مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان جنوبی با تاکید بر تولید و پخت نان کامل در این استان گفت: نان‌های سبوس‌دار و کامل ارزش غذایی بیشتری دارند.

میثم پیشدادیان در مراسم گرامیداشت روز ملی گندم و نان افزود: باید همه ما با همکاری هم با تولید نان کامل، سلامتی را به مردم هدیه دهیم.

وی با گلایه از اینکه اکنون سبوس گندم به مصارف دیگری می‌رسد، گفت: با سبوس‌گیری نان با ارزش غذایی کمتری در اختیار مردم قرار می گیرد لذا برای جامعه سالم جداسازی سبوس از گندم نباید انجام شود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان جنوبی عنوان کرد: نان یکی از فرآورده‌های اساسی در سبد غذایی خانوار و تامین‌کننده بخش اعظم انرژی و پروتئین مورد نیاز بدن است و بر همین اساس در صورتی که از نان سبوس‌دار استفاده شود، می‌تواند منبع خوبی برای تامین فیبر روزانه باشد.

پیشدادیان بیان کرد: بنا بر تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی ۳۱ فروردین ماه روز ملی گندم و نان نام‌گذاری و در تقویم رسمی کشور ثبت شده است.

وی افزود: سال گذشته با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در جهت مهار تورم و رشد تولید، اداره کل غله با وجود خشکسالی‌های حاکم بر استان به منظور حمایت از گندم کاران اقدام به خرید تضمینی گندم کرد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان جنوبی از خرید ۱۸ هزار و ۷۹۵ تن گندم به ارزش بیش از ۲ هزار و ۸۲۴ میلیارد ریال در قالب پنج هزار و ۹۲۴ محموله خبر داد و گفت: این مقدار گندم از سه هزار و ۶۱۲ کشاورز خریداری شد که نسبت به سال قبل‌تر رشد ۶۰ درصدی داشت.

وی افزود: این کالای راهبردی با دقت بالا وارد استان‌ها می‌شود لذا انتظار است برای امانتداری از این کالا همه سعی و تلاش خود را به کار گیریم.

پیشدادیان با اشاره به اینکه ۱۰۱ هزار تن گندم با کیفیت سال گذشته برای تامین مصارف مردم به استان حمل شده‌ است، افزود: از این مقدار ۷۹ هزار تن گندم وارداتی از بنادر و ۲۲ هزار تن گندم با کیفیت از سایر استان‌ها بوده که در سیلوها و انبارهای دولتی و خصوصی برای تامین مصارف مورد نیاز استان ذخیره‌سازی شده‌ است.

وی با اشاره به تعداد ۹ هزار و ۷۰۰ نمونه‌گیری برای بررسی کیفیت ظاهری گندم در سالی که گذشت، گفت: بررسی آزمایش‌های کنترل کیفی تکمیلی ۵۱ مورد است، نتایج حاصل بیانگر مرغوبیت بالای گندم وارداتی و کیفیت نسبی گندم داخلی در شاخص‌های کیفی است.

تولید نان سبوس‌دار در خراسان جنوبی ضروری است

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم گفت: بحث تولید نان کامل در کارگروه امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی مطرح شده و آموزش و اطلاع رسانی تولید آرد کامل با درصد سبوس‌گیری مختلف هم در دستور کار است.

راضیه کفایی افزود: همچنین در بازرسی‌ها شاخص‌های استاندارد را مورد بررسی قرار خواهیم داد تا نبود انطباق نداشته باشیم.

وی تصریح کرد: نان یکی از غذاهای اصلی مردم را تشکیل می‌دهد و در این میان مصرف نان‌های باکیفیت و با آرد غنی‌تر و کاملتر علاوه بر تامین املاح مورد نیاز بدن به ارتقای سطح سلامت جامعه نیز منجر می‌شود.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم با بیان اینکه به دنبال منابع محدود آب و کاهش بارندگی سطح زیرکشت زراعی در خراسان جنوبی کاهش یافته است گفت: بیش از ۱۴ هزار بهره بردار در استان برای تولید گندم داریم و ۳۶ درصد سطح کشت محصولات زراعی استان متعلق به گندم است.

محمد رزقی با اشاره به کشت چهار میلیون هکتار گندم دیم در خراسان جنوبی، گفت: ۵۱ هزار تن گندم تولید ما در استان است که ۱۸ هزار تن به مراکز خرید تضمینی گندم تحویل داده می‌شود.

وی بیان کرد: بخش‌های زیادی در خصوص تولید گندم در استان پای کار هستند و چهار رقم سازگار در استان به همت بخش تحقیقات تولید می‌شود.

نوشته و خبرنگار : دکتر  ا . زارعی دبیر سرویس پزشکی و سلامت و ا حسن پور