مدیر حج و زیارت خراسان جنوبی گفت: ۲ هزار و ۲۰۰ زائر استان در انتظار حج تمتع ۱۴۰۰ هستند که در صورت موافقت کشور میزبان اعزام خواهند شد.

ابوالفضل نوفرستی در نشست خبری به مناسبت فرارسیدن هفته حج افزود: این زائران در ۱۲ کاروان شامل ۲ کاروان اهل تسنن و بقیه شیعه ساماندهی شده و دوره‌های آموزشی را فرا گرفته‌اند.

وی گفت: تاکنون یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در کشور برای تشرف به حج تمتع ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد ۱۲ هزار و ۴۳۱ زائر از استان خراسان جنوبی هستند.

مدیر حج و زیارت خراسان جنوبی اظهار داشت: این زائران آمادگی لازم را برای اعزام دارند و اگر سهمیه‌ای اعلام شود، این کار انجام خواهد شد.

وی افزود: همچنین در کشور پنج میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در نوبت عمره مفرده قرار دارند که ۷۱ هزار و ۵۳۹ نفر از خراسان جنوبی هستند.

نوفرستی بیان کرد: برگزاری حج عمره منوط به استقرار کنسولگری‌های ۲ کشور است و در صورت استقرار حج عمره از سرگیری خواهد شد.

وی گفت: حج تمتع از شعایر دینی است اما در ۱۶ ماه اخیر که بحران جهانی کرونا را داشتیم در این مقطع سفرهای زیارتی را تحت تاثیر قرار داد.

مدیر حج و زیارت خراسان جنوبی با بیان اینکه در این مدت ۲۱ کارگروه به دنبال پیگیری مسائل و مشکلات حج تمتع و عمره مفرده بودند افزود: تلاش این کارگروه‌ها چشم‌اندازی را به وجود آورد تا در صورت از سرگیری سفرها خدمات به نحو شایسته‌تر در اختیار زائران قرار گیرد.

وی هدف از تشکیل کارگروه‌ها را بازنگری در خدمات اجرایی و ارتقای بیش از پیش خدمات برای افزایش رضایت‌مندی زائران عنوان کرد و گفت: بلاتکلیفی وضعیت حج تمتع امسال و نبود اعلام رسمی ضوابط از سوی کشور میزبان انتقاداتی را از سوی دست‌اندرکاران حج در کشورهای اسلامی به دنبال داشته است.

وی تصریح کرد: این روند باعث شده که کشورهای اسلامی منتظر اعلام سهمیه حج ۱۴۰۰ یا ۲۰۲۱ باشند که تا امروز اعلام نشده است.

نوفرستی گفت: عربستان به صورت رسمی هیچ عددی را درخصوص سهمیه زائران اعلام نکرده اما وجود شرایط برای برگزاری حج درست است و وزارت بهداشت عربستان شرایطی از جمله تزریق واکسن و سن ۱۸ تا ۶۰ سال را اعلام کرده است.

وی افزود: سازمان حج و زیارت ایران نیز به دلیل وظایف ذاتی که برعهده دارد مکاتبات خود را با عربستان انجام داده و این کشور هنوز هیچ گونه دسترسی به حج را ایجاد نکرده و به غیر از ایران هیچ کشوری هیچ گونه سهمیه‌ای را دریافت نکرده است.

مدیر حج و زیارت خراسان جنوبی گفت: با روند فعلی پیش‌بینی می‌شود که سرنوشت حج امسال هم مانند سال گذشته باشد.

وی درباره افزایش قیمت حج تمتع اظهار داشت: مباحثی برای حج امسال عنوان شد که مورد سوال زائران قرار گرفته اما سازمان حج و زیارت به دنبال این است که افزایشی اتفاق نیفتد مگر اینکه شرایط جدیدی را عربستان اعلام کند.

وی افزود: برخی مباحث دیگر به خرید خدمات از عربستان وابسته است و در همین ۲ سال قیمت سوخت و مالیات بر ارزش افزوده در عربستان افزایش داشته که حتما در دریافت خرید خدمات اثر خواهد گذاشت.

نوفرستی گفت: کسانی که فیش حج را در سال ۸۵ یا ۸۶ تهیه کردند و الان به هر دلیلی نمی‌خواهند مشرف شوند، می‌توانند در سامانه تشرف حج فیش خود را به افراد درجه یک یا دیگران منتقل کنند.

وی درخصوص از سرگیری زیارت عتبات عالیات توضیح داد: زیارت عتبات عالیات از ۱۶ ماه پیش به دلیل شیوع ویروس کرونا تعلیق شد و پیگیری‌های زیادی از سوی سازمان حج و زیارت انجام شده که در صورت صدور مجوز از سوی ستاد ملی کرونا از سرگیری اعزام زائران به عتبات عالیات را خواهیم داشت.

مدیر حج و زیارت خراسان جنوبی گفت: یکی از درخواست‌های جدی مردم، اربعین است که اربعین معجزه الهی است و سال گذشته این موضوع مهم دستخوش ویروس کرونا قرار گرفت البته مردم عراق این همایش الهی را انجام دادند و مشکلی هم متوجه مردم عراق در اربعین سال گذشته نشد.

وی افزود: امسال هم براساس وظیفه‌ای که داریم مسوولیت کمیته اعزام برعهده حج و زیارت است و بر این اساس سرگروه‌هایی را تشکیل دادیم که عمدتا نیروهای معتقد و ‌مجرب و کاردان هستند و از کارگزاران حج و زیارت، هیات‌ها و ‌مساجد فعال گزینش شده‌اند.

نوفرستی گفت: از شهروندان درخواست داریم چنانکه امسال بنا بر سفر اربعین دارند به یکی از افراد مد نظر مراجعه داشته باشند تا مشکلات سفر به حداقل برسد لذا با توجه به تجربه‌ای که دارند اگر مشکلاتی باشد امکان پیگیری بعد از سفر وجود دارد.

وی درباره سفر زیارتی سوریه گفت: به دلیل توجه فوق‌العاده‌ای که مردم به زیارت امکان مقدس سوریه داشته‌اند قبل از کرونا حج و زیارت چند هتل را در سوریه آماده کرد و از استان ما هم مشرف شدند اما تکفیری‌ها هتل‌ها و زیرساخت‌های سوریه را به شدت از بین بردند و الان گروه‌های جهادی برای تامین زیرساخت‌ها تلاش می‌کنند که امیدواریم زیرساخت‌ها شکل بگیرد و ویرانه‌های داعش از بین برود.

مدیر حج و زیارت خراسان جنوبی با اشاره به روزشمار هفته حج افزود: دیدار با نماینده ولی فقیه و مسوولان ارشد استان، دیدار با خانواده شهدای منا، تجدید میثاق با آرمان‌های شهدا، برپایی نمایشگاه عکس و کتاب و پوستر مرتبط با حج، ارتباط مجازی اسرار و معارف حج از مهمترین برنامه‌ها در این هفته است.

هفته حج از روز شنبه مصادف با اول ماه ذی‌القعده آغاز شد.