رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: با وجود کاهش ۳۸ درصدی سطح زیرکشت محصولات زراعی در استان، مجموع تولیدات زراعی خراسان جنوبی از ۴۲۰ هزار تن در ابتدای دولت تدبیر و امید به ۵۹۸ هزار تن در زمان حاضر رسیده است.

غلامرضا قوسی روز پنجشنبه در نشست خبری افزود: میزان کل تولیدات باغی استان نیز از ۱۰۲ هزار تن در ابتدای دولت اکنون به ۱۴۶ هزار تن رسیده است.

وی گفت: سطح زیرکشت محصولات باغی از ۵۹ هزار هکتار به ۶۹ هزار هکتار معادل ۴۴ درصد افزایش یافته است.

وی اجرای ۳۰ هزار هکتار کشت حفاظتی و افزایش ۱۴۰ درصدی ضریب مکانیزاسیون کشاورزی را از دیگر دستاوردهای دولت تدبیر و امید در خراسان جنوبی اعلام کرد و گفت: درخصوص پروژه‌های عمرانی از جمله سیستم‌های نوین آبیاری نیز شاهد افزایش چشمگیر اجرای پروژه‌ها هستیم و تاکنون ۳۴ هزار هکتار از اراضی استان به این سیتسم‌ها مجهز شده یا در دست اجرا است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه اجرای پروژه‌های آب و خاک سبب شده راندمان آبیاری ۴۷ درصد ارتقا یابد افزود: احیا و مرمت قنوات به طور متوسط از ۱۵ کیلومتر سالانه به ۱۹۰ کیلومتر افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه ۳۰ درصد جمعیت استان در بخش کشاورزی فعالیت دارند اظهار داشت: بخش کشاورزی در حوزه تولیدی و اقتصادی نقش مهمی در بهبود وضعیت درآمد بهره‌برداران و کشاورزی دارد.

قوسی بیان کرد: هدف ما در مجموعه سازمان کاهش وابستگی به خارج، بهبود وضعیت اقتصادی، افزایش بهره‌وری، ارتقای عملکرد و تقویت و بهبود وضعیت معیشتی و جلوگیری از مهاجرت روستاییان است.

وی گفت: یکی از اقدامات مورد تاکید وزارت جهاد کشاورزی، تقویت و حمایت از زنجیره‌های تولید همچنین توسعه سیستم‌های نوین آبیاری است.

قوسی افزود: توسعه کشت‌های گلخانه‌ای، بهینه‌سازی مصرف آب، اجرای پروژه‌های به‌زراعی و به‌نژادی در حوزه تولیدات گیاهی و باغی تحت عنوان پروژه‌های افزایش تولید و نژادهای دامی و گیاهی از دیگر پروژه‌ها است.

وی یکی از سیاست‌های اصلی وزارت جهاد کشاورزی را خوداتکایی در محصولات کشاورزی ذکر کرد و گفت: در سال‌های اخیر میزان تولید و تامین دانه‌های روغنی از ۶ درصد به ۱۶ درصد افزایش یافته است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی عنوان کرد: برای اینکه کشاورزان دغدغه‌ نداشته باشد به دنبال فراهم کردن بسته‌های صادراتی، ترویج مردمی کردن اقتصاد کشاورزی، افزایش کیفیت محصولات تولیدی، تبدیل کار، تلاش و روحیه جهادی به گفتمان، جلوگیری از واردات و جلوگیری از قاچاق کالا هستیم.

۱۶۴ طرح کشاورزی در هفته دولت افتتاح می‌شود

وی گفت: همزمان با هفته دولت ۱۶۴ پروژه با سرمایه‌گذاری ۷۵ میلیارد تومان در این استان به بهره‌برداری می‌رسد و از مجموع اعتبار پروژه‌های قابل افتتاح ۴۵ میلیارد تومان از محل اعتبارات دولتی، ۱۲ میلیارد تومان خودیاری و مشارکت مردم و ۱۷ میلیارد تسهیلات بانکی بوده است.

قوسی شمار خانوارهای بهره‌مند از این طرح‌ها را ۳۳ هزار خانوار اعلام کرد و افزود: با افتتاح این طرح‌ها زمینه اشتغال ۲۹۳ نفر فراهم و برای پنج هزار و ۳۰۷ نفر تثبیت اشتغال می‌شود.

وی با بیان اینکه بیشترین فراوانی پروژه‌ها مربوط به حوزه آب و خاک است تصریح کرد: آب و خاک با ۱۰۰ پروژه، منابع طبیعی و آبخیزداری با ۲۹ پروژه و تولیدات دامی با ۱۹ پروژه بیشترین پروژه‌ها قابل افتتاح را به خود اختصاص داده است.

وی گفت: همچنین شهرستان‌های سربیشه با ۲۳ پروژه، طبس و بشرویه با ۲۱ پروژه و زیرکوه با ۱۷ پروژه بیشترین میزان پروژه‌های هفته دولت امسال را به خود اختصاص داده‌اند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اقدامات شاخص سال گذشته در استان گفت: علیرغم تمامی محدودیت‌های مالی، اعتبارات تملک دارایی استان ۵۷ درصد افزایش یافت که بیشتر مربوط به اعتبارات ملی بود.

وی افزود: مجموع اعتبار استانی و ملی تملک دارایی سال ۹۷، یک میلیارد و ۱۳۵ میلیون تومان بود که سال ۹۸ به یک میلیار د و ۷۹۹ میلیون تومان رسید و بیشترین درصد افزایش اعتبار مربوط به بخش ملی بوده است که از ۵۶ میلیارد تومان به ۱۱۰ میلیارد تومان افزایش یافت.

قوسی با اشاره به اجرای طرح نهضت گلخانه‌ای در استان بیان کرد: تاکنون برای هزار و ۵۱ هکتار از اراضی تمام مجوزها اخذ شده است همچنین شناسایی زمین، اخذ استعلام اراضی، تشکیل پرونده و کاربردهای فنی و کمیسیون ماده ۲ نیز فراهم شده است.

وی گفت: تاکنون مطالعات پنج مجتمع گلخانه‌ای در استان به اتمام رسیده است همچنین مجوز حفاری چهار مجتمع اخذ شده و مابقی مجتمع‌ها نیز مجوز تامین آب را دریافت کرده‌اند.

وی با بیان اینکه قرارداد اجرای ۲ مجتمع در شهرستان‌های سربیشه و سرایان با پیمانکار منعقد شده است اظهار داشت: برای چهار شهرستان فراخوان داده شده و تاکنون ۱۱۴ نفر ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد ۲۵ نفر تشکیل پرونده داده‌اند.

طرح هاب شتر وارد فاز اجرا شد

قوسی با اشاره به طرح هاب شتر به عنوان یکی دیگر از پروژه‌های اشتغالزای استان در بخش کشاورزی تصریح کرد: این طرح وارد فاز اجرایی شده و ایستگاه قرنطینه و نگهداری دامی حیدرآباد نهبندان نیز آماده بهره‌برداری است.

وی افزود: ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار زمین برای تامین علوفه در اختیار ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) قرار گرفته و تاکنون ۴۰۰ هکتار کشت خارشتر انجام شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه ایستگاه به‌نژادی و اصلاح نژاد در منطقه بجد در حال ساخت است عنوان کرد: تاکنون هزار و ۳۷۰ راس واردات دام سبک به استان داشته‌ایم و ۱۱ هزار و ۴۴۹ راس دام نیز خریداری و توزیع انجام شده است.

وی با بیان اینکه موافقت برای واردات ۱۰ هزار نفر شتر به استان انجام شده است گفت: در مرحله نخست ۱۰۰ نفر شتر و در مجموع تاکنون ۳۴۴ نفر شتر وارد شده است.

قوسی از جمع‌آوری و خرید ۱۴ تن شیر شتر طی یک ماه گذشته تا امروز در استان خبر داد و گفت: از این میزان یک هزار و ۷۰۰ کیلوگرم  تبدیل به شیرخشک شده و در حال رایزنی برای صادرات است آن هستیم.

وی پرورش ماهی تیلاپیا را از دیگر برنامه‌های مهم استان دانست و اضافه کرد: اجرای طرح پرورش ماهی تیلاپیا نخستین بار در کشور در خراسان جنوبی استارت زده شد.

وی گفت: همچنین امسال نخستین بار توزیع بچه ماهی تیلاپیا را داشتیم که نخستین برداشت نیز از شهرستان فردوس انجام شده است.

دوم تا هشتم شهریور (سالروز انفجار دفتر نخست وزیری به دست منافقان و شهادت شهیدان رجایی و باهنر در سال ۱۳۶۰) هفته دولت نام دارد.

هفته دولت امسال یک هزار و ۵۱۵ پروژه یا طرح با اعتباری بیش از چهار هزار و ۴۰۲ میلیارد تومان در استان خراسان جنوبی افتتاح یا کلنگ‌زنی می‌شود که از این تعداد یک هزار و ۸۰ پروژه به بهره‌برداری می‌رسد.