مدیر جهاد کشاورزی سربیشه گفت: کشت حفاظتی در سطح ۲ هزار و ۵۵۰ هکتار معادل ۴۷ درصد اراضی این شهرستان انجام شده است.

مریم جوادی بایگی  افزود: کشاورزی حفاظتی گام موثری در بهبود و افزایش تولیدات کشاورزی است.

وی بیان کرد: توسعه کشاورزی حفاظتی به عنوان رویکردی برای مقابله با چالش‌های بخش کشاورزی به منظور دستیابی به تولید و مدیریت پایدار منابع آب و خاک از اهمیت بالایی برخوردار است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سربیشه گفت: محدودیت منابع آب و خاک همچنین پایین بودن ماده آلی خاک، بهره‌گیری از کشاورزی حفاظتی را ضروری کرده است و این روش کشاورزی به دو شکل کاشت مستقیم بدون شخم و کاشت با خاک‌ورزی‌های حفاظتی انجام می‌شود.

وی حفظ رطوبت و بقایا و عناصر خاک، صرفه‌جویی در هزینه کاشت و مصرف نهاده‌ها، جلوگیری از هدر رفت منابع آبی، افزایش تولید، تنوع زراعی، کاهش هزینه‌ها، کاهش تردد و حفظ بافت خاک، کاهش مصرف سوخت، تسریع در زمان کاشت و افزایش درآمد بهره‌برداران و کمک به حفظ محیط زیست را از دیگر مزایای کشاورزی حفاظتی ذکر کرد.

کشاورزی حفاظتی شامل کشت بی خاک‌ورزی و کم خاک‌ورزی است که از فواید آن می‌توان به جلوگیری از فرسایش خاک، کاهش هزینه‌های تولید، حفظ مواد آلی خاک اشاره کرد.

در کشاورزی حفاظتی ورود و خروج ماشین‌آلات به اراضی زراعی و خاک به حداقل ممکن کاهش می‌یابد.

رونق زنبورداری در سال جهش تولید

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه گفت: زنبور عسل علاوه بر خاصیت‌های بی‌نظیری که در درمان بیماری‌ها دارد، هزینه کمی هم برای نگهداری دارد که این موضوع موجب شده بسیاری از افرادی که جویای کار بتوانند با پرورش زنبور عسل و فروش عسل تولیدی خود با کمترین هزینه، سود خوبی به دست آورند.

وی با بیان اینکه با توجه به سطح وسیع گیاهان دارویی، شهرستان سربیشه دارای ۳۴ نفر پرورش دهنده زنبور عسل با ۲ هزار و ۱۳۴ کلنی است اضافه کرد: از این تعداد کلنی سالیانه ۱۰ هزار و ۱۹۲ کیلوگرم عسل و ۱۱ هزار و ۴۳۰ کیلوگرم ژل رویال همچنین ۲۱۶ کیلوگرم گرده‌ تولید می‌شود.

جوادی بایگی گفت: صنعت زنبورداری با ارزش افزوده بسیار و تولید محصولاتی چون ژل رویال و زهر زنبور یکی از ظرفیت‌های اقتصاد مقاومتی است.

خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و مرکز شهرستان سربیشه در ۶۶ کیلومتری بیرجند است.