فرمانده سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی با بیان اینکه در یک روستا امام جماعت، نماینده حکمرانی اسلامی است گفت: امام روستا علاوه بر ماموریت خود باید در امور اقتصادی، فرهنگی، آموزشی، مدیریتی، محرومیت‌زدایی و سایر فعال باشد در این صورت خیلی از مشکلات حل می‌شود.

سردار علی قاسمی روز چهارشنبه در نشست تبیین نرم افزار امامت برای روحانیت مستقر در روستاهای مورد هدف قرارگاه پیشرفت و آبادانی استان افزود: تمامی دستگاه‌ها و ادارات نیز باید با محوریت امام روستا یا منطقه نسبت به رفع مشکلات اقدام کنند.

وی بیان کرد: اردوگاه‌ها به لحاظ معنوی و دینی محل خودسازی و به لحاظ تربیتی محل تکامل رفتاری هستند لذا می‌توان از آن به عنوان یک محفل انسان‌سازی و تکامل یاد کرد که برای پیشرفت کارها موثر است.

فرمانده سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی اظهار داشت: این اردو با هدف توانمندسازی و قوی کردن مدیران و به نوعی کمال رسیدن مجموعه است و بدون شک کار مفیدی خواهد بود.

وی عنوان کرد: در مجموع اردوها در مسیر خلق بحث‌های جدید، برنامه‌ها و ابتکارات جدید است لذا به طور کلی اردوها را با همه سختی‌هایی که دارد در مسیر کمال می‌بینیم.

سردار قاسمی یادآور شد: باید شاخص‌ترین ماموریت‌های قرارگاه پیشرفت و آبادانی بیان شود، همچنین ضعف‌هایی که در ماموریت‌های گذشته وجود داشته شناسایی و تبدیل به فرصت شود.

وی با تاکید بر اینکه باید نقشه راه قرارگاه پیشرفت و آبادانی تبیین شود گفت: در این خصوص برای ادامه ماموریت کادرسازی می‌کنیم و نقشه و شاخصه‌های ماموریت مهمترین موضوعی است که باید در این قرارگاه دنبال شود.

فرمانده سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه در اردوهای جهادی فقط هدف ساخت وساز فیزیکی بلکه ساخت و ساز درونی است تصریح کرد: یکسری استعدادها باید به کمال، صعود و موفقیت برسد.

معاون فرهنگی ستاد قرارگاه پیشرفت و آبادانی کشور هم گفت: هدف اصلی قرارگاه پیشرفت و آبادانی الگوسازی بود لذا برای ایجاد و تحقق جامعه کوچک  روستایی به عنوان الگوی جامعه تراز انقلاب اسلامی شروع به فعالیت کرد.

مصطفی محمددوست افزود: قرارگاه پیشرفت و آبادانی نسبت به برورسانی و طراحی نرم افزار امامت اقدام کرد تا از این طریق روستا را از درون به حرکت دربیاریم و از بیرون حمایت شود تا اصل پیشرفت و آبادانی از داخل اتفاق بیفتد.

وی بیان کرد: به همین منظور بعد از چهار سال نرم‌افزار امامت بازطراحی شد و الزامات امامت در قرارگاه طراحی کامل تری شد، در این دوره کسانی که به عنوان امام روستا مستقر هستند شرکت دارند تا آنچه تدوین و طراحی شده در اختیارشان قرار بگیرد.

مسؤول قرارگاه پیشرفت و آبادانی خراسان‌ جنوبی هم گفت: قرارگاه پیشرفت و آبادانی در ۶ دهستان محروم استان اعم از شوسف و میغان نهبندان، درح سربیشه، پترگان زیرکوه، قهستان درمیان و دهستان منتظریه طبس فعال است

مهدی هنری افزود: در پنج عرصه عمرانی، اشتغال، سلامت، فرهنگ و تعلیم و تربیت کار همه جانبه‌ای در حوزه توانمندسازی، خدمت رسانی، رفع محرومیت و پیشرفت و آبادانی در حال انجام است.

وی بیان کرد: محوریت فعالیت‌هایی که در روستاهای محروم انجام می‌شود از طریق امامان روستا است که دوره‌های آموزشی و توانمندسازی برای این افراد برگزار شده است.

مسؤول قرارگاه پیشرفت و آبادانی خراسان‌ جنوبی تصریح کرد: حضور امامان روستا در این مناطق محروم که دارای کمترین امکانات است خود نوعی جهاد در راه خدمت رسانی به مردم است که حاضر شدند با این شرایط سخت با خانواده در روستا مستقر شوند و با حضور میدانی در روستاها خط مقدم فعالیت های قرارگاه پیشرفت و آبادانی در این روستاها هستند.

وی عنوان کرد: هدف اصلی قرارگاه توانمندسازی خود مردم است به دنبال این هستیم با توانمندسازی مردم، بتوانند خودشان زمینه پیشرفت و آبادی روستا را رقم بزنند که با حضور امامان روستا محقق خواهد شد.

هنری بیان کرد: دوره‌های آموزشی متعدد برای امامان روستا، خانواده آنها و مسوولان دهستان‌ها به مرور در استان برگزار می‌شود، امروز نیز در یک دوره دو روزه اطلاعات لازم تبادل و از تجربیات مختلف امامان روستا استفاده خواهد شد.

وی یادآور شد: اکنون ۲۰ نفر از امامان روستا یا دهستان‌های هدف به همراه خانواده در این اردوگاه حضور دارند و برای روستاهای دیگری که ظرفیت استقرار امام روستا داشته باشد شرایط فراهم خواهد شد.