ریس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: آثار چندین ساله خشکسالی در این استان با شرایطی که به لحاظ بارندگی و تبخیر داریم باعث شده است که پدیده فرسایش بادی روند افزایشی به خود بگیرد.

علیرضا یاری  افزود: براساس آخرین مطالعات در سال ۹۶ مناطق تحت تاثیر فرسایش بادی استان از سه میلیون و ۱۲۱ هزار و ۴۷۶ هکتار به پنج میلیون و ۲۴۳ هزار و ۹۶ هکتار یعنی حدود ۶۸ درصد افزایش یافته است.

وی گفت: مساحت کانون‌های بحرانی استان نیز در سال‌های اخیر ۵۵ درصد افزایش یافته است.

وی بیان کرد: مساحت کانون‌های بحرانی استان از یک میلیون و ۳۸۶ هزار و ۷۴۱ هکتار به ۲ میلیون و ۱۴۴ هزار و ۷۲۹ هکتار رسیده که شهرستان طبس با ۵۹۷ هزار و ۴۳۵ هکتار بزرگترین کانون بحرانی را به خود اختصاص داده است.

رییس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی اظهار داشت: از مساحت ۱۵ میلیون متر مربع استان حدود ۱۲ میلیون و ۹۹۱ هزار و ۵۹۵ هکتار را پدیده‌ها و مراتع بیابانی تشکیل می‌دهد.

وی گفت: این پدیده در استان هر سال به مزارع، تاسیسات، زیرساخت‌ها و حتی منازل مسکونی و جاده‌ها خسارت وارد می‌کند.

یاری میانگین درازمدت بارندگی در استان خراسان جنوبی را ۱۳۰ میلیمتر و میزان تبخیر را حدود سه هزار میلیمتر عنوان کرد و افزود: این موضوع ثابت می‌کند استان در شرایط بسیار سخت خشکی یا همان کمربند خشک کشور واقع شده است.

وی با بیان اینکه اکنون خراسان جنوبی در ۲۳ منطقه بحرانی قرار گرفته است اظهار داشت: از سه میلیون و ۱۲۱ هزار و ۴۷۶ هکتار مناطق تحت تاثیر فرسایش بادی حدود یک میلیون و ۳۸۶ هزار و ۷۴۱ هکتار جزو کانون‌های بحرانی فرسایش بادی است که ۱۶ درصد مناطق تحت تاثیر فرسایش بادی کشور را در بر می‌گیرد.

وی گفت: براساس مطالعاتی که قبل از سال ۹۶ توسط بخش بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور انجام شد ۲۸ کانون بحرانی در استان داریم که بیشترین و بزرگترین مساحت این کانون در شهرستان بشرویه به مساحت ۳۰۱ هزار و ۸۱۳ هکتار است.

رییس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی عنوان کرد: کمترین مساحت نیز مربوط به منطقه حیدرآباد شهرستان مرزی نهبندان با مساحت ۱۶ هزار و ۹۱۱ هکتار است.

وی افزود: همچنین براساس این مطالعات ۳۲ منطقه شهرستانی تحت تاثیر فرسایش بادی داریم که در همه شهرستان‌های استان جز بیرجند وجود دارد و در سایر شهرستان‌ها از یک تا ۹ منطقه شناسایی شده است.

یاری گفت: در بخشی از این مناطق میزان فرسایش از روال عادی خارج شده و نام کانون بحرانی را به خود گرفته است که تعداد آن به ۳۶ مورد می‌رسد.

وی ادامه داد: به این دلیل که هشت کانون بین شهرستان‌های استان مشترک است به طور کلی گفته می‌شود ۲۸ کانون بحرانی شهرستانی در استان وجود دارد.

وی همچنین گفت: سال ۹۸ برای منابع طبیعی و آبخیزداری استان سال طلایی بود زیرا با نگاه ویژه مسوولان کشور به آبخیزداری و پیگیری مسوولان استان، ۸۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار که بی‌سابقه بود به نهضت بیابان‌زدایی در استان اختصاص یافت.