خراسان جنوبی در عرصه دانش، فرهنگ و دین در سطح ملی و بین‌المللی خوش درخشیده که وجود علما و دانشمندان در عرصه علم و دانش گویای این مطلب است

سرپرست دانشگاه بیرجند از فعالیت ۴۶ انجمن علمی و پنج تشکل دانشجویی در این دانشگاه خبر داد و گفت: این انجمن‌ها در کنار هر گروه آموزشی، حلقه واسط بین استاد و دانشجو هستند.

 احمد لامعی‌گیو ر در آیین اختتامیه دوره توانمندسازی دانشجویان فعال فرهنگی، سیاسی و اجتماعی (حامیم) در دانشگاه بیرجند افزود: تشکل‌های دانشجویی در دانشگاه‌ها از گذشته تاکنون در کنار آموزش و پژوهش، مشغول فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی نیز هستند که طرح حامیم بر همین مبنا شکل گرفته است.

وی با اشاره به فعالیت ۲۶ کانون فرهنگی هنری در دانشگاه بیرجند گفت: پنج تشکل‌ دانشجویی در دانشگاه مجوز فعالیت دارند که در حال حاضر سه تشکل مشغول به فعالیت هستند.

سرپرست دانشگاه بیرجند عنوان کرد: در حال حاضر هزار و ۵۰ نفر عضو هیات علمی دانشگاه‌های استان هستند که بیشترین سهم را دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه بیرجند به خود اختصاص داده است.

وی گفت: از ۳۵۰ عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند، ۴۰ نفر استاد تمام، ۱۴۵ نفر دانشیار و مابقی استادیار و مربی هستند.

لامعی‌گیو با بیان اینکه در دانشگاه‌های خراسان جنوبی هیات‌های مختلف مذهبی وجود دارد افزود: این هیات‌ها در مناسبت‌های مختلف سال به‌ویژه ماه محرم و صفر به برگزاری مراسم می‌پردازند.

وی اظهار داشت: خراسان جنوبی در عرصه دانش، فرهنگ و دین در سطح ملی و بین‌المللی خوش درخشیده که وجود علما و دانشمندان در عرصه علم و دانش گویای این مطلب است.

سرپرست دانشگاه بیرجند گفت: در حال حاضر ۳۹ هزار و ۶۱۶ دانشجو در دانشگاه‌های استان خراسان جنوبی مشغول به تحصیل و پژوهش هستند که براساس آخرین آمار وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از این تعداد در دانشگاه‌های دولتی ۲۱ هزار و ۶۶۶ نفر، دانشگاه علوم پزشکی ۴ هزار و ۱۲ نفر و دانشگاه‌های دولتی تابع وزارت علوم ۱۵ هزار و ۶۶۶ نفر حضور دارند.

وی افزود: همچنین دانشگاه‌های آزاد اسلامی ۷ هزار و ۴۵۰ نفر، دانشگاه پیام نور ۵ هزار و ۵۲۶ نفر، دانشگاه فنی و حرفه‌ای ۳ هزار و ۹۰۲ نفر، دانشگاه علمی و کاربردی هزار و ۶۷۴ نفر و غیرانتفاعی ۴۷۴ نفر دانشجو دارند.

لامعی‌گیو با بیان اینکه ۱۱ هزار و ۷۰۷ دانشجو در دانشگاه بیرجند تحصیل می‌کنند گفت: به بیان دیگر ۷۳ درصد دانشجویان دانشگاه‌های دولتی استان در دانشگاه بیرجند، هشت درصد در دانشگاه بزرگمهر قاینات و ۱۳ درصد در دانشگاه صنعتی هستند.

وی اضافه کرد: تشکل‌های دانشجویی در کنار آموزش و پژوهش به دنبال احیای دانشگاه اسلامی هستند و نگاه جامعه دانشجویی ما نگاهی است که مقام معظم رهبری در بیاینه گام دوم انقلاب تاکید کردند.

سرپرست دانشگاه بیرجند با بیان اینکه گام دوم انقلاب دو کلیدواژه مهم امید و جوان دارد گفت: جوانانی که امروز در طرح حامیم حضور دارند در سال تحصیلی آینده بازوان توانمند دستگاه‌های اجرایی، فرهنگی و مدیریت دانشگاه خواهند بود.

وی اظهار داشت: دانشجویان توانمندسازی، ایجاد روحیه خودباوری، نشاط و پویایی، آزاداندیشی و خردورزی را تمرین می‌کنند تا در آینده نه چندان دور سکاندار ایران اسلامی در عرصه‌های مختلف شوند.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بیرجند هم ضمن قدردانی از گروه‌های فعال در طرح حامیم به‌ویژه اساتید، گفت: با وسواس سراغ اساتید دوره رفتیم و کسانی را انتخاب کردیم که بتوانند حق مطلب را ادا کنند.

حجت‌الاسلام محمدعلی جعفری از همراهی فعالان و تشکل‌ها دانشجویی و کانون‌های فرهنگی برای مشارکت در طرح حامیم قدردانی کرد و افزود: استاندار خراسان جنوبی نیز در میان همه مشغله‌های کاری هفته دولت، حمایت‌های مادی و معنوی خود را از این طرح دریغ نکرد که قابل قدردانی است.

وی بیان کرد: طرح حامیم بعد از ۲ سال تعطیلی دانشگاه‌ها به دلیل شیوع ویروس کرونا، به منظور توانمندسازی دانشجویان فعال فرهنگی، سیاسی و اجتماعی برگزار شد.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بیرجند گفت: حلقه‌های میانی از مطالبات مقام معظم رهبری است که این خواسته بر زمین مانده را باید به شکلی فعال می‌کردیم که در طرح حامیم محقق شد.

وی با اشاره به ارزیابی انجام شده از کلاس‌ها تا درون خوابگاه‌ها در مدت اجرای طرح حامیم عنوان کرد: به اذعان دانشجویان، این طرح موفق بوده است و شاید برخاسته از این باشد که همه به میدان آمدند.

حجت‌الاسلام جعفری با اشاره به استقبال دانشجویان از کارگاه‌های آموزشی و مهارت‌آموزی افزود: این دوره‌ها به‌صورت تکمیلی نیز در دوران تحصیلی برگزار خواهد شد.

طرح توانمندسازی دانشجویان فعال فرهنگی، سیاسی و اجتماعی (حامیم) با حضور ۲۵۰ دانشجو از پنجم شهریور در دانشگاه بیرجند آغاز شد و تا امروز یازدهم شهریور ادامه داشت.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور