشد.

وی ادامه داد: چهار گروه معنوی، نماز و خواهران برای کمیته آموزش ستاد اربعین پیش‌بینی شده که با توجه به وضعیت موجود می‌طلبد علاوه بر اقدامات سال‌های گذشته آموزش‌ها در حوزه بهداشتی هم افزایش یابد.

۱۳ کمیته در ستاد اربعین خراسان جنوبی فعالیت می‌کنند.