مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی گفت: در ۱۰ ماهه سال ۹۹ نسبت به مدت مشابه در سال ۹۸ خراسان جنوبی از استان‌های در صدر بیشترین میزان رشد اهدای خون در کشور بوده است.

ابراهیم میری مقدم  اظهار کرد: در بازه زمانی ۱۰ ماهه سال گذشته، ۱۷ هزار و ۲۴۵ واحد خون و یا فرآورده خونی گرفته شده در حالی که امسال در این مدت ۱۸ هزاز و ۱۹ واحد خون و یا فرآورده خونی اهدا شده است.

وی با بیان اینکه در این مدت در سال گذشته، ۱۸۶ واحد پلاکت فرزیس اخذ شده در حالی که در سال جاری  ۲۵۷ واحد گرفته شده است، تصریح کرد: همچنین در سال گذشته ۶۶۶۶ واحد پلاکت تهیه شده که در سال جاری این میزان به ۷۶۷۴ واحد پلاکت افزایش یافته است.

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی بیان کرد: امسال از بهبودیافتگان کرونا ۷۵۶ واحد پلاسما صرفا با روش فرزیس اخذ شده است.

میری مقدم ادامه داد: نکته بسیار مهم این است که خراسان جنوبی در میان استان‌های کشور بالاترین درصد اهدای خون بانوان را از آن خود کرده است؛ به گونه‌ای که ۸ درصد اهداکنندگان ما بانوان هستند در حالیکه میانگین کشوری در این شاخص۵.۲ درصد است.

وی با بیان اینکه هر چند میزان اهدای خون بانوان در مقایسه با آقایان بسیاری کم است، تصریح کرد: جمعیت اهداکنندگان بانوان باتوجه به اینکه بسیاری از این افراد شرایط اهدای خون را دارند باید برنامه ریزی به گونه‌ای صورت گیرد که در زمان فراخوان‌ها که انتقال خون نیاز به خون و فراورده‌های خونی پیدا می‌کند، مساعدت لازم را داشته باشند تا ذخایر خونی استان در حد قابل قبول باشد.

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی بیان کرد: مرکز اهدای خون در شهرستان قاین در روزهای دوشنبه و پنج شنبه، در شهرستان فردوس روزهای یکشنبه و چهارشنبه و در شهرستان طبس هر روز هفته در خدمت  اهداکنندگان هستند.

میری مقدم تصریح کرد: در مرکز استان علاوه بر مرکز اهدای خون قائم در میدان جانباز، کانتینر انتقال خون در میدان ابوذربیرجند نیز در خدمت اهداکنندگان خون است.

وی با بیان اینکه علاوه بر این در روزهای یکشنبه و چهارشنبه عصر مرکز قائم اهدای خون باز است، افزود:  باتوجه یه شرایط پیش رو در شرایط کرونا و اینکه نمی‌دانیم در آینده در خصوص شیوع کرونا چه اتفاقی خواهد افتاد، برای داشتن ذخیره کافی از خون و پلاسما از اهداکنندگان واجد شرایط دعوت می‌کنیم تا مراجعه داشته باشند.

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی با بیان اینکه افراد برای اهدای پلاسما نباید هیچ مبلغی را پرداخت کنند،یادآور شد: افرادی که توانایی اهدای پلاکت را دارند نیز باتوجه به نیاز می‌توانند جز اهداکنندگان پلاکت فرزیس باشند چراکه این فرآورده برای بیماران سرطانی و شیمی درمانی می شوند بسیار مورد استفاده باشد.

میری مقدم خاطرنشان کرد: هر واحد پلاکت فرزیس می‌تواند به اندازه ۶ تا ۷ واحد پلاکت گرفته از خون‌های اهدایی، اثربخشی داشته باشد.

سخنگوی سازمان انتقال خون ایران نیز اعلام کرد: بیشترین میزان رشد در شاخص اهدای خون بانوان در ۱۰ ماهه سال ۱۳۹۹ در استان‌های چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، هرمزگان و گلستان بوده است. همچنین بالاترین شاخص اهدای خون بانوان در کشور مربوط به استان‌های لرستان با هشت درصد، کردستان با هشت درصد و خراسان جنوبی با هشت درصد بوده است. شاخص اهدای خون بانوان در کشور در حال حاضر ۵.۲ درصد است.