معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: موضوع آسیب‌های اجتماعی به طور مرتب رصد می‌شود و کودکان کار، تکدی‌گری و آسیب‌های زنان در اولویت جلسات بوده است.

، سید محمدرضا طالبی روز سه‌شنبه در نشست شورای اجتماعی استان اظهار کرد: راهکارهایی ارائه شده تا بتوانیم آسیب‌ها را به شکل خوبی مدیریت کنیم اما خلاء‌هایی هنوز وجود دارد.

وی افزود: به همین منظور شورای اجتماعی استان تشکیل شد تا حل معضل و آسیب را بتوان ریشه‌یابی کرد و اگر موانعی وجود دارد به تصویب برسد تا در سازمان امور اجتماعی کشور به آن رسیدگی شود.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: تداخل ابلاغیه‌ها و آیین نامه‌ها یا مشکلات اعتباری را می‌توان به شورای اجتماعی کشور ارجاع داد البته در این میان باید از تعدد ارجاعات خودداری کرد زیرا ضعف استان محسوب می‌شود.

وی افزود: دستگاه‌های متولی برای آسیب‌هایی که راه حل داشتند و تدبیر شده طوری که دیگر به آن مبتلا نیستیم همچنان رصد کنند و موانع را به جمع بندی برسانند تا به سطح کشور منعکس شود.

طالبی تصریح کرد: همگرایی بین دستگاه‌های اجرایی و زنجیره‌ خدمات می‌تواند منجر به مدیریت آسیب‌های اجتماعی شود.

وی در ادامه با اشاره به تبعات اجتماعی تصادفات گفت: باید در این خصوص نظرات تخصصی جمع بندی و اگر در استان قابل حل است، تدبیر شود چنانچه با مانع روبه‌رو هستیم به شورای اجتماعی کشور برای طرح موضوع ارجاع شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی افزود: برخی آسیب‌های اجتماعی در استان از جمله تکدی‌گری زایشی و فزاینده بوده لذا دائما با آن روبه‌رو هستیم و مرتب آمار متکدیان در حال تغییر است پس وجود این قبیل پدیده‌ها دلیلی بر آن نیست که دستگاه‌های مربوطه اقدامی انجام نمی‌دهند بلکه به خاطر ماهیت فزایندگی آسیب است.

وی تاکید کرد: شهروندان و خانواده‌ها نیز در مدیریت آسیب‌های اجتماعی از جمله تکدی‌گری باید همکاری کنند.

طالبی گفت: اعتباراتی در بودجه ۱۴۰۲ برای حل معضلات اجتماعی دیده شده که باید برای جذب آن با طرح و برنامه تلاش کرد و امیدواریم ملزومات و پشتیبانی‌ها برای حل مشکلات استانی از شورای اجتماعی کشور انجام شود لذا علاوه بر پیگیری‌های ملی، کارهای استانی باید تداوم داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه مصوبات شورای ترافیک و کمیسیون ایمنی راه‌ها مرتبط با تصادفات باید اجرایی شود افزود: مصوبات شورای اجتماعی هم باید مدنظر قرار گیرد تا خروجی آن کاهش آمار تلفات تصادفات باشد.

معاون استاندار پیشنهاد داد: پلیس راهور و پلیس راه خراسان جنوبی معضلات تصادفات درون و برون شهری را با پیشنهادات به دبیرخانه ارسال کنند تا درخصوص فرهنگسازی اقدام شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه در حوزه دارو مواردی وجود دارد عنوان کرد: برخی مشکلات که در استان امکان رفع آن نیست باید مکتوب تا به شورای اجتماعی کشور برای پیگیری ارایه شود.

طالبی گفت: اجباری شدن آموزش‌های علمی در موضوع اخذ اولین گواهینامه رانندگی هم به عنوان پیشنهاد به شورای اجتماعی کشور ارائه شود.

وی با تاکید بر تسریع دوبانده شدن حد فاصل گناباد تا شروع راه‌های خراسان جنوبی افزود: با توجه به اینکه اخیرا پنج نفر از خراسان جنوبی در این محور جان باختند باید حساسیت موضوع بیشتر شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اهمیت برگشت منابع حاصل از جرایم رانندگی طبق ماده ۲۳ و مطالبه آن اظهار کرد: هوشمندسازی ترافیک باید در شورای اجتماعی کشور مطرح شود تا بتوان به جذب اعتبار کمک کرد.

وی گفت: طرح و آیین نامه‌های مرتبط با فرهنگسازی در راستای پیشگیری از تصادفات درون و برون شهری ارائه شود تا بتوان با کمک دستگاه‌های اجرایی اقدام کرد، فرمانداران هم متناسب با شورای اجتماعی استان باید شورای اجتماعی شهرستان را برگزار کنند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم در این نشست گفت: ۱۱۰ داروخانه در استان خراسان جنوبی فعال است که نسبت به گذشته افزایش داشته و رضایتمندی مردم را شاهد هستیم.

زهرا کیانی افزود: از این تعداد ۵۹ داروخانه در شهرستان بیرجند فعال است اما متقاضی کافی برای داروخانه شبانه‌روزی نداریم.

وی گفت: ۱۲ شرکت پخش دارو در خراسان جنوبی مستقر است و ۳۰ شرکت هم از خراسان رضوی استان را پوشش می‌دهند از همین رو توزیع و انبارداری این شرکت‌ها مناسب نیست.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تاکید کرد: ورود شرکت‌های دارویی به استان برای جبران کمبودهای دارویی ضروری است.

وی گفت: ابتدای سال گذشته ۱۴۰ قلم کمبود دارویی داشتیم که آخر سال به ۸۰ قلم رسید؛ مرداد امسال ۳۰ قلم و اکنون ۱۶ قلم دارو کمبود است.

کیانی اظهار کرد: در حال حاضر یک داروی درمان تیروئید در استان نداریم که مشکل کشوری بوده و پیگیری‌ها برای تامین آن در حال انجام است.

وی گفت: تجویز برند خاص توسط برخی پزشکان، درخواست نابجای بیماران و دپوی دارو توسط مردم از مهمترین مشکلاتی است و البته طرح دارویار موجب کم شدن قاچاق کالا شده است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ادامه داد: شرکت‌های بیمه‌ای باید بیشتر پای کار باشند زیرا افزایش قیمت دارو موجب کند شدن بازگشت سرمایه داروخانه‌ها شده است.

وی گفت: نبود پوشش دهی داروسازان و تاسیس داروخانه در مناطق محروم از جمله شوسف و سه قلعه هم از مشکلات موجود است.

کیانی با اشاره به کمبود مقطعی برخی ملزومات پزشکی افزود: علت اصلی تعهدات بیمه‌ای است که درآمدزایی بیمارستان‌ها را منفی کرده و باید این مشکل در سطوح بالا رفع شود.

وی بیان کرد: ساخت انبار داروهای راهبردی در استان ضروری است تا برای دپوی داروهای خاص به کار رود.