– مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی گفت: از ۲۵ اسفند ۱۴۰۲ تا ۱۳ فروردین ماه جاری ۳۶۵ هزار نفر به زیارت امامزادگان و بقاع متبرکه مشرف شدند و ۵۹ هزار نفر نیز اسکان داده شدند.

حجت‌الاسلام پرویز بخشی‌پور روز چهارشنبه افزود: در این مدت امامزادگان سید محمد و سید ابراهیم شهرستان فردوس با ۴۰ هزار نفر زائر و ۱۴ هزار و ۵۰۰ نفر اسکان بیشترین میزان زائران را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: همچنین مسجد حضرت ابوالفضل(ع) نهبندان با ۳۷ هزار نفر زائر و سه هزار و ۹۰۵ نفر اسکان و سپس امامزاده سید علی (ع) نهبندان با ۲۴ هزار و ۸۰۰ نفر زائر و ۲ هزار و ۵۳۳ اسکان در ردیف‌های بعدی قرار دارد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با اشاره به کاهش ۲۰ درصدی زائران امامزادگان و بقاع متبرکه استان نسبت به مدت مشابه سال قبل اظهار کرد: سال گذشته تعداد زائران استان ۴۵۴ هزار نفر بود که ۹۲ هزار نفر در اقامتگاه‌ها و زائرسراهای مربوطه نیز اسکان داده شده بودند.

وی ادامه داد: یکی از دلایل کاهش آمار زائران امسال نسبت به پارسال تقارن ماه مبارک رمضان با تعطیلات نوروزی و روز شهادت امام علی(ع) با ۱۳ فروردین بود.

حجت‌الاسلام بخشی‌پور عنوان کرد: اجرای طرح «ضیافت الهی» و «آرامش بهاری» از ۲۵ اسفند در ۴۷ بقعه متبرکه شاخص استان آغاز شده بود.

وی ادامه داد: در این ایام ۷۱۶ مهمانسرا و زائرسرای بقاع متبرکه و امامزادگان استان با ظرفیت روزانه چهار هزار نفر برای اسکان مسافران و زائران در نظر گرفته شده بود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی گفت: در امامزادگان و بقاع متبرکه استان برنامه‌های مختلف و متنوعی از جمله اقامه نماز جماعت، برپایی خیمه‌های معرفت، آیین جزءخوانی قرآن، تفسیر قرآن، مناجات‌خوانی و افطاری ساده برای زائران تدارک دیده شد.

وی افزود: همچنین مراسم ترتیل‌خوانی قرآن کریم در ۲۷ بقعه متبرکه، برگزاری کرسی‌های تلاوت قرآن در ۶ بقعه و افطاری ساده در ۱۰ بقعه متبرکه از دیگر برنامه‌ها در استان تدارک دیده شد.

حجت‌الاسلام بخشی‌پور اظهار کرد: آیین شب‌های قدر با حضور پرشور قشرهای مختلف مردم در ۳۲ بقعه شاخص استان از جمله آستان مقدس امامزادگان باقریه بیرجند برگزار شد.

استان خراسان جنوبی ۹۶ بقعه متبرکه دارد که از این تعداد ۶۰ مکان مقدس متعلق به امامزادگان است.

نوشته و خبر نگار : مهدیه حسن پور دبیر سرویس فرهنگی و هنری و ا.حسن پور