#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

به دلیل کمبود اعتبار در زمینه بیابان زدایی و گسترش بیابان ها با فرسایش بادی و عوامل انسانی روند بیابان زایی از بیابان زدایی در خراسان جنوبی پیشی گرفته است.

پیشی گرفتن روند بیابان زایی از بیابان زدایی در خراسان جنوبی رئیس اداره بیابان منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی  با اشاره به افزایش مساحت کانون های فرسایش بادی در استان گفت: مساحت این کانون ها  در سال ۱۳۹۳ یک میلیون و ۳۸۶ هزار هکتار  بود که در آخرین بازنگری سال ۹۸ به دو میلیون و ۱۳۵ هزار هکتار  افزایش یافته است.

یوسفی افزود: در آخرین بازنگری سال ۹۸، ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار از مساحت استان تحت تاثیر فرسایش بادی است که ۳۲ منطقه، کانون فرسایش بادی هستند.

 

وی با اشاره به اینکه کانون های فرسایش بادی در اکثر شهرستانها وجود دارد گفت: از جمله این کانون ها می توان به ریگ بشرویه، دستگردان طبس، سه قطعه سرایان، سهل آباد نهبندان، شاهرخت زیرکوه، طبس مسینا درمیان، چاهک موسویه قاینات و خور خوسف اشاره کرد که بیشترین مساحت کانون های فرسایش بادی در شهرستان های طبس و نهبندان است.

 

رئیس اداره بیابان منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با اشاره به اقدامات انجام شده برای بیابان زدایی گفت: این اقدامات شامل فعالیت های بیولوژیکی و مکانیکی است که نهال کاری، بادشکن غیرزنده و تله رسوبگیر از جمله آنهاست.

 

یوسفی با بیان اینکه تاکنون اعتبارات سال ۱۴۰۱ ابلاغ نشده است گفت: سال گذشته از مبلغ مصوب اعتبارات ملی بیابان زدایی ۵۰ درصد آن یعنی ۱۶ میلیارد تومان تخصیص یافت که ۸ هزار هکتار مراقبت سنواتی آبیاری عرصه‌های نهالکاری، ۳۶ کیلومتر تله رسوبگیر و  ۲۹۰ هکتار مالچ پاشی انجام شد.

 

وی تغییر الگوی کشت، بهره برداری اصولی از منابع(معدنی و آب)، تخصیص به موقع اعتبارات و تشویق مشارکتهای مردمی را از راهکارهای موفقیت در بیابان زدایی عنوان کرد و گفت: ۱۰۰ میلیارد تومان، اعتبار پیشنهادی برای سال ۱۴۰۱ است که منتظر تایید سازمان منابع طبیعی کشور هستیم.

 

رئیس اداره بیابان منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: فرسایش بادی سالانه ۸۲ میلیارد و ۸۹۰ میلیون تومان خسارت در استان وارد می کند که نیازمند توجه ویژه به این موضوع است.