مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۳۹ معتاد متجاهر در مراکز مجری تبصره ۲ ماده ۱۶ استان برای انجام مراحل درمان و بازتوانی پذیرش شده‌اند.

علی عرب‌نژاد روز شنبه در جمع خبرنگاران افزود: این بیماران پس از شناسایی از سطح شهر جمع‌آوری و پس از پیمودن فرآیند قرنطینه و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در مراکز تعیین شده پذیرش می‌شوند.

وی بیان کرد: در حال حاضر هفت مرکز بهبودی اقامتی میان‌مدت و چهار مرکز کاهش آسیب در استان خراسان جنوبی فعال است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: بهزیستی استان در یک مرکز سرپناه شبانه، ۱۳ مرکز سرپایی درمان سوء مصرف مواد مخدر، مرکز اقامتی بلندمدت و مرکز جامع درمان اعتیاد هر کدام یک مرکز در استان خدمات ارایه می‌دهد.

وی اظهار داشت: رفاه اجتماعی در تعریف به هرگونه اقدام از سیاستگذاری تا ارایه خدمات با هدف کاهش بار مشکلات اجتماعی گفته می‌شود و در دهه‌های اخیر با تغییر مفهوم رفاه از مفاهیم کاملا عینی مانند بهداشت، آموزش و اشتغال به مفاهیم ذهنی مانند احساس رضایتمندی مردم تغییر کرده است.

عرب‌نژاد گفت: سازمان بهزیستی کشور با توجه به اسناد بالادستی و سیاست‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای محقق کردن رفاه اجتماعی و پیشبرد راهبردهای توسعه‌ای و کاهش آسیب‌های  اجتماعی به‌ویژه اعتیاد، اقدام به تاسیس مراکز اقامتی به‌عنوان مراکز مجری تبصره ۲ ماده ۱۶ در استان برای ساماندهی بیماران متقاضی درمان و متجاهرین کرده است.

وی اضافه کرد: رویکرد اصلی این مراکز پرهیز مداری با مشارکت تیم بهبود و گروه‌های همتا و خودیار متمرکز است و خدمات آن توسط تیم بهبود شامل مسئول فنی، روانشناس، مددکار اعتیاد و مددیار خانواده ارایه می‌شود.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: دفتر درمان اعتیاد خدماتی از قبیل پرداخت کمک هزینه درمان به معتادین نیازمند و پرداخت تسهیلات خوداشتغالی به معتادین پاک شده را ارایه می‌کند.

مراکز ماده ۱۶ مراکزی هستند که معتادان متجاهر پس از دستگیری، حداقل بین سه تا ۶ ماه در آنجا نگهداری و بازپروری می‌شوند و در این مدت ضمن ترک اعتیاد، با حرفه‌آموزی برای بازگشت به جامعه آماده خواهند شد.