مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: گاهی خیرانی به این استان می‌آیند اما به دلیل نبود زمین بلامعارض برای ساخت مدرسه به سایر استان‌ها می‌روند.

محمدعلی واقعی روز چهارشنبه در سومین نشست شورای آموزش و پرورش استان خراسان جنوبی که به ریاست معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار برگزار شد گفت: نبود زمین بلامعارض از مشکلات مدرسه‌سازی است.

وی گفت: توسعه عدالت آموزشی نیازمند حمایت همه جانبه دستگاه‌ها است و مقام معظم رهبری تمامی نهادها را ملزم به همکاری در تحقق سند تحول بنیادین کرده‌اند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی افزود: اگر بخواهیم مانند بسیاری از کشورها جامعه‌ای پویا داشته باشیم جز با هم‌اندیشی و همکاری امکان پذیر نخواهد بود.

وی گفت: کمبود فضای آموزشی یکی از مهمترین مشکلات آموزش و پرورش به خصوص در منطقه آموزشی بیرجند است که مطمئنا نیازمند ورود بیش از پیش خیران است.

وی اظهار داشت: اعتبارات قطره چکانی ساخت بخش اداری اداره کل آموزش و پرورش در سایت اداری بیرجند مشکلاتی را ایجاد کرده که این ساختمان با ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی در مدت مقرر ساخته نشود.

واقعی گفت: با توجه به مشکلات مربوط به کمبود فضای آموزشی با انتقال اداره کل آموزش و پرورش به سایت اداری، ۷۰ کلاس درس به فضای آموزشی شهر بیرجند افزوده خواهد شد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: درخصوص فرهنگیان فاقد مسکن تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت راه و شهرسازی و آموزش و پرورش بسته شده که در قالب این تفاهم‌نامه تاکنون سه هزار و ۵۰۰ نفر در سامانه ثبت نام کرده‌اند اما هیچگونه پالایشی هنوز صورت نگرفته است.

وی یادآور شد: در این تفاهم‌نامه آمده برای ساخت این واحدها اگر آموزش و پرورش زمین داشت در همان مکان و اگر نداشت راه و شهرسازی اقدام به واگذاری زمین کند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: مسوولیت هماهنگی، برنامه‌ریزی و پشتیبانی از پژوهش‌سراهای استان برعهده آموزش و پرورش است با عنایت به اینکه اولین دوره جشنواره علمی پژوهشی پژوهش‌سرا در حال برگزاری است درخواست همکاری داریم.

وی ادامه داد: درخواست داریم از محل ۲ درصد سهم پژوهش سایر ارگان‌ها و سازمان‌ها برای برگزاری جشنواره و تامین و تجهیز آزمایشگاه‌های پژوهش سراهای دانش‌آموزی اقدام شود.

وی گفت: مطابق برآوردهای اولیه برای برگزاری مرحله مدرسه‌ای و منطقه‌ای مبلغ ۴۸ میلیون تومان، مرحله استانی و دوره‌های آمادگی ۳۲ میلیون و تامین و تجهیز آزمایشگاه‌های پژوهش سراهای دانش آموزی ۳۶۰ میلیون تومان نیاز است.

واقعی با بیان اینکه ۳۷ آموزشگاه زیر ۳۰ نفر در خراسان جنوبی فعالیت می‌کنند اظهار داشت: تجمیع دانش آموزان در مدارس شبانه‌روزی هم به نفع دانش‌آموز است و هم مشکلات آموزش و پرورش را تا حدودی می‌کاهد که باید مورد توجه فرمانداران قرار گیرد.

وی بیان کرد: سال تحصیلی گذشته رتبه اول کشوری میانگین معدل دروس نهایی را کسب کردیم و در کنکور بعد از استان یزد در رتبه دوم قرار داریم که بیانگر ظرفیت‌های آموزشی در این استان است.

واقعی گفت: از رتبه‌های زیر پنج هزار اعلام شده توسط سازمان سنجش ۶۰ دانش آموز خراسان جنوبی در رشته‌های پزشکی و دندان پزشکی قبول شدند که امیدواریم با توجه به کمبود اعتبارات بتوانیم جشنواره تجلیل از برترین‌های کنکور را به زودی برگزار کنیم.

تعهد ۱۷۰ میلیارد تومانی خیرین مدرسه‌ساز در خراسان جنوبی

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی هم گفت: خیران مدرسه‌ساز ۱۷۰ میلیارد تومان از ابتدای سال جاری تاکنون متعهد شدند که تاکنون ۷۵ درصد آن محقق شده است.

محمدرضا بیکی افزود: با توجه به دستورالعمل اجرایی سازمان نوسازی، سالی یک جشنواره محوری خیران مدرسه‌ساز در استان‌ها برگزار می‌شود که دستورالعمل بیست و دومین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز ابلاغ شده است.

وی تکریم و نکوداشت خیران مدرسه‌ساز، گسترش فرهنگ مشارکت و شناسایی خیران جدید را از مهمترین اهداف جشنواره‌ها ذکر کرد.

بیکی تصریح کرد: افزایش تعامل و ارتباط موثر خیران با دانش آموزان مدارس احداثی از دیگر اهداف جشنواره‌های مدرسه‌ای است.

وی همکاری در هرچه باشکوه برگزار کردن جشنواره، مشارکت در تامین هزینه‌های برگزاری و همیاری همه دستگاه‌ها و سازمان‌های اجرایی استان در تبلیغات محیطی را از مهمترین نیازمندی‌ها بیان کرد.

بیکی با بیان اینکه نامگذاری میدان یا خیابانی در مرکز استان و  شهرستان‌ها به نام خیران مدرسه‌ساز از دیگر ضروریات است، توضیح داد: موافقت‌های لازم شهرداری بیرجند اخذ شده و خواستاریم که در تحقق این مهم تسریع شود.

بررسی نحوه واگذاری و تغییر کاربری زمین پارکینگ جنب مدرسه متوسطه اول شمال شهر از مصوبات این شورا بود که قرار شد در نشستی با کارشناسان شهرداری نسبت به معاوضه زمین‌های در اختیار اقدام شود.

فرهنگیان فاقد مسکن، تجمیع مدارس کم جمعیت، و نامگذاری میدان یا خیابانی در مرکز استان و شهرستان‌ها به نام خیران مدرسه‌ساز از دیگر مصوبه‌های این شورا بود.