رییس پلیس راهنمایی و رانندگی استان خراسان جنوبی گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۶ هزار و ۱۰۴ فقره تصادف درون شهری در این استان به وقوع پیوسته که نسبت به سال گذشته در همین مدت ۲۶ درصد کاهش داشته است.

سرهنگ علیرضا عباسی روز دوشنبه در نشست خبری افزود: این تصادفات هزار و ۷۸۹ مصدوم داشته و از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۱ فوتی در تصادفات درون شهری به ثبت رسیده که نسبت به سال گذشته ۱۳ درصد کاهش داشته است.

وی گفت: مرکز استان یکی از شهرهای آسیب‌زا در ارتباط با حوادث درون شهری است ولی در سال جاری شاهد کاهش ۵۵ درصدی فوتی هستیم و در تصادفات جرحی نیز کاهش ۲۳ درصدی داریم.

رییس پلیس راهور خراسان جنوبی افزود: بیشترین تصادفات فوتی در سربیشه با پنج فوتی در سال جاری افزایش ۱۰۰ درصدی داشته است و شهرستان‌های خوسف، سرایان، بشرویه و زیرکوه امسال تصادف فوتی نداشته‌اند.

وی تصریح کرد: در این مدت ۲۱۴ هزار و ۷۸۶ راننده متخلف اعمال قانون شده‌اند که ۱۳ هزار و ۷۸ مورد حادثه‌ساز بوده است.

سرهنگ عباسی گفت: علت بیشتر تصادفات، رعایت نکردن حق تقدم و توجه به جلو بیش از ۶۵ درصد بوده است.

وی افزود: ۵۳ درصد متخلفان در سن جوانی و نوجوانی هستند و ۴۷ درصد مجروحان و ۴۳ درصد متوفیان موتورسوار بوده‌اند.

وی با بیان اینکه ۱۹ درصد مجروحان و ۴۳ درصد متوفیان عابر پیاده هستند گفت: ۲۸۷ سرنشین خودرو در تصادفات درون شهری مصدوم شدند که مصداق نبستن کمربند ایمنی است.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان جنوبی گفت: در این مدت ۲ دوچرخه‌سوار فوت و ۵۱ دوچرخه‌سوار مجروح شدند که توجه به این موضوع حایز اهمیت است.

وی تصریح کرد: درخصوص امکانات مکانیزه و هوشمند کنترلی کمبود داریم و هنوز شهر هوشمند ترافیکی در خراسان جنوبی نداریم که باید مسوولان چاره‌اندیشی کنند.

وی با بیان اینکه زیرساخت‌های شهری با افزایش جمعیت همخوانی ندارد اظهار داشت: جابه‌جایی پل‌های هوایی و مکانیزه شدن آنها از مهمترین اولویت‌ها در برخی خیابان‌ها است که باید مورد توجه قرار گیرد.

عباسی گفت: به دنبال توقفگاه ویژه وسایل سنگین در مرکز استان هستیم که هنوز محقق نشده و نارضایتی شهروندان را به دنبال داشته است.

وی ادامه داد: در مورد پارکینگ‌های طبقاتی اقدامات خوبی صورت گرفته اما برای شهر بیرجند کافی نیست و سه نقطه حادثه‌خیز در استان داریم که به شهرداری‌های استان ابلاغ شده است.

وی گفت: مدیریت ترافیک از مهمترین ماموریت‌های راهنمایی و رانندگی است تا تسهیل در تردد تحقق یابد و در این ارتباط به همه ماموران اعلام کردیم که با روحیه انقلابی و با ملاک قرار دادن قانون و تکلیف‌مداری عمل کنند.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان جنوبی یادآور شد: اعتقاد داریم اعمال قانون باید همراه با ‌ادب و اخلاق باید باشد که فرهنگ‌سازی سازمانی در این زمینه انجام شده و تکریم مردم در دستور کار است اما جامعه هم نیازمند فرهنگ‌سازی است و از مردم خواستار ارتباط دوسویه هستیم.

وی تاکید کرد: راهنما زدن در شهر باید نهادینه شود زیرا یکی از معضلات ترافیکی، نزدن راهنماست که سبب بروز حوادث می‌شود.

سرهنگ عباسی اظهار داشت: توقف پشت خط ایست از مهمترین مواردی است که باید تا سبز شدن چراغ حتما پشت چراغ بایستند و احترام به گذرگاه‌های عابر پیاده بخشی از قانون ترافیک است که متاسفانه این حق از عابر گرفته می‌شود و باید بیشتر به آن توجه شود.

وی تصریح کرد: صنوف مزاحم هم در مرکز استان مشکلاتی را ایجاد کرده که امیدواریم هرچه زودتر جمع‌آوری و به مکان مشخص گسیل داده شوند.

وی با بیان اینکه ۴۵ درصد تصادفات به دلیل توجه نکردن به جلو است گفت: استفاده از تلفن همراه در استان به شدت بالا است در حالی که طبق قانون استفاده از هندزفری هم ممنوع است.

رییس پلیس راهور خراسان جنوبی گفت: حرکت نکردن بین خطوط از مهمترین تخلفات رانندگی در مرکز استان است که سبب ضایع شدن حق و حقوق شهروندان می‌شود و برخی بی‌نظمی‌های عمدی هم سبب به هم خوردن آرامش افراد جامعه می‌شود که طبق مقررات با متخلفان برخورد قاطعانه می‌شود.

وی اضافه کرد: در زمینه محدودیت‌های کرونایی ۹۰ درصد مردم همکاری کردند و از هفته گذشته که محدودیت‌های بین شهری برداشته شد و محدودیت‌های شبانه پا برجا است باز هم همکاری لازم وجود دارد.

سرهنگ عباسی گفت: از اول آذر ماه در اوج محدودیت‌ها هیچ گونه تصادف فوتی نداشتیم و شاهد کاهش ۱۰۰ درصدی تلفات فوتی و ۷۸ درصدی تصادفات جرحی بودیم.

وی اظهار داشت: رانندگانی که از شهری به شهر دیگری سفر ضروری داشتند اگر با دوربین‌ها اعمال قانون شدند می‌توانند برای اصلاح جریمه به دفاتر پلیس مراجعه کنند.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی استان خراسان جنوبی افزود: از ابتدای امسال تاکنون ۴۰۰ هزار تذکر به جای جریمه به رانندگان متخلف ارسال شده است و ۹۸ هزار خدمت در بخش شماره‌گذاری، صدور گواهینامه، اجراییات و سایر حوزه‌ها داشتیم.

وی گفت: در این مدت ۹ هزار و ۳۹۱ راننده به رانندگان استان اضافه و ۲ هزار و ۴۳۰ خودرو در خراسان جنوبی پلاک‌گذاری شده است.