#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

رییس پلیس راه خراسان جنوبی گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۲۵۰ نفر در حوادث رانندگی این استان فوت کردند که ۱۶ درصد نسبت به سال قبل رشد دارد.

سرهنگ علیرضا رضایی روز چهارشنبه در نشست ستاد راهبری تصادفات استان خراسان جنوبی که به ریاست استاندار برگزار شد، افزود: امسال بیش از ۱۳ هزار فقره تصادف در محورهای درون شهری و برون شهری استان روی داده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۲ درصد رشد داشته است.

وی بیان کرد: چهار هزار و ۸۰۰ نفر در این حوادث مجروح شدند که تعداد مجروحان ۱۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد دارد و به‌رغم همه اقداماتی که برای کاهش این آسیب در استان صورت می‌گیرد اما متاسفانه شاهد روند افزایشی تصادفات و فوتی‌های ناشی از آن هستیم.

رییس پلیس راه خراسان جنوبی گفت: طبق آمار روزانه حدود ۱۴ مجروح و سه فوتی طی ۲ روز در خراسان جنوبی ثبت می‌شود و بیشترین حوادث مربوط به مسیر زاهدان به مشهد است که در حوزه استان خراسان جنوبی اتفاق می‌افتد.

وی یادآور شد: در بررسی نوروز سه سال گذشته ۶۴ فوتی به ثبت رسیده که میانگین هر روز فوتی داشتیم و ۵۴ درصد تصادفات نوروزی در محورهای اصلی و بزرگراه‌ها اتفاق افتاده است.

سرهنگ رضایی در تحلیل آماری تصادفات گفت: ۵۴ درصد تصادفات در محورهای اصلی و ۴۶ درصد در محورهای فرعی اتفاق افتاده اما ۵۰ درصد علت تصادفات، واژگونی و خروج خودرو از جاده است.

وی گفت: طبق بررسی‌های صورت گرفته ۴۳ درصد تصادفات مربوط به توجه نکردن به جلو و ۲۲ درصد تخطی از سرعت مطمئنه است که احداث استراحتگاه‌های بین راهی، تقویت روشنایی ورودی شهرها، تسریع در دوبانده شدن جاده‌ها و برخورد جدی با متخلفان می‌تواند در این زمینه موثر باشد.

رییس پلیس راه خراسان جنوبی بیان کرد: خراسان جنوبی دارای سه کریدور است که در کریدور چابهار – بیرجند – مشهد هزار و ۵۷۰ کیلومتر طول این مسیر است و ۴۱۴ کیلومتر در حوزه خراسان جنوبی قرار دارد و از این کریدور ۲۱۹ کیلومتر دوبانده شده است.

وی افزود: در کریدور بندرعباس – راور – فردوس – مشهد طول مسیر هزار و ۳۹۰ کیلومتر است که ۳۵۶ کیلومتر از این کریدور در استان ما قرار دارد و ۲۴۵ کیلومتر دوبانده شده است.

سرهنگ رضایی گفت: طول کریدور ماهیرود – بیرجند – طبس – یزد نیز هزار و ۴۴۰ کیلومتر است که ۷۷۰ کیلومتر آن مربوط به خراسان جنوبی و ۱۳۰ کیلومتر راه دوبانده شده و می‌طلبد در حوزه دوبانده‌سازی جاده‌ها اهتمام بیشتری داشته باشیم.

وی درباره دلایل افزایش تصادفات در خراسان جنوبی توضیح داد: ۱۰ درصد خودروهای عبوری در کشور با سرعت غیرمجاز حرکت می‌کنند که این آمار در خراسان جنوبی ۲۱ درصد است و در ارتباط با خودروهای سنگین میانگین تردد در کشور ۱۴.۳ است اما در این استان به ۲۵ درصد می‌رسد که شدت تصادفات را بالا می‌برد.

رییس پلیس راه خراسان جنوبی گفت: با توجه به افزایش حجم مسافران نوروزی محورهای مشهد – زاهدان، دیهوک – راور و طبس – یزد در اولویت پلیس قرار گرفته و در سال‌های گذشته بیشتری آمار فوتی‌ها مربوط به این حوزه بوده است.

وی خواستار آماده‌باش تمامی امکانات در خدمت طرح نوروزی شد و افزود: تجمیع یگان‌های امدادرسان و خدماتی در مبادی ورودی و خروجی شهری می‌تواند تا حد قابل ملاحظه‌ای در این زمینه کارگشا باشد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی هم در این نشست از آماده‌باش ۳۹ اکیپ امدادی و عملیاتی در طرح نوروز ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: این اکیپ‌ها به‌صورت ثابت و سیار و ۲۴ ساعته فعال خواهند بود.

اسدالله جلال‌زاده افزود: در قالب این طرح ۲۵۳ نیرو، ۲۳۵ دستگاه خودرو و ۳۳ راهدارخانه فعال هستند.

وی اظهار داشت: با هماهنگی‌های صورت گرفته ۴۵ مجتمع خدمات رفاهی بین راهی و سکوهای نماز در سراسر استان آماده خدمات‌رسانی به مردم است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی گفت: از امشب با توجه به شروع تعطیلات شاهد افزایش چشمگیر ورودی و خروجی‌ خودروها و مسافران خواهیم بود و روز گذشته ۱۷ هزار و ۵۹۴ ورودی به استان داشتیم که بیانگر اهمیت تلاش بیش از پیش در مدیریت طرح نوروزی است