#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

بازارچه دائمی صنایع‌دستی در سرای تاریخی امینی بیرجند به زودی راه اندازی می‌شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بیرجند گفت: ازآنجایی که این سرای تاریخی در بخش مهم و قلب شهر بازار قرار دارد، مرکز بسیار خوبی برای تجهیز و راه‌اندازی غرفه‌های تولید و فروش صنایع‌دستی است.

جنتی‌فر با اشاره به این‌که سرای امینی مربوط به دوره قاجار است گفت: پیشرفت فیزیکی این طرح ۱۰۰ درصد است و در حال حاضر بیش از ۴۰ حجره از فضا‌های این بنا مرمت شده تا هنرمندان و صنعتگران صنایع‌دستی در آن مستقر شوند.

او افزود: برای واگذاری غرفه‌های صنایع‌دستی به صنعتگران شهرستان بیرجند برنامه‌ریزی‌شده و در زمان مناسب اطلاع‌رسانی برای تحویل و تجهیز آن‌ها به هنرمندان و صنعتگران دارای مجوز انجام می‌شود.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بیرجند گفت: در حال حاضر ۷ غرفه دائمی صنایع‌دستی در راسته بازار خانه اعتمادی نیا و ۲۱ غرفه در بازارچه صنایع‌دستی میراث جهانی باغ اکبریه در حال فعالیت هستند و سرای تاریخی امینی سومین مجموعه متمرکز برای حمایت و فروش صنایع‌دستی است که در شهرستان بیرجند فعال شده است.

جنتی‌فر گفت: شهرستان بیرجند به لحاظ تنوع قومیتی و سابقه تاریخی که دارد، دارای رشته‌های صنایع‌دستی متعددی است که تعداد آن‌ها به ۶۰ رشته می‌رسد و بیشترین تولیدات آن در حوزه دست‌بافته‌های داری و غیرداری است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بیرجند گفت: از میان رشته‌های مختلف صنایع‌دستی که در شهرستان بیرجند تولید می‌شوند، می‌توان به رشته‌هایی همچون نساجی‌سنتی، صنایع چوب، سفال و سرامیک و جواهرات سنتی اشاره کرد