مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر با آسفالت پنج هزار و ۹۵۶ کیلومتر راه روستایی، شاخص برخورداری از راه روستایی نسبت به طول کل راه‌های استان به ۵۲ درصد رسیده است.

اسدالله جلال‌زاده رافزود: سال گذشته راه ۱۳ روستای بالای ۲۰ خانوار استان به طول ۹۰ کیلومتر با اعتبار بیش از ۲۲۰ میلیارد تومان ساخته شد.

وی عنوان کرد: همچنین سال گذشته هزار و ۱۰۵ تن قیر رایگان برای ساخت و نگهداری راه‌های روستایی استان خراسان جنوبی تخصیص یافت.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی طول کل راه‌های این استان را ۱۷ هزار و ۵۰۰ کیلومتر اعلام و اضافه کرد: از این مقدار ۱۱ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه روستایی است یعنی ۶۵ درصد طول کل راه‌های استان را راه‌های روستایی تشکیل می‌دهد.

وی گفت: از مجموع ۱۱ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه روستایی در استان، پنج هزار و ۹۵۶ کیلومتر آسفالت شده و چهار هزار و ۳۸۸ کیلومتر خاکی است که راه‌های آسفالت ۵۲ درصد راه‌های روستایی را شامل می‌شود.

جلال‌زاده ادامه داد: در حال حاضر ۹۸ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان از راه آسفالت برخوردار هستند و تکلیف قانونی ما احداث راه‌ روستاهای بالای ۲۰ خانوار است.

وی مهمترین مشکل در زمینه احداث و تسریع روند احداث راه‌های روستایی خراسان جنوبی را کمبود اعتبار عنوان کرد و گفت: در زمینه احداث راه‌های روستایی ردیف اعتباری ملی نداریم و اعتبارات استانی هم محدود است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی گفت: راه‌های روستایی به عنوان قسمتی از توسعه روستایی یکی از فعالیت‌های اداره‌ کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای را تشکیل می‌دهد که شامل حفظ و نگهداری راه‌های روستایی اعم از ترمیم و لکه‌گیری آسفالت، خط‌کشی راه‌های آسفالت، نصب علائم، شانه‌سازی و پاکسازی حریم راه‌ است.

وی افزود: امیدواریم با تامین اعتبارات لازم و قیر مورد نیاز در سال جاری نیز شاهد افزایش روند عملیات آسفالت در محورهای مواصلاتی استان و به تبع آن ایمن‌سازی جاده‌ها باشیم.

جلال‌زاده با اشاره به اینکه توسعه روستاها در گرو آسفالت و قابل تردد شدن راه‌ها و مسیرهای روستایی است گفت: در حوزه احداث راه‌های روستایی پروژه‌های بیشتری را در حال برنامه‌ریزی داریم و امیدواریم در سال جاری مسیرهای بیشتری را برای تردد راحت‌تر روستاییان احداث، آسفالت و آماده بهره‌برداری کنیم.

وی عنوان کرد: درخصوص درخواست تیغ‌زنی و تسطیح محورهایی که فاقد اعتبار است نیز باید از طریق ادارات راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان‌ها پیگیری شود تا با استفاده از ماشین‌آلات راهداری و به صورت امانی، براساس اولویت کاری و امکانات در اختیار نسبت به رفع مشکلات محور اقدامات موقتی صورت گیرد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی افزود: اجرای هر عملیات عمرانی نیازمند حفظ و نگهداری است و در این رابطه، راه‌ها به‌خصوص راه‌های روستایی به لحاظ اهمیت راهبردی و تخصیص اعتبارات عمرانی بیش از حد و هزینه‌کرد زیاد، نیازمند نگهداری‌های مداوم و به‌روز هستند.