مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: پرندگان مهاجر از جمله گونه‌های مرغابی سرسبز، خوتکا و اگرت از حدود یک ماه قبل وارد تالاب کجی نمکزار نهبندان شده‌اند.

اسدالله حاتمی در تشریح این خبر گفت: تالاب کجی نمکزار نهبندان با وسعت ۵۷۷ هکتار محدوده آبگیر که داخل پناهگاه حیات وحش کجی نمکزار نهبندان قرار دارد، توسط حفاظت محیط زیست مدیریت می‌شود.

وی افزود: این تالاب ملی در فصل‌های پاییز و زمستان آبگیری و به محل امنی برای پرندگان آبزی تبدیل شده، لذا هر سال پذیرای صدها پرنده مهاجر از نوع آبزی، کنار آبزی همچنین برخی پرندگان خشک زی بوده که قسمتی از سال حیاتشان وابسته به شرایط زیستی تالاب است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی اظهار داشت: تالاب علاوه بر پرندگان ساکن، هر سال میزبان جمعیت‌های بزرگ از پرندگان مهاجر از قبیل انواع آبچلیک، حواصیل، باکلان، اردک سرسبز، کشیم، خوتکا، چنگر، پاشلک و فالاروپ است که در مسیر مهاجرتشان در آبگیرهای استان مستقر می‌شوند.

وی گفت: تقریبا کل پهنه تالاب دارای رطوبت بوده و حدود پنج درصد تالاب آبگیری شده که با مدت مشابه در سال گذشته برابر است.

حاتمی افزود: جمعیت کنونی حدود ۱۰۰ اردک سرسبز، ۱۷۰ خوتکا و ۲۰ اگرت است.

وی گفت: پرندگان پاییز و زمستان در تالاب به سر می‌برند و با گرم شدن هوا به عرض‌های شمالی مهاجرت می‌کنند؛ در برخی سال‌ها ممکن است تا اردیبهشت هم مهمان تالاب باشند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی ادامه داد: براساس نتایج طرح‌های مطالعاتی اداره کل حفاظت محیط زیست استان، وضعیت توپوگرافیک و تشکیلات زمین شناسی نشان از پیدایش تنوع بیولوژیک بی نظیر و متنوع در خراسان جنوبی است به طوری که بیش از هزار گونه گیاهی، ۳۰۰ گونه جانوری شامل ۵۰ گونه پستاندار، ۲۳۰ گونه پرنده، ۵۷ گونه خزنده و سه گونه دوزیست در زیستگاه‌های استان پراکنده‌ هستند.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور