معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: پیشگیری و درمان اعتیاد در جامعه علاوه بر دستگاه‌های متولی به همکاری و مشارکت سازمان‌های مردم‌نهاد، گروه‌های جهادی و خیرین نیاز دارد که در دستور کار است.

 سید محمدرضا طالبی روز سه‌شنبه در نشست کمیته توسعه مشارکت‌های مردمی و سازمان‌های مردم‌نهاد خراسان جنوبی افزود: در این ارتباط سازماندهی گروه خیرین برای پیشگیری و درمان اعتیاد با عنوان “مجمع خیرین یاریگران زندگی” در دستور کار است تا این مجمع شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان را کمک کند.

وی گفت: تعیین و ساماندهی ۲ گروه جهادی در هریک از شهرستان‌های استان از دیگر برنامه‌ها برای پیشگیری و درمان اعتیاد است که در این راستا آموزش‌های لازم به گروه‌ها داده می‌شود تا آنها بتوانند به کمک دستگاه‌های متولی بیایند.

معاون استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه اعتیاد سرمنشاء بخشی زیادی از آسیب‌ها و چالش‌های اجتماعی است اظهار داشت: یکی از معضلات بسیار مهمی که در نتیجه اعتیاد به‌وجود می‌آید، متزلزل شدن بنیان خانواده‌هاست.

وی ادامه داد: علت بسیاری از پرونده‌های طلاق و سرقت‌های خرد مربوط به اعتیاد بوده و در برخی از خودکشی‌ها اعتیاد به مواد صنعتی سبب بروز این معضل می‌شود.

طالبی گفت: اعتیاد والدین در بسیاری از موارد موجب شده که بازماندگان از تحصیل را داشته باشیم یا مواردی که فرزندان طلاق هستند از تحصیل باز می‌مانند و در این زمینه نهادهای حمایتی و سازمان‌های مردم‌نهاد وارد می‌شوند.

وی منزوی شدن در جامعه را از دیگر معضلات اعتیاد به مواد مخدر ذکر کرد و افزود: افراد معتاد نمی‌توانند نقش اجتماعی خود را به‌درستی ایفا کنند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: در اجرای برنامه حمایت و ساماندهی کودکان کار شاهد بودیم که بخشی از آنها به دلیل معتاد بودن والدین مجبور به انجام کار بیرون از خانه شدند یا به اجبار پدر و مادر به این کار روی آورده‌اند.

وی اظهار داشت: پذیرش نکردن معتاد در مشاغل مختلف اداری و آزاد از دیگر مشکلات است و بسیاری از معتادان به دلیل اینکه مواد مخدر صنعتی راحت‌تر و ارزان‌تر در اختیار آنان قرار می‌گیرد بیشتر به سمت استفاده از این مواد روی می‌آورند.

طالبی با اشاره به لزوم حمایت از تشکل‌های مردمی افزود: این تشکل‌ها با توجه به اینکه خیرخواهانه و عام‌المنفعه فعالیت دارند و اعتبار دولتی نمی‌گیرند براساس قانون اخذ مالیات‌های مستقیم، از دادن مالیات معاف هستند و باید مالیات آنان صفر درصد باشد.

وی گفت: همچنین در قانون آمده است که تعرفه آب، برق و تلفن آنها تعرفه عمومی درنظر گرفته شود که در این جسله مصوب شد دستگاه‌های مربوطه در استان این تعرفه را اجرایی کنند.

معاون استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: باگذشت سال‌ها در افغانستان با اینکه شعار می‌دهند کشت مواد مخدر را کاهش دادیم اما در عمل می‌بینیم که رشد فزاینده‌ای دارد و موجب می‌شود بخشی از این مواد از مرزهای شرقی وارد کشور ما شود لذا باید در حوزه مقابله‌ای و در مرزها برای جلوگیری از مواد مخدر توسط نیروی انتظامی و سایر نیروهای نظامی و ضابط تلاش شود و اقدامات خوبی در این زمینه انجام می‌دهند و کشفیات خوبی دارند.

وی با بیان اینکه در ۲ ماه گذشته از معبر رسمی مرز ماهیرود، سه محموله بزرگ مواد صنعتی کشف شده است گفت: از طرفی با ترفندهای به‌روز، ورود مواد مخدر به کشور صورت می‌گیرد که نتیجه آن گسترش معضل اعتیاد در جامعه می‌شود.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور