پیکر پنج شهید گمنام دوران دفاع مقدس در آستانه دهه دوم فاطمیه از طریق فرودگاه بین‌المللی شهید کاوه بیرجند وارد خراسان جنوبی شد.

، پیکرهای مطهر این بعد از اجرای مراسم تشریفات نظامی و ادای احترام با حضور استاندار خراسان جنوبی، جمعی از مسئولان استان، فرماندهان نظامی و انتظامی و خانواده شهدا به سمت خودروهای مخصوص حمل شد و سپس با تشییع خودرویی از برخی خیابان‌های شهر به هیات کهف‌ الشهدا بیرجند منتقل شدند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان‌ جنوبی در حاشیه این مراسم گفت: مراسم تشییع و تجدید میثاق با شهدا از فردا (یکشنبه) در بیشتر نقاط استان از جمله شهرستان‌های طبس، بشرویه، فردوس، قاینات، سرایان، درمیان و زیرکوه تا روز جمعه ۲۴ آذر ماه برگزار می‌شود.

سرهنگ پاسدار غلامرضا فلاحی افزود: مراسم وداع با پنج شهید گمنام روز شنبه ۲۵ آذر ماه و شب شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) در ۲ مکان شامل حسینیه جماران و مسجد قبا مهرشهر بیرجند با حضور اقشار مختلف مردم برگزار خواهد شد.

وی بیان کرد: براساس برنامه ریزی انجام شده پیکر یک شهید ۲۶ آذر همزمان با سالروز شهادت حضرت فاطمه (س) در روستای استِند و یک شهید دیگر در روستای بارنجگان شهرستان مرزی زیرکوه تشییع و به خاک سپرده می‌شود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان‌ جنوبی گفت: همچنین سه شهید دیگر به تهران بازگردانده می‌شود تا در دیگر نقاط کشور تشییع و به خاک سپرده شوند.

وی افزود: شهید گمنامی که در روستای بارنجگان به خاک سپرده می‌شود ۲۸ ساله در عملیات والفجر سه، مرداد ۱۳۶۲ در منطقه مهران به شهادت رسید و شهید گمنامی که در روستای استند به خاک سپرده خواهد شد، ۲۶ ساله در عملیات مولای متقیان (ع)، اسفند ۱۳۶۰ در منطقه چزابه به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

فلاحی با اشاره به اینکه ۱۵۴ شهید گمنام در ۶۷ نقطه از خراسان جنوبی به خاک سپرده شده‌اند گفت: تاکنون یادمان ۴۲ شهید گمنام ساخته شده و ۲۱ یادمان نیز در حال ساخت است که در صورت تأمین و تخصیص اعتبارات، تا دهه فجر به اتمام می‌رسد.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور