معاون هماهنگی پیشگیری و کاهش خطرپذیری سازمان مدیریت بحران کشور گفت: موضوع فرونشست زمین با اولویت حوزه‌های سکونتی در استان‌هایی که درگیر این مساله هستند از موضوعات بسیار مهم و مورد توجه سازمان است.

ا رسول حسام ر نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران استان خراسان جنوبی افزود: در یکی از استان‌هایی که فرونشست زمین به حوزه‌های سکونتی ورود کرده، مسایل مربوطه مورد بررسی قرار گرفته است.

وی بیان کرد: برای اقدامات پیشگیرانه و بازدارندگی در این زمینه ورود کرده‌ایم و برای تامین اعتبار پیشگیری از فرونشست زمین و کاهش اثرات آن در حال پیگیری هستیم.

معاون هماهنگی پیشگیری و کاهش خطرپذیری سازمان مدیریت بحران با تاکید بر اینکه حوزه‌های آسیب‌پذیر باید در اولویت اول پیشگیری قرار گیرد گفت: در چند بخش دستوراتی در حال پیگیری بوده که یکی از این اولویت‌ها حوزه آبخیزداری و آبخوان‌داری به منظور کاهش آسیب‌پذیری پدیده‌های مختلف است.

وی اظهار داشت: بخشنامه‌هایی از سمت وزیر کشور ابلاغ شده و قرارگاه خاصی شکل گرفته است، رئیس جمهور نیز دستور ویژه‌ای به سازمان برنامه و بودجه برای تامین سه هزار میلیارد تومان در این خصوص داده است.

حسام گفت: انتظار داریم استان‌هایی مانند خراسان جنوبی به اجرایی شدن بخشنامه‌های وزارت کشور سرعت ببخشند و به نظر می‌رسد در استان کارگروهی در این خصوص شکل نگرفته است.

وی ادامه داد: خیلی از استان‌ها برنامه‌ریزی و اقدام کرده‌اند اما در خراسان جنوبی نیاز به سرعت و توجه بیشتر به این بخشنامه‌ها داریم.

معاون هماهنگی پیشگیری و کاهش خطرپذیری سازمان مدیریت بحران کشور از ایجاد قرارگاه‌های بحران در سطح کشور خبر داد و گفت: این قرارگاه‌ها به‌صورت قطبی با نگاه تجهیز و نوسازی تجهیزات برای آمادگی در مواقع بحران‌ها یا پاسخ و مقابله با آن در دستور کار قرار گرفته اما مدیریت آنها هنوز قطعی نشده است.

وی با بیان اینکه دغدغه‌های مسوولان خراسان جنوبی در حوزه بحران به سازمان اعلام می‌شود افزود: حضور ما در استان‌ها سبب شناخت از حوزه مدیریت بحران می‌شود و بر این اساس در قرارگاه‌ها برنامه‌ریزی خواهد شد.

حسام تاکید کرد: برای اینکه درخواست‌ها و پیشنهادات تبدیل به مصوبه شود نیاز به هم‌افزایی داریم لذا مدیران دستگاه‌های اجرایی و مسوولان بحران در ارائه پیشنهادات اثرگذار هستند.

وی با تاکید بر اینکه رویکرد پیشگیرانه در مدیریت بحران باید تقویت شود گفت: موضوع تغییر رویکرد از پاسخ به پیشگیری در حوزه بحران را همه مطرح می‌کنیم اما در عمل بخشی‌نگری بیشتر نهادینه شده است علاوه بر نگاه، باید بیان ما نیز بر محور پیشگیرانه تقویت شود که درصد آن خیلی پایین است و ابتدا باید این موضوع از دستگاه‌ اجرایی مربوطه پیگیری شود.

معاون هماهنگی پیشگیری و کاهش خطرپذیری سازمان مدیریت بحران اظهار داشت: امسال برای تحقق بخشیدن به ماده ۱۶ قانون مدیریت بحران کشور (انجام اقدامات مربوط به پیشگیری و کاهش خطر و آمادگی در برابر بحران) از استان‌ها و وزارتخانه‌ها نظرخواهی کرده‌ایم که در این زمینه اولویت‌ها احصا شده و نامه تامین اعتبار در روزهای آینده نامه تنظیم و به سازمان بودجه و بودجه کشور ارسال می‌شود.

وی افزود: با اینکه ۲ سال از بودجه ۱۴۰۰ می‌گذرد اما هنوز اعتبار برنامه ماده ۱۶ قانون مدیریت بحران کشور اجرایی نشده است و امسال با پیگیری‌ها و هم‌افزایی ایجاد شده، امیدواریم این بند از قانون در بودجه تحقق پیدا کند.

حسام با اشاره به لزوم مقاوم‌سازی مسکن روستایی عنوان کرد: واقعیت این است از سال ۸۴‌ به بعد کسانی ‌که تمکن مالی داشتند به سمت بهره‌مندی از تسهیلات رفتند اما برای تحقق صد درصدی اکنون دچار مشکل هستیم بنابراین لازم است بسته‌های دیگری تعریف شود که مصمم هستیم بسته‌ای را با تغییر رویکرد و کمک بنیاد مسکن در دستور کار قرار دهیم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر هزینه‌ها بالا رفته و سقف تسهیلات حتی با ارتقایی که داده شده، پایین است که اگر این شرایط ادامه یابد مجدد شاهد تولید مسکن نامقاوم خواهیم بود.

معاون هماهنگی پیشگیری و کاهش خطرپذیری سازمان مدیریت بحران با اشاره به حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: خراسان جنوبی در این حوزه با توجه به گستردگی استان و پراکندگی جمعیت دارای مشکلاتی در حوزه مدیریت بحران است که جدی‌تر از قبل به این موضوع ورود خواهیم کرد.

وی بر لزوم توسعه آموزش‌های بحران تاکید کرد و گفت: آموزش مدیران ستادی ۶ استان کشور را در برنامه داریم اما در سطح استانی برای ستادهای شهرستانی باید برنامه‌ریزی شود، آموزش بار مالی نیاز ندارد اما آموزش همگانی بسیار مهم است و سعی می‌کنیم در حوزه اعتبارات مورد توجه قرار دهیم.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور