استاندار خراسان جنوبی گفت: کیفیت‌بخشی به آموزش در دانشگاه‌های فرهنگیان استان از ضروریات امروز جامعه است زیرا افراد تربیت شده در این بخش معلمانی خواهند بود که تربیت نیروی انسانی جامعه را بر عهده خواهند داشت.

حمید ملانوری روز چهارشنبه در نشست کمیته استانی هیات امنای دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی افزود: تامین فضای مناسب برای آموزش از ضروریات این دانشگاه در استان است که در ارتباط با زمین ۱۰ هکتاری منصوب به دانشگاه فرهنگیان تا ۲ هفته دیگر جلسه کارشناسی با حضور راه و شهرسازی، بنیاد مستضعفان، شهرداری، نوسازی مدارس، آموزش و پرورش برگزار تا نسبت به مشکلات این حوزه تصمیم گیری شود.

وی تصریح کرد: در ارتباط با اینکه این زمین در محدوده قرار دارد یا حریم باید تصمیم گیری‌های نهایی انجام شود و آن را به نتیجه رساند وگرنه پس از ساخت بنای مورد نیاز برای تامین زیرساخت‌ها با مشکل مواجه خواهیم بود.

ملانوری اظهار داشت: در ارتباط با بحث پلمپ پروژه ۱۰ هکتاری شهرداری بیرجند طبق قانون عمل می‌کند و نمی توان از این نهاد تقاضای خلاف قانون را داشت اما تا تعیین تکلیف شدن موضوع می‌توان به جهت ادامه کار وقت گرفت.

وی در ارتباط با افزایش سه رشته دیگر به دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه افزودن این رشته‌ها با توجه به کمبود نیروی انسانی و تجهیزات توجیه پذیر نیست تصریح کرد: در صورت تامین زیرساخت‌های مناسب با افزودن یک رشته در حال حاضر موافقت خواهد شد.

استاندار خراسان جنوبی گفت: در ارتباط با افزایش دانشگاه‌های شهرستانی که طبس اعلام نیاز کرده است باید کیفیت بخشی را در نظر گرفت زیرا دانش آموختگان این دانشگاه باید دانشی تخصصی فرا بگیرند و آن را در فرهنگ دینی، انقلابی و ارزشی ملت گسترش دهند.

وی بیان کرد: در زمینه توسعه مراکز اگر آموزش عالی در مرکز استان به عنوان یک قطب آموزشی تقویت شود بهتر است.

ملانوری تاکید کرد: احتمالات نباید در جلسات استانی مصوب شود وقتی می‌دانیم توسعه واحدهای شهرستانی کیفیت آموزش را پایین می‌آورد چرا باید اینگونه مصوبات در دستور کار قرار گیرد پس باید در حال حاضر تمام توجه به تقویت دانشگاه فرهنگیان در مرکز استان معطوف شود.

وی ادامه داد: هرچه دانشگاه‌ها محدود شود زندان‌ها و کانون‌های آسیب‌های اجتماعی افزایش پیدا می‌کنند پس باید توجه ویژه در این زمینه داشت تا شاهد کلنی‌های آسیب در جامعه نباشیم.

سونامی کمبود نیروی انسانی تا ۱۴۰۳ در دانشگاه فرهنگیان

رییس دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر ۲۹ نیروی آموزشی در این دانشگاه مورد نیاز است اما با توجه به بازنشسته شدن ۸۰ درصد از نیروی آموزشی تا ۱۴۰۳ شاهد سونامی کمبود نیرو خواهیم بود.

ایرج مهدیزاده افزود: این وضعیت در ارتباط با نیروهای اداری هم صدق می‌کند و تا این مدت شاهد بازنشستگی ۶۰ درصدی نیروهای اداری هم خواهیم بود که اگر الان فکری نشود با مشکلات عدیده‌ای روبه رو خواهیم بود.

وی ادامه داد: طبق مصوباتی که از قبل انجام می‌شده بخشی از نیروی انسانی مورد نیاز دانشگاه از افراد واجدالشرایط آموزش و پرورش تامین می‌شود که با توجه به مشکلات آموزش  پرورش استان در تامین نیرو این محور هم تا قدری با مشکل مواجه شده است.

مهدیزاده تصریح کرد: در ارتباط با زمین ۱۰ هکتاری دانشگاه فرهنگیان که پس از سال‌ها محقق شده شهرداری بیرجند برای تغییر کاربری هزار متر چهار میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان از ما خواسته که با توجه به اهمیت ساخت پروژه و احتمال از دست رفتن اعتبارات درخواست تعیین تکلیف داریم.

وی یادآور شد: از ابتدای کلنگ زنی این پروژه تاکنون پنج بار شاهد پلمپ مجموعه بودیم و در حال حاضر برای ایمن سازی بخش قبلی ۱۵ روز از شهرداری مهلت گرفته شده است.

مهدیزاده اضافه شدن سه رشته الهیات، ادبیات و علوم تجربی به سایر رشته‌های دانشگاه را مطرح کرد و گفت: با توجه به وجود هیات علمی مجرب در این زمینه امکان افزایش رشته در صورت تایید هیات امنا وجود دارد.

در این نشست مقرر شد در ارتباط با پروژه ۱۰ هکتاری دانشگاه فرهنگیان در جلسه کارشناسی با حضور دستگاه‌های مربوط مشکلات مرتفع و در ارتباط با کمبود نیروی انسانی هم قرار شد به زودی جلسه‌ای با وزیر آموزش و پرورش هماهنگی و برگزار شود.