هشدارهای مسوولان انتظامی و قضایی خراسان جنوبی مبنی بر افزایش سرقت‌ در این استان و وقوع ۸۰ درصد موارد سرقت در سه شهرستان بیرجند، طبس و قاینات، نشان می‌دهد که مردم باید در مراقبت از اموال خود هوشیارتر عمل کنند.

 عبور سرقت‌های خراسان جنوبی در ۹ ماه امسال از مرز ۶ هزار و ۷۰۰ مورد و افزایش ۵.۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل، دستگاه‌های مسوول در حوزه پیشگیری از وقوع جرم را  در سالن اجتماعات دادگستری شهرستان بیرجند گردهم آورد تا در دومین جلسه کارگروه استانی پیشگیری و مقابله با سرقت در سال جاری به راهکارهایی برسند برای اینکه سرقت‌ها کاهش یابد.

آنچه در این نشست مطرح شد تاکید بر لزوم هوشیاری مردم در مراقبت از اموال بود به‌ویژه آنکه بیش از ۷۰ درصد سرقت‌ها در خراسان جنوبی از اماکن خصوصی و داخل خودرو است و مسوولان ذیربط بر لزوم افزایش پایش‌های تصویری در سطح معابر عمومی، اماکن خصوصی و دولتی نیز تاکید کردند.

براساس آمارهایی که رییس پلیس اگاهی  در این نشست ارایه داد از ابتدای امسال تا ۲۷ آذر ماه، ۶ هزار و ۷۹۴ مورد سرقت در سطح استان روی داده که نسبت به مدت مشابه سال ۵.۷ درصد افزایش داشته است.

البته به گفته سرهنگ کاظم صادقی اکثر سرقت‌های استان خُرد است و سرقت مهم، مسلحانه و خشن نداریم اما همان سرقت خرد هم زیاد بوده و نیاز به پیشگیری دارد.

راهکارهای متعددی برای پیشگیری از وقوع سرقت در این نشست مطرح شد که کنترل ماهانه مجرمان، افزایش پایش تصویری شهر، مدیرت رفتار شهروندان و توجه به درمان معتادان متجاهر از مهمترین آنهاست.

راه‌های اعلام سرقت

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار بیرجند در این نشست با اشاره به وقوع سرقت در برخی املاک بازار بیرجند گفت: وجود بافت فرسوده در محدوده بازار مرکزی شهر معضلی است و به‌رغم اینکه ایجاد فضای امن در بازار ضرورت دارد اما بازاریان به خاطر شرایط فعلی اقتصادی و پایین آمدن درآمد، درخواست همکاری از شهرداری را دارند که برای نوسازی مساعدت بیشتری داشته باشند.

محمدرضا بیجاری افزود: نصب دوربین‌های مداربسته اصل مهمی در پیشگیری از وقوع جرم است و در اغتشاشات اخیر هم دوربین‌های بسته از حوادث احتمالی برای اصناف جلوگیری کرد.

وی اظهار داشت: نصب دوربین، رفع معایب و بهسازی کیفیت تصویر از جمله ابلاغ‌ها به اصناف بوده و اماکن دولتی هم در این خصوص تکلیف دارند و حتی سرایداری شبانه‌روزی نیاز است.

معاون فرماندار بیرجند گفت: با مجموعه اقداماتی که از ابتدای امسال در زمینه پیشگیری از وقوع سرقت داشتیم در یک ماه اخیر سرقت از امکان شهرستان بیرجند ۴۵ درصد کاهش یافت.

وی با بیان اینکه ۴۵ درصد سرقت‌ها در یک ماه اخیر کشف شده است ادامه داد: ۲۷ درصد سرقت‌ها نیز مربوط به اداره برق بوده چون شاکله خدمات این شرکت روبنایی است.

بیجاری تصریح کرد: از ابتدای امسال سرقت از اماکن دولتی ۲۳۶ فقره بوده که ۱۲۳ فقره آن کشف شده است و ۱۵۹ نفر دستگیر شدند.

وی گفت: این آمار نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۰ درصد کاهش داشته است که نشان می‌دهد جدیت اقدامات پیشگیرانه در کاهش سرقت اثرگذار بوده است.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور