#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

ضیائیان احمدی مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی گفت: گل نرگس یکی از تولیدات ویژه خراسان جنوبی است که سطح زیرکشت این گل در استان ۳۸.۵ هکتار است و حدود ۷۵۰ بهره بردار در این حوزه فعالیت دارند.

او گفت: در حال حاضر شهرستان خوسف با ۲۴ هکتار اراضی زیرکشت گل نرگس در جایگاه اول و شهرستان طبس نیز با ۱۴.۵ هکتار سطح زیرکشت گل نرگس در جایگاه دوم قرار دارد.

ضیائیان احمدی گفت: امسال با توجه به کاهش بارندگی‌ها و سرمازدگی با کاهش ۴۰ درصدی در تولید گل نرگس رو به رو شدیم و تولید این محصول به ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار شاخه گل کاهش پیدا کرد.

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی گفت: برنامه‌های خوبی در این حوزه توسط جهاد کشاورزی و تعاون روستایی ارائه شده و از سرمایه گذارانی که می‌توانند سرمایه گذاری کنند، نیز حمایت به عمل آمده است.

ضیائیان احمدی گفت: از کشاورزان نیز می‌خواهیم به دلیل مزیت این محصول و بازاریابی خوبی که صورت گرفته، افزایش سطح زیرکشت خود را برای سال آینده در دستور کار قرار دهند.

او گفت: در سال‌های گذشته به کشور‌های حوزه خلیج فارس گل نرگس صادر می کردیم که این صادرات و بازاریابی را ادامه خواهیم داد.

درآمد ۶ میلیاردی از فروش گل نرگس

ضیائیان احمدی مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی گفت: امسال میزان برداشت گل نرگس در شهرستان خوسف حدود ۶ میلیون شاخه بوده که از محل فروش آن ۶ میلیارد تومان درآمد نصیب نرگس کاران شده است.

او گفت: در کشور رتبه پنجم تولید گل نرگس متعلق به خراسان جنوبی و بهترین کیفیت عطر گل نرگس متعلق به شهرستان خوسف است.

ضیائیان احمدی گفت: تاکنون شرکت تعاونی تولید سبز آفرینان بیش از ۸۰ هزار شاخه گل به ارزش تقریبی ۱۰۰ میلیون تومان خریداری کرده است.

این محصول در سایر نقاط خراسان جنوبی به صورت محدود و پراکنده کشت می‌شود.