رئیس مرکز پژوهشی مبنا (مولفه‌های بنیادین نظام اسلامی) گفت: دشمن به دنبال جنگ مستقیم نظامی با ایران نیست و همه حرکات به نوعی یک طرح فریب است لذا قصد آنها فروپاشی فرهنگی است.

 دکتر محمدتقی دشتی استاد دانشگاه و پژوهشگر روز شنبه در جلسه تبیین ابعاد بحران اجتماعی و امنیتی سال ۱۴۰۱ که در دانشگاه بیرجند برگزار شد افزود: ایران کشوری با تمدن‌های کهن و فراز و فرودهای بسیار است و اکنون در شرایط بسیار خاصی قرار داریم اما همچنان حرکت خود را به سمت قله ادامه می‌دهیم و طبیعی است که در این مسیر مشکلات، بحران‌ها و موانعی وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه بحران امسال با سه رویکرد داخلی، خارجی و ترکیبی در کشور روی داد گفت: در نگاه خارجی عواملی از جمله نفوذ، تحریم، جنگ شناختی و عملیات روانی و رسانه‌ای با هدف تجزیه و فروپاشی دخالت دارد.

رئیس مرکز پژوهشی مبنا ادامه داد: در نگاه داخلی عواملی همچون اختلال در کارآمدی، بی‌ثباتی اقتصادی و نبود تعادل سیاسی و اختلالات فرهنگی و اجتماعی موثر است، در نگاه ترکیبی هم طراحی از سوی دشمن انجام می‌شود و عوامل داخلی نیز نقش ایفا می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه هدف دشمن فروپاشی نظام جمهوری اسلامی است گفت: در سطح کلان، برخلاف شورش‌های قبلی شورش اخیر صبغه فرهنگی اجتماعی داشت البته بستر آن اقتصاد و سیاست است بنابراین پاسخی که باید به آن داد از جنس فرهنگ و نه الزاما اقتصاد و سیاست است.

دشتی اظهار داشت: این بحران در سطح میانی ناشی از شکاف سبک زندگی بود که سبک پوشش، نحوه رابطه و تعامل با جنس مخالف و مطالبات فرهنگی را در برداشت.

وی گفت: در سطح خرد نیز آشوب‌های اخیر، حالت جنبشی عصیانی دارد که پرخاشگری نتیجه طبیعی آن محسوب می‌شود.

پژوهشگر برتر کشور افزود: تغییر کنشگران، روش‌ها، ابزارها و رفتارها از دیگر ویژگی‌های بحران‌های اخیر در کشور است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه نخبگان عامل رشد کشور هستند گفت: محوری‌ترین مشکل اصلی کشور ما اختلال در ریشه فرهنگی است که اصلاح آن زمانبر بوده لذا همه ما چاره‌ای جز کارآمدی عدالت پایه نداریم و از طریق تحول بنیادین نظام اداری اولین اقدام شایسته‌سالاری است.

دشتی اظهار داشت: موضوع دیگر اصلاح شیوه‌های حکمرانی و اجرای اصول حکمرانی شایسته اعم از مشارکت‌پذیری در تمامی فرایندهای اداری و سیاسی، شفافیت واقعی و تاثیر رضایت مردم در عزل و نصب‌ها است.

وی گفت: برای اصلاح ریشه‌های فرهنگی ارتقای حس مسئولیت فردی در همه مردم به ویژه کودکان و نوجوانان و توسعه آن به مسئولیت جمعی و محلی و محیطی برای نبود وابستگی و ارتباط مسائل به دیگران مهم است.

رئیس مرکز پژوهشی مبنا افزود: همچنین گسترش عقلانیت و خردورزی به معنای قوه «تشخیص و تمیز» و قوه «کنترل انحرافات» برای تنظیم ذهن و اراده فرد و کاهش روحیه احساسی ایرانیان باید مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: علاوه بر این باید گسترش عرفان ناب اسلامی و اتصال دل‌ها به خداوند برای تلطیف روحی پرخاشگری، افزایش صبر و استقامت در برابر مشکلات و نیز تقویت هویت وحدت و انسجام ملی به وسیله روحیه حماسی ایرانی‌گری مد نظر باشد.

دشتی با اشاره به لزوم تحول نظام آموزشی کشور به مهارت‌محور، تربیت‌گرا و حل مساله افزود: در این راستا مسئولیت‌پذیری فردی در بین دانش‌آموزان و دانشجویان برای تحول در زندگی شخصی و محیطی، علمی کردن فضای دانشگاه و رفتار دانشجو به جای احساسی کردن آن و نیز تحول در شیوه‌های آموزش و طراحی برنامه درسی زندگی مدار باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

نوشته و خبر نگار : مهدیه حسن پور دبیر سرویس فرهنگی و هنری و ا.حسن پور